Guest jon Anmeld indhold Skrevet June 14, 2004 Hej! jeg har hørt fra flere at det ikke er så populært at flytte til Sverige mere. Nye lånemuligheder i DK + at mange vender tilbage til DK efter 1-2 år i Sverige skulle være de primære årsager.......... Er der egentlig så meget at spare, når man gør det hele op? Og hvad med ens kommende børn - kan man leve med at de skal være "svenske"?? Det lyder som om at det primært er godt for unge mennesker med lyst til flotte biler og en billig bolig, men de "bløde værdier" er for store at miste ved en flytning "hinsidan"?? Kunne godt tænke mig at høre fra nogle som bor derovre......Og også fra dem som er flyttet hjem igen og hvorfor!!?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jon Anmeld indhold Besvaret June 14, 2004 Hej! jeg har hørt fra flere at det ikke er så populært at flytte til Sverige mere. Nye lånemuligheder i DK + at mange vender tilbage til DK efter 1-2 år i Sverige skulle være de primære årsager.......... Er der egentlig så meget at spare, når man gør det hele op? Og hvad med ens kommende børn - kan man leve med at de skal være "svenske"?? Det lyder som om at det primært er godt for unge mennesker med lyst til flotte biler og en billig bolig, men de "bløde værdier" er for store at miste ved en flytning "hinsidan"?? Kunne godt tænke mig at høre fra nogle som bor derovre......Og også fra dem som er flyttet hjem igen og hvorfor!!?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret June 14, 2004 Hej Jon Jeg har hørt at alle historier i Se & Hør er sande. Gode billeder og velskrevet artikler skulle vist være de primære årsager........ Jon, det er vist op til dig selv at vurdere om det er noget for dig. Hvad man kan spare afhænger jo af måden man lever på. Købekraften for de fleste danskere der er flyttet herover er forbedret med ca. 20%, det alene er kursgevinsten. Yderligere er der meget at spare på, el, terminer, biler, forsikringer med mere. Og hvad med ens kommende børn? Ja de bliver jo nok så svenske af 5-7 timer i institution at de helt glemmer det danske... Jeg vil vælge at se det som en måde at tilbyde dine kommende børn en enestående mulighed for at udvide deres horisont betydeligt! Forestil dig en ballast de får! Svensk, dansk, engelsk og tysk i sprog. Dansk og svensk kultur. Hvilke "bløde" værdier er det som du tror du kommer til at savne i danmark? Pia K. og hygge og røde pølser? Billig bolig, du får det næsten til at lyde som noget slemt.. Det er da bare ren fornuft. At bo i malmö er jo som at bo i en by som Århus, bare 2.5 time tættere på københavn. At der kommer en flot billig bil med i købet, det er blot yderligere en fordel. Men jeg tror alligevel at der er mange der kommer herover og opdager at det ikke er Århus, men rent faktisk er Malmö, 100% svensk. Kan man ikke se fordele og daglige glæder ved at trives i det svenske. Kan man ikke tåle de små uskyldige hints og kommentarer fra kollegaer. Kan man ikke acceptere at svenskere rent faktisk ikke ved hvad en "halvfjerds" er, eller ikke forstår hvad det vil sige at man gerne vil have en pose? Jamen så skal man nok ikke komme herover. Men er man åben og nyder den slags små udfordringer i hverdagen, så er det ret fantastisk. Jeg har boet her i tre måneder nu, min frisør siger at jeg er på god väg med sproget og ikke skal spilde penge på et "svensk for danskere" kursus i lund... Så for mit vedkommende mener jeg at have truffet en rigtig god beslutning. Iøvrigt vil jeg bede dig at læse blot et lille uddrag af de utallige indlæg der berører dit spørgsmål herinde. /Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lars Anmeld indhold Besvaret June 16, 2004 Ja jeg sad også lige og funderede over hvad det var for "bløde værdier" man mister? Og netop nogen af de mere "fluffy" ting som at ens børn bliver tosprogede, ser jeg altså også som en fordel. Bredere forståelse for forskellige kulturer, to sprog flydende helt fra små, osv. Men selvfølgelig bør man ikke flytte KUN for at spare penge og undlade at se på resten. Det ER jo et andet land man flytter til, og der følger jo en masse ting med. Men er man åben, nysgerrig og villig til at lære et nyt land at kende og bo der - så er det da en fantastisk mulighed - hvor man stadig kan bevare tæt kontakt til Danmark. Vi glæder os ihvertifælde... Forhåbentlig hen over efteråret skiftes vores Vestsjællandske adresse ud med en Skånsk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jon Anmeld indhold Besvaret June 16, 2004 Ok ok ok...det var ikke for at fornærme nogle:-) Men jeg savner nogle succes-historier fra etablerede danske børnefamilier, som trives godt i Malmø!!? Så længe man er single eller kærestepar og har et forholdsvis uforpligtende liv, kan man jo bo hvorsomhelst..... Jeg er interesseret i at høre om "kæden falder af", når danske børn går i svenske institutioner, skoler mv. Og når man er langt væk fra forældre venner mv. mht når børnene er syge etc. Jeg ved at Malmø er lige over på den anden side, men uden to biler, er det pludselig langt væk 1,5-2 timer fra dør til dør, hvis man f.eks har familie i Nordsjælland!! Jeg kender 2 par som er røget tilbage efter et par år, derfor vil jeg hører succeshistorier!! Jeg kan heller ikke længere se den økonomiske fidus længere, da vi skal lægge 2 brobizzer og 2 biler som kører 40.000km årligt oveni!!!?? (Vi er afhængige af 2 biler mht. job/børn) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anders Anmeld indhold Besvaret June 16, 2004 Ja, vi tager osse "springet", min kæreste og jeg. Vi sætter nu vores hus til salg og er startet på vaccine af vores husdyr (hund & kat). Begge (min kæreste og jeg) har før "revet telt-pløkkerne op" og taget rykket, hende fra Esbjerg til London og efterflg. til København. Jeg fra DK til Australien, tilbage til DK igen og så fra KBH. til Langeland. Så det er IKKE kun for pengene vi gør det. Tror at mange af dem som rykker tilbage til DK igen efter 1-2 år, er dem som KUN (eller primært) gør det pga. penge og bil ! Vi (min kæreste og jeg) får osse et KICK af at "udforske", hertil rykke til et (HELT ?) ikke HELT fremmet land (Sverige), men et nyt land. Andet sprog etc. Jeg har dog gennem hele mit liv (er nu 31 år) kommet med ca. 1 - 2 års mellemrum, til Sverige hvor jeg har familie (no bosat i Falsterbo/Vellinge). Vi vil derfor osse prioritere at finde noget i nærheden, det bliver nok noget ny-byg. Anyway, vi gør det OGSÅ pga. pengene og bil, men PRIMÆRT fordi vi så kan få det HUS, med DEN BELLIGENHED OG IKKE MINDST NATUR (som jo er langt mere storslået en her i DK), som vi altid har drømt om, men må vente mindst 15 år på at kunne realisere herhjemme i DK - så er vi "ældre" og har nok mere brug for den slags realisering af drømme nu, end om 15 år. Dette er vores argumenter for at flytte - og vi glæder os som en i h..... og kan NÆSTEN ikke vente. Vi håber vi når derover INDEN jul, så vi kan fejre denne i SE :-) Hilsen Cindie & Anders Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret June 16, 2004 Jon ... Succeshistorier? Miriam & Michael evt. Persson & Mira (eller er det Mia eller ?? ;o) Der er ikke så mange herinde som udelukkende er flyttet pga. billige biler. Ellers kan man jo også flytte til Tyskland eller Polen. Af dem jeg kender herinde fra, og som godt kan lide at bo her er: Swoop, Thomas O., Zeni, Vincent, Gio, Ulmus, Steen ... Selv flytter jeg ikke fordi jeg ikke længere interesserer mig for billige biler, men fordi min kæreste mener Sverige er for fjernt for hende. Hun har ikke noget forhold til Sverige på samme måde som jeg har (jeg er opvokset i Helsingør, så er stort set semi-svensker Der er altid nogle ting som man finder ud af at man alligevel ikke kan undvære ... nogle synes f.eks det at vennerne ikke lige kommer forbi mere er noget skod. Andre synes det er cool nok for så får man at se hvilke venner der virkelig er venner og ikke bare nogle man ser... De venner jeg har haft i DK og taget med på en bytur er allesammen enige. Det kan godt være det er Sverige, MEN DET ER FEDT! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest beranac Anmeld indhold Besvaret June 16, 2004 Anders, Hvorfor fa'en flyttede du tilbage fra Australien? Det er jo et paradis for nordboere som os! Er selv 38, har solgt huset med udflytning om 14 dage - og har ikke fundet stedet i SE endnu. Må flytte i campingvogn med hele familien over sommeren. Har sommerhusgrund i Hassleholm og er virkelig glad for naturen deroppe. At jeg samtidigt slipper for at betale 17.000 for huset i DK, og sparer ½ pris på bilen - ja, det gør kun Sverige endnu mere attraktivt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret June 16, 2004 -->Jon, med fare for at lyde kynisk og hård. Skab dig dog dine egne erfaringer! Skal du have succeshistorierne serveret for dig før du kan træffe en beslutning? Hvis det er tilfældet, så sker der nok aldrig rigtig noget godt.. Succeshistorier er subjektive, din virkelighed er ikke lig med min eller nogen andres.. Gå dog ud og find dit eget guld! Få lidt hår på køleren. Har du bange anelser allerede nu og vælger at bruge 5 udråbstegn til at afslutte en sætning, så skal du ikke. Mener du allerede nu at det er et problem for dig at være 2 timer væk fra nordsjælland ( det må være hundested, jeg arbejder i nivå, det tager mig 50 min. i morgentrafikken)så bliv væk. Ser du problemer frem for udfordringer, er glasset halvtomt istedet for halvfuldt? Jamen så bliver det aldrig bedre.. Filosofisk, nej bare realist:-) /Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret June 17, 2004 Nu vil jeg jo lige starte med at pointere at vi ikke flyttede til Sverige fordi det var populært - og personligt vil jeg da sætte pris på at det bliver upopulært, så jeg har broen for mig selv :-) Jeg ved egentligt ikke hvornår man reelt er etableret og en dokumenteret succes historie (anyone ??) - men jeg vil da gerne give dig samme råd, som jeg giver alle andre - især familier med små børn (vores ældste er 5½, så det sætter naturligt grænsen for min erfaring): "Let røven og flyt til Malmö (el omegn) og bliv medlem af den lille eksklusive skare af fornufts danskere." Jeg gider ikke begynde at gå i økonomiske diskussioner her, for der findes tonsvis af andre tråde i dette forum, hvor fordelene remses op - så kik rundt, og spørg evt ind til dem du finder interessante. Jeg har ikke oplevet at kæden er faldet af - men jeg må så også indrømme at jeg ikke helt kan følge et argument om at det at have børn virker begrænsende for hvor man kan bo ?! (jo, der er da visse områder af Kbh hvor jeg nødigt vil have at mine børn skal vokse op - men set udfra et geografisk synspunkt, så nej). Børn har en vidunderlig evne til at tilpasse sig, og få det bedste ud af alt. Og hvis mine børn vokser op og snakker flere sprog end jeg gør, så har jeg da gjort et eller andet rigtigt. Jeg vil heller ikke stikke dig blår i øjnene, og påstå at der ikke vil opstå situationer - hvor tingene ikke ville blive 1000 gange lettere hvis moar boede i baghaven, og kunne komme løbende når børnene blev syge. Men jeg vil nu ikke lige definere det som en af verdens 7 undergange. Det vi har oplevet af at flytte herover er: bedre leve vilkår (større bolig, bil etc. etc.) flere muligheder en masse gode oplevelser (kommer flere til dagligt) en sortering af venne/bekendtskabs kredsen i Danmark (på godt og ondt) familien bor længere væk (citat: men så langt var det jo alligevel ikke) den fedeste tur til og fra arbejde (jeg får stadig et kick af den bro) raskere børn (yup, færre sygedage) en erkendelse af at Sverige og Danmark har en intern kamp om hvem der er verdens største bureaukrati (det står lige !) en række nye venner i Sverige (både danske, svenske og andet godt folk) muligheden for at komme grinende på arbejde efter DK og SE spiller d. 23 jo, afstanden til svigermor er øget kraftigt ...... (er det negativt eller positivt ????) + en masse andre ting jeg ikke lige kan huske på denne tid af natten.. Der er fordele og ulemper ved at flytte til Sverige, ligesom der er ved at blive i Danmark - Og der findes ikke en facitliste, hvor det svar du efterlyser står. Vi herinde kan forsøge at hjælpe dig/jer ved at svare på enkelt spørgsmål - men vi kan ikke sætte det i perspektiv udfra jeres situation. (Så koster det et par øl en solskinsdag nede på torvet). En ting er sikkert, vi har på ingen måde fortrudt flytningen til Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret June 17, 2004 CITAT persson: "muligheden for at komme grinende på arbejde efter DK og SE spiller d. 23".. CITAT persson (Indsendt fredag den 28. maj 2004 klokken 11:29): "Og således afskrev Toft os drenge, der faktisk godt gider drikke øl (men som ikke tænder synderligt på 25 gutter fordelt på 3 hold, involverende 2 mål, 1 bold og et par flag - jeg holder altså med det hold med de tre sortklædte herrer på)!" Persson, din skabs-roligan: Der er altså noget i din verden der ikke hænger sammen Nåh, bare en intern sidebemærkning i tråden her ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 17, 2004 Godt sagt, Persson! Jeg har tidligere udtalt mig om dette emne, men vil bare lige tilføje, at nu har jeg boet her i Skåne i 3 år, og jeg har ikke fortrudt eet sekund. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret June 17, 2004 Tror at mange af dem som rykker tilbage til DK igen efter 1-2 år, er dem som KUN (eller primært) gør det pga. penge og bil ! Tro du bare alt det du vil, men så er du da for naiv!!! Jeg flyttede tilbage af samme grunde som nikolaj, kæresten ville ikke væk fra kbh... Og det skal lige siges at måske har man en billig bil, men du skal stadig betale for at komme til kbh. på job, og det er da mindst 4500 dkr. om md. godtnok kan du trække dem fra, men du skal stadig tjene dem, og have råd til det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret June 17, 2004 Toft: Nu behøver man jo ikke se kampen for at kende resultatet efterfølgende ;-) Men jo, det er en spændende tid i disse dage, for os der holder med det 3.hold med de tre sort-klædte superspillere der må alt :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret June 17, 2004 Fint nok emne, men hvorfor er det lige at det anses som nederlag hvis man flytter tilbage ? Jeg har ingen planer om at flytte tilbage, men selvom jeg gjorde ville jeg da stadig være enormt glad for mine foreløbigt 3 år her og det at jeg prøvede livet på den anden side. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 17, 2004 Lige præcis, Steen. Jeg fatter jo ikke, at ikke mange flere tager pringet. Der er jo netop ingen, der sige, at det behøver at være for livstid. Men det er da fedt at prøve det. Hvis jeg på et tidspunkt vælger at flytte tilbage, vil jeg da ikke betragte det som noget nederlag, men som et NYT valg. Og erfaringerne kan ingen jo tage fra en. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jon Anmeld indhold Besvaret June 18, 2004 Tak for nogle fine indlæg og en del af vejen gode argumenter........ Til Jesper08: Ro på....jeg vil ikke genere nogle og de beslutninger de har taget mht flytning til Sverige. 50 min. til Nivå...Det må være med Helicopter. Motor-ringvejen er håbløs i myldretiden og hvis det er med toget kan man ikke regne med noget, da det altid er forsinket.... Nedenstående som jeg gentager har ingen svaret på: Jeg kan heller ikke længere se den økonomiske fidus længere, da vi skal lægge 2 brobizzer og 2 biler som kører 40.000km årligt oveni!!!?? (Vi er afhængige af 2 biler mht. job/børn) Dvs. netto 7-8.000 kroner. For det beløb pr. md kan man låne 1.500.000, som man har ekstra til at financiere hus i DK for!!? Så jeg er enig med jer i, at man skal flytte til sverige hvis man vil have dejlig natur og man har en "pioneer-ånd"..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret June 18, 2004 Jamen jon... Jeg ville da heller ikke flytte til Sverige hvis jeg skulle ha' 2 biler over broen osv osv... Der er jo ingen der siger at man SKAL flytte til Sverige, vel ?? Det er jo bare en mulighed. Du kan ikke se fidusen i at bo i sverige. Omvendt kan jeg ikke se fidusen i at bo i kbh. Same same, but different Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2004 At flytte til Sverige set udfra et økonomisk perspektiv, betyder at du må lave et lille budget overfor de ting der er billigere og de ting der er dyrere. Nogle ting slipper du for at skulle købe, og andre ting medfører en mer omkostning (f.eks Brobizz). Hvordan det rent økonomisk vil se ud i jeres situation, kan kun i svare på. Men for os, har listen af positive oplevelser (incl den økonomiske side) været klart større end den negative. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret June 18, 2004 Jon: Der er mange faktorer der skal gå op, og det er næsten umuligt at beregne på forhånd. Men tag en tur herover, og gå på opdagelse i dagligvare butikker herovre, så opdager man at Netto i Danmrk - SLET - ikke er billig. Ja bolig og biler er store poster i privatøkonomien. Men har man grundlag hvor man eks kører sammen så kommer der luft i økonomien ret hurtigt. For vore eget vedkommende er det faktisk lidt mere end vi havde regnet med, på trods af bro, større bil og meget mere, og så er fradraget for broen iøvrigt ikke iregnet endnu. Nu lyder det lidt som om du kun henvender dig for at fortælle....at du ikke vil herover fordi det kun kan betale sig for unge mennesker. Det er ikke rigtigt. På min arbejdsplads er der en hel del der flytter, deriblandt er der en hvor de flytter over og etablerer sig inden de går på pension. Et andet par har allerede deres børn og bor derovre, og de flytter snart over til dem, så de kan være lidt med til at passe deres børnebørn. De elsker området herovre. Derudover kender jeg adskillige i seniormedarbejder alderen der gerne vil over også, men den ene part i forholdet ikke vil. Tænk i løsninger, ikke problemer. Jeg kender sgu osse mennesker der er flyttet hjem til Sjælland, fra Jylland... hvad mon der var årsag til det? Børn bliver da ikke 100% Svenske. Flere af mine venner har haft forældre der har rejst meget på jobbet, og de har gået i udenlandsk skole. Der er så danske som nogen, men har en masse fordele som andre ikke har. Iøvrigt er der en herre der fortæller at Malmø er 100% Svensk, det vil jeg gerne ribbe op i igen. Byen består af 75% indvandrere.....fra andre lande end Sverige. Skåne er delt i 2 lejre. Svensk nationalister, eller Skåninge. De vægter det i større eller mindre grad, fra ekstremister der ødelægger statuer til at holde det for sig selv. Prøvede forgæves at få mine lokale holdkammerater med ud at spille en sports turnering i Stockholm, men de skulle #@$$§ ikke op til dem. Jeg elsker Skåne, jeg flytter aldrig tilbage, jeg har fået nogle gode venner herovre. Vi Danskere der bor herovre nok af den type....i bund og grund.... der ikke mener at "alt nyt" er noget skidt, men ser nogle nye horisonter, og tager nogle fordele der ligger lige for næsen af dig. En sjælden ting i Danmark for tiden, især hvis det kan belægges med afgift. Jeg ærgrer mig bare over, at vi ikke flyttede noget før, hver dag vi kører over broen kører vi nemlig "hjem" til Skåne. Det eneste rigtige negative er at jeg har måttet være ret grov over for familie og venner, fordi de simpelthen ikke KAN fatte jeg "detonerer verbalt" over at blive kaldt nysvensker, jeg er Dansk Skåning.(sikkert bare mit problem :-)) Jeg kan ikke råde dig, bare komme med mine egne grunde. Fra en Dansk Skåning Terra Scaniae Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2004 Vi har oplevet - hvilket jo så bare er en gevinst, for vi var ikke gravide da vi tog herover - at man bliver behandlet fantastisk. Der er overdrevent styr på det der med at få barnet kigget efter, komme i en mødregruppe, råd og vejledning om Dagis osv osv. Ja økonomi betyder da en del, men for mig er følelsen af at "der er højt til loftet" årsagen til at jeg flyttede. Store skove, alverdens dyr der drøner over vejen, lidt mere sne, lidt mere regn og lidt flinkere naboer der gider at komme hinanden ved betyder også meget. Børnene får svenskundervisning hver dag, så de kommer hurtigt efter det, hvis man flytter herover med lidt større børn. Og så den bro........ At sætte den på cruise med 110 når solen brager ned over en og så køre over broen med slukket musik.... Så er der fyraften så det kan mærkes.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret June 21, 2004 Dan... I er simpelthen begge blevet gravide ??? Utroligt... skal du så gå med sådan en gravide-pude på maven, for li'som at leve dig ind i rollen som mor ??? ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret June 21, 2004 Hold dog debatten i sporet for pokker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret June 21, 2004 Rolig nu - der skal helst også være plads til at kommentere det ufrivilligt komiske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest matti Anmeld indhold Besvaret June 22, 2004 Jon - Du har ret i at der ikke er den store økonomiske i at flytte til Sverige, hvis man er to som pendler dagligt og man vil biholde sine "danske" levevaner. Broen ER en stor udgift og fradraget er minimalt efter skat. De store km-udgifter (afskrivning, Benzin) til daglig pendling er der mange som glemmer i deres beregninger. Desuden er huspriserne i Malmø steget 60% de sidste 2-3 år!!! De fleste fede biler på svenske plader man dagligt ser i Kbh. er eget af folk med svensk postadresse eller af ungkarle som bor i en lille hybel et billigt sted i Malmø!! (tro mig jeg kender mange:-)) MEN naturen, miljøet og de flinke skåninge er en fornøjelse at leve i blandt. Jeg glæder mig hver dag til at komme hjem "hinsidan". Desuden er det muligt at bo til leje i Malmø, hvilket er umuligt i Kbh. medmindre man har været skrevet op 40 år. Mht. børn er det heller ikke noget problem, da de svenske skoler er gode, men jeg anbefaler på det kraftigste at man selv lære svensk på højt niveau. Skåninge har MEGET svært ved at forstå dansk generalt... God sommer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites