Jump to content
Guest thor

Hvor langt er for langt væk?

Recommended Posts

Guest thor

Kære alle, Tusind tak for et velinformeret og kvalitativt forum. I har virkelig udgjort en forskel i vores valg af Sverige og fravalg af Danmark. Vi er endnu et par som ønsker at flytte til Sverige og dertil har vi et par spørgsmål. I må på forhånd tilgive vores naivitet, men vi har et par spørgsmål vedr. flytning, destination, etc. Først og fremmest har vi set nogle helt fantastiske steder i Ystad, Simrishamn, Kristianstad. Vi har naturligvis også noteret, at begge steder ligger et godt stykke fra København, hvor vi begge arbejder. Vi kunne godt tænke os at høre om der er nogle af jer som har gjort sig lign. tanker - eller helt opgivet den østlige side af Skåne? På forhånd tusind tak - Thor og Sanne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thor

Kære alle, Tusind tak for et velinformeret og kvalitativt forum. I har virkelig udgjort en forskel i vores valg af Sverige og fravalg af Danmark. Vi er endnu et par som ønsker at flytte til Sverige og dertil har vi et par spørgsmål. I må på forhånd tilgive vores naivitet, men vi har et par spørgsmål vedr. flytning, destination, etc. Først og fremmest har vi set nogle helt fantastiske steder i Ystad, Simrishamn, Kristianstad. Vi har naturligvis også noteret, at begge steder ligger et godt stykke fra København, hvor vi begge arbejder. Vi kunne godt tænke os at høre om der er nogle af jer som har gjort sig lign. tanker - eller helt opgivet den østlige side af Skåne? På forhånd tusind tak - Thor og Sanne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest heidi

Hej med jer, Vi fravalgte østkysten (herunder Simrishamn) på grund af afstanden. Men det er jo et temperamentsspørgsmål hvor meget tid man gider bruge på transport - hvis I kan køre sammen hver dag er det jo ikke specielt slemt da man så kan underholde hinanden (er min mening). Men både Kristianstad og Simrishamn er ret langt væk fra København hvis I ikke har mulighed for at arbejde hjemme nogen dage syntes jeg. Vi har købt en gård i Billinge, hvor vi flytter ind den 1/9, det er vel cirka samme afstand som Ystad med god svensk motorvej - og følgende landvej stort set hele vejen derop. Nåede også at se på en masse mellem Hörby og Sjöbo. Et råd må være at prøve turen derover, oplev afstanden, prøv hvor lang tid det tager - og se om det er noget I kan leve med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest zeni

Hej Thor og Sanne Jeg vil i lighed med Heidi & Lars anbefale jer at køre turen, måske endda mere end en gang først. Da jeg flyttede til Sverige var det til Eslöv, som ligger 40km nord for Lund. En dejlig stille by, set i bakspegler nok for stille. Turen generede mig ikke de første måneder, men de mørke vinterdage med sne og kun et spor farbart var turen laannnnggggg. Det er naturligvis kun to måneder om året, men jeg fandt ud af, at min fritid var mere værd end til at tilbringe lidt over 1 time hver vej hver dag. Men velkommen til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest heidi

Zeni> Ville blot give dig helt ret, det er ikke det store problem om sommeren. Men vinter med sne og mørke - det er mørkt når man kører og det er mørkt når man er hjemme igen - er noget som langt fra alle kan leve med. Det er meget værd at overveje!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Tja Zeni... Nu er du så skiftet til et job der lige 40 km længere nord end dit tidligere arbejde, så er det vel hip som hap ? Jeg er nu også enig. Simrishamn er altså ca. 150 km fra Kbh, og 300 hver dag i bil er langt. Personlig gad jeg ikke bruge så meget tid i bil, det har jeg tidligere gjort, og er utrolig glad for al den tid jeg nu har efter arbejde. Endnu en fordel ved sverige

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest zeni

ja, men de "nye"40km er trods alt motorvej, så sneen bliver fjernet, det var ikke altid om morgenen ved Eslöv. Måske jeg skulle have haft en Hummer med plov den gang og lavet en ekstra skilling *GG* og med det nye arbejde har jeg 2 hjemmearbejdsdage om ugen og er i gennemsnit i Jylland 2 dage, så det bliver ikke til meget bil .... suk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anders

Hej Thor & Sanne Jeg har 100 km hver vej (og kører tilmed i jobbet)..og det generer mig ikke det fjerneste (jeg er også bilgal!) De første 30 km foregår på landevej, men eftersom man kører før alle andre skal på arbejde er vejene frie og farten ligger konstant over de 100 (landevej)....schh! Huset skal være det rigtige...men transportvejene skal også være "rimelige"..så føles tiden og afstanden heller ikke så lang....10-15 km på små krogede grusveje der ikke ryddes for sne (hvad er det nu liiiige det er?) VIL koste megen tid og besvær! ....et tip : Hvis i kigger på hus i den afstand fra broen....vælg bil med omhu! Det er mange km og mange timer hver dag/uge, og så nytter det ikke noget man er træt eller tvær når man kommer frem/hjem. Til gengæld er bilpriserne så mere fair :o) MVH Anders

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Vi kører hver dag cirka 80 km hver vej fra området 18 km vest for Ystad til Københavns Sydhavnsområde. Det tager mellem 50 minutter og 1 time - uden at overskride hastighedsbegrænsningerne. Det er væsentlig, at der er ordentlige veje. Og at de ryddes om vinteren. Langt inde på Vägverkets web-site kan man finde oversigter over hvilke veje, der er prioriteret med henblik på snerydning. E65 fra Ystad til Malmø er en af de højt prioriterede. Synspunktet om mange kilometer dårligt ryddet vej frem til ryddet vej er væsentligt - tænk over det. Det er også rigtigt, at 80 kilometer er "længere" om vinteren, når det er mørkt og sneen dæmper hastigheden. Men - 1 times kørsel rækker ikke langt, hvis man bor syd, nord eller vest for København og skal dele vejene med de andre danskere. Herovre er der ikke så voldsom trafik, hverken morgen eller aften. Det er ikke de andre trafikanter, men hastighedsgrænserne, der bestemmer ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Kim H: Nu du lige havde fisket snerydnings-linket frem, kunne du så ikke poste det herinde? Ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hver gang nogle får brug for det ;o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thor

Tusind, tusind tak for alle de fede indlæg. Hvor er det bare skønt, at der er ligesindede på den "rigtige" side af Øresund. Wow. Vi har kigget på en hulens masse steder - og det er som om vinden blæser østpå - måske helt til Simrishamn. Men vi skal naturligvis "mærke det på egen krop" - og det kommer vi snart til. Igen - tusind tak for alting... Vi vender snart tilbage med flere uduelige spørgsmål. KH - Thor & Sanne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Her er kortet med snerydnings frekvensen på vejene i Skåne. http://www.vv.se/vag_traf/drift_underhall/skane/vinter_03_04.shtml Det er nok godt når man vælger bolig. Som det ses kan det være svært at komme fra Simrishamn om vinteren. Om sommeren er der mange turister, det er jo Sveriges Skagen, med kunstruten osv. På Østerlen er der en masse 08'ere (Stockholmere) om sommeren, så der er der trafik i stedet for sne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Gio, Jeg havde jo netop IKKE fisket LINKET frem. Jeg ved bare, at der er en side - et sted. Ellers havde jeg vel sagtens lagt det ud ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er flyttet til Lövestad, lidt øst for Sjöbo. Vi har 103 km til Christiansbro og kører sammen. Jeg kan sagtens forstå tankerne om Simrishamn. Det er et skønt område. Vi har lidt over en time, og i denne vinter havde vi 3-5 dage hvor det tog 1 1/2 time pga sne. Vel at mærke om morgenen for om aftenen er der altid ryddet. Hovedvej 11 ændres indenfor de næste par år til samme konstruktion som vejen nede ved Ystad mod København. Så bliver den opprioriteret og bliver flere steder 3 sporet (skiftevis overhaling). Det vil betyde en kortere køretid. På et år har jeg stået stille 1 gang pga et uheld - det gjorde jeg hver dag stort set fra Køge mod København eller retur som også tager mindst 1 timer hver vej, vel at mærke for 35 km. Har man børn der skal hentes i insitition er det langt - det vil betyde mere end 10 timer i dagis. Jeg læste i lokal sprøjten at sygehusdirektøren fra Roskilde Sygehus hver dag kører fra Simrishamn til Roskilde. Næsten 2 timer. Men han havde truffet valget pga Simrishamns område. Så jeg kan kun anbefale det. Men køb en bil med nogle gode sæder, et fedt anlæg, kopholdere, læder så spild og krummer kan tøres væk, og et klimaanlæg til alle de dejlige solksinsdage der er. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites