dan 0 Anmeld indhold Besvaret June 22, 2004 HiHi, sad faktisk og tænkte over det, da jeg skrev det. Meeeen, det gider ingen hænge sig i tænkte jeg :-) men jeg er altså ikke en ny gravid Arnold schwarzenegger. En 60% stigning af "ingenting" er stadig ingenting, men ja, priserne stiger da, men nok mere i Malmø end uden for i land kommunerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest matti Anmeld indhold Besvaret June 22, 2004 Undskyld mine stavefejl - Det gik lidt hurtigt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret June 22, 2004 Apropos udgiften til broen ... min kæreste kommenterede en artikel i "Ude og Hjemme". Hun kunne ikke forstå at det par som var omtalt kun betalte 1.000 kr. netto for at krydse broen en hel måned i bil ... og jeg måtte give hende ret ... jeg forstod heller ikke hvordan de kunne regne det sammen til at være sølle 1.000 kr. om måneden. Jeg går ud fra at de ikke ved hvad de snakker om, eller ikke kører i en almindelig bil ... Det kan godt være at broen koster 2.500 pr. måned og at man ud af dette beløb får et fradrag ... MEN ... hvis man ikke fylder benzin på bilen så kommer man sq ingen vegne ... og hvis man ikke kommer nogen vegne så kan man ikke få fradraget Så med andre ord kan det ikke lade sig gøre at krydse broen for 1.000,- om måneden - medmindre man kører solcellebil, og har en rabataftale med T&S. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2004 Nu skal vi heller ikke gøre det helt sort vel ?? Enig det koster da benzin at køre fra Malmö til Kbh - men da ikke mere end det koster fra Holbæk til Kbh. (Tilgengæld slipper man for 23 blodpropper og en kæmpe regning til nervemedicin - når bilen bagved dytter hvert kvarter for at få dig til at køre de 5 meter frem ...). Og laver man aftaler med andre omkring fælleskørsel etc, så kan prisen for at krydse broen også komme pænt ned.. Jeg har ikke læst artiklen i "Ude og Hjemme" af forskellige grunde *gg* Og med mindre en eller anden lægger en scannet udgave på nettet kommer jeg nok heller ikke til det. Men jeg skulle da mene at hvis det var det man ville, så skulle der da være mulighed for at lave arrangementer således at Bro udgifterne blev væsentligt reduceret, selvfølgeligt på bekostning af f.eks fleksibilitet etc. Men muligheden foreligger da. Og at der ikke er en økonomisk fordel ved at flytte til Sverige, hvis man er to der pendler er jo afhængig af mange ting. Og to biler i Sverige er altså billigere end i Danmark. Desuden er der flere andre faktorer der også skal overvejes.. Det er da rigtigt at der er flere kilometer til hvor jeg arbejder nu (ca 3 gange så langt (sådan ca 14 >< 50)) - men ikke desto mindre sparer jeg 15 min. hver vej. Det er ½ time dagligt som jeg kan bruge med min familie - hvordan bogfører man det i sit regnestykke som indtægt ? Og hvis man som os har børn, kan det godt være at bil #2 og brobizz er en nødvændighed - men det man sparer på institutions og fritidsordninger mere end betaler for den ene brobizz. Og det kan da være at en del af den økonomiske fordel bliver ædt op af udgifterne til den anden brobizz - men jeg vil altså stadig påstå at der er + på listen over økonomien når man sætter sig og laver sammenligningen. (Især når man køber ind til en børnefamilie...) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret June 23, 2004 Enig ... man skal ikke gøre det helt sort ... men der er heller ikke grund til at glorificere det at bo i Malmö. Et udsagn som "det koster 1.000 kr. netto at køre over broen om måneden" er med til at glorificere det. Selvfølgelig er samkørsel med til at gøre det billigere, men når en person som overvejer at flytte til Malmö ser at det kun koster 1.000 kr. så bliver dén person meget skuffet når han finder ud af at de 1.000 kr. netto kun får ham halvvejs over broen. Pointen er, at hvis man prøver at forherlige det at flytte til Malmö/Sverige så bliver en masse mennesker skuffede. De traditionelle argumenter er rigeligt. Billig bil, billig bolig, billigere mad, indkøb mv, tættere på naturen end kbh og en fed by. MEN hvis folk gav 1.000,- for at komme over broen i bil om måneden - så ville Malmös indbyggerantal ikke være ca. 270.000. Så ville det være 400.000 fordi det svarer til at købe et Allezones-kort til HT-området og købe en kop kaffe ekstra hver dag. Der er allerede 250.000 danskere der gør det hver dag! Faktum er: Brobillet: DKK 2.525 Skatteværdi af brobizz (33,3%) DKK - 841 Skatteværdi af Befordringsfradrag v. 80km/dag: DKK - 612 For at krydse broen = DKK 1.072 netto pr. måned. Dertil skal lægges benzin, forsikring, afgift, vedligehold mv. for bilen. Kører man Lupo 3L koster det ca. 2,4 L Diesel pr. dag = ca. DKK 350 pr. måned. Kører man Volvo S80 T6 koster det ca. 7,3 L Benzin pr. dag = ca. DKK 1.204 kr. måned. Altså ... For at få lov at krydse broen = DKK 1.072 netto. For at kunne komme over broen = DKK 350 - 1204. I alt = DKK 1.422 - 2.272. Dertil skal stadig lægges afgifter vedligehold mv. Nu kan det godt være at det er at gå op i petitesser - men så er det sagt ... selv gav jeg ca. DKK 3.500 netto om måneden alt inkl for at krydse broen, men min bil bruger også en del olie Det koster IKKE 1.000 kr. at krydse broen ... til gengæld ser man ikke skyggen af en kø, og man sparer en masse tid (selv sparede jeg sammenlagt en uge om året!) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest beranac Anmeld indhold Besvaret June 23, 2004 Hvad er udgiften hvis man tager toget? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret June 23, 2004 1550 SEK minus kørselsfradrag og 8 kr per tur over broen, som man jo også får i fradrag. Altså ca. 7-800 dkk netto. Det kan vel næppe gøres meget billigere ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest beranac Anmeld indhold Besvaret June 23, 2004 Er det "oraange" Jep, det er fa'me billigt. Men der er vel lidt længere samlet transporttid - som man kan bruge til at lære et nyt sprog, eller hvamannulaveriettog... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest homer Anmeld indhold Besvaret June 23, 2004 Tiden i toget går med at stå op og ærge sig over at toget er forsinket - igen - hvis det da overhovedet er dukket op... :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret June 23, 2004 Toget er helt klart noget skod ! Dog ikke så forsinket som påstået. Jeg arbejder lige ved siden af hovedbanen, så for mit vedkomne er toget dog perfekt. Men, hvis der er andre der vil lave noget fælleskørsel, så er jeg da mere end frisk på det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest danskeren Anmeld indhold Besvaret August 9, 2004 http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=258402 Rigtig fed og rolig by:-))) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret August 9, 2004 Det sgu' da også alle de indvandere der skaber problemerne ... hehe http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=297206/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret August 9, 2004 Tja...Malmö er Sveriges tredjestørste by. Og store byer indeholder jo lidt af hvert. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ronni Anmeld indhold Besvaret August 9, 2004 Jesper.. Det sjove var jo at alle her på Sunddebatten er indvandrere Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret August 9, 2004 Det var nu mere en kæk kommentar til "Danskeren" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2004 Gio .. måske skulle du opgive dine kække kommentare og nøjes med de mere ironiske ?? ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret August 13, 2004 Iflg en lille notis i den svenske udgave af Metro (d.d.), så er der flyttet 1500 personer til Skåne fra DK, og 800 personer den anden vej. Der står intet om det er danskere ellere svenskere der er flyttet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret August 13, 2004 Ja, hurra... altså, det er i de første 6 måneder af i år Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest danskeren Anmeld indhold Besvaret August 18, 2004 Over halvdelen af dem som flytter til sverige flytter tilbage til DK indenfor 2-3 år... Sverige er et midlertidigt eventyr for de fleste, men når tankerne om børn, kæreste mv. kommer op, vender mange tilbage til Danevang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest en Anmeld indhold Besvaret August 19, 2004 Mine fremtidige børn skal da vokse op i Sverige!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret August 19, 2004 Danskeren.... so what ? Det er jo det vi allerede har snakket om. At bo 2-3 år i et andet land, er da også længe. Jeg har selv boet 2 år i Thailand, og det var da også et eventyr. Nu bor jeg så i Sverige, på andet år.... helt ærlig, hvis jeg flytter tilbage om et år, har jeg så tabt ? Altså, man skal da kun gøre tingene som man har lyst til, og hvis det er 2-3 år i sverige, så er det da fint. Jeg ser intet forkert i at flytte som man har lyst til. Sådan gør man vel også inden for dk's grænser ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret August 19, 2004 Jeg kan kun give Palle 100% ret. Jeg ville bestemt heller ikke føle det som et nederlag hvis jeg flyttede tilbage til DK igen. Jeg tog chancen for lidt over et år siden, og rykkede mine teltpæle herover. Både fordi det var en udfordring - men også fordi det (for en single-fyr som mig) var økonomisk lettere at få noget fornuftigt at bo i. Jeg fortryder bestemt ikke dette skift. Heller ikke selvom jeg skulle finde på at flytte tilbage indenfor overskuelig fremtid. Så har jeg sgu´ da prøvet det...præcis som Palle har boet i både Thailand, Holland osv. Der er intet galt i at udvide sin horisont for en kortere eller længere periode....og så vende tilbage til udgangspunktet - eller et helt nyt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret August 19, 2004 hehe Gio...du glemte lige Irland og Dominican Republic ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret August 19, 2004 Palle...dit gamle show-off ;o) Jeg skrev jo netop også "...Thailand, Holland osv." - hehe Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest danskeren Anmeld indhold Besvaret August 19, 2004 Det var ikke ment som en kritik....bare en konstatering. At flytte en til sverige eller andre steder en midlertidig periode er en god oplevelse og giver massere erfaring...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites