Guest nikolaj Anmeld indhold Skrevet February 3, 2004 NÅ!! ... SÅ!!! Jeg troede aldrig dagen skulle komme, men det gjorde den altså. For en god ordens skyld så, er der hverken noget galt med Malmö eller skodlejlighederne i Rosengården (Hvor fedt er det så at bo på en mark?) Grunden til at jeg flytter er valg. Min kæreste har valgt ikke at ville bo i Malmö, men derimod afskaffe sig sine 2 dejlige katte (jeg er uheldigvis allergiker) og flytte fra sine forældres 1V-ejerlejlighed, så de kan tjene en god slat penge på dén. Jeg har valgt at ville flytte sammen med hende i Kbh, hvilket betyder at jeg skal have udlejet min lejlighed i Malmö (heldigvis har jeg en lejer på bedding). Som min situation var for 2 år siden havde jeg ikke råd til ejerlejligheder i Kbh. Der er sikkert mange som har tjent mange gode penge på de sidste års stigninger (Hurra for dem), men ingen af os har alligevel lyst til at investere lidt over 1 mio i en ejerlejlighed. Derfor er valget faldet på en andel. Selvom der i teorien ikke er nogen stigning koster de jo penge alligevel - og de penge har vi fået lovning på at kunne låne i sidste uge. Med det budget vi lagde (og det var faktisk hverken positivt eller urealistisk) DKK 300.000/4.000 ville vi have over 5.000 tilbage til uforudsete udgifter hver måned. Om dette er realistisk ved jeg ikke, men mine tidligere budgetter har holdt meget godt. Det eneste der kan variere er dermed den månedlige udgift - som jo også varierer meget fra andel til andel. De fleste af de andele vi har opsnuset, og været interesseret har været 3V'ere - med liiige omkring 4,000 i månedlig udgift. Den eneste hage? De er umulige at få fat på Nå men vi kan jo kun håbe at der vil dukke noget op - ud af det blå eller whatever ... vi fortsætter ihvertfald jagten, men det ville være nice med en hjælpende hånd, så hvis i hører noget om 3V andele (evt. 2V'ere der kan laves lidt om eller større men i samme prisklasse). Nevermind kvaliteten af lejligheden, vi kan sq selv sætte i stand hvis det er det der er problemet Som den gode Hempel engang sagde - jeg ved godt det måske er et naivt forsøg ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret February 3, 2004 NÅ!! ... SÅ!!! Jeg troede aldrig dagen skulle komme, men det gjorde den altså. For en god ordens skyld så, er der hverken noget galt med Malmö eller skodlejlighederne i Rosengården (Hvor fedt er det så at bo på en mark?) Grunden til at jeg flytter er valg. Min kæreste har valgt ikke at ville bo i Malmö, men derimod afskaffe sig sine 2 dejlige katte (jeg er uheldigvis allergiker) og flytte fra sine forældres 1V-ejerlejlighed, så de kan tjene en god slat penge på dén. Jeg har valgt at ville flytte sammen med hende i Kbh, hvilket betyder at jeg skal have udlejet min lejlighed i Malmö (heldigvis har jeg en lejer på bedding). Som min situation var for 2 år siden havde jeg ikke råd til ejerlejligheder i Kbh. Der er sikkert mange som har tjent mange gode penge på de sidste års stigninger (Hurra for dem), men ingen af os har alligevel lyst til at investere lidt over 1 mio i en ejerlejlighed. Derfor er valget faldet på en andel. Selvom der i teorien ikke er nogen stigning koster de jo penge alligevel - og de penge har vi fået lovning på at kunne låne i sidste uge. Med det budget vi lagde (og det var faktisk hverken positivt eller urealistisk) DKK 300.000/4.000 ville vi have over 5.000 tilbage til uforudsete udgifter hver måned. Om dette er realistisk ved jeg ikke, men mine tidligere budgetter har holdt meget godt. Det eneste der kan variere er dermed den månedlige udgift - som jo også varierer meget fra andel til andel. De fleste af de andele vi har opsnuset, og været interesseret har været 3V'ere - med liiige omkring 4,000 i månedlig udgift. Den eneste hage? De er umulige at få fat på Nå men vi kan jo kun håbe at der vil dukke noget op - ud af det blå eller whatever ... vi fortsætter ihvertfald jagten, men det ville være nice med en hjælpende hånd, så hvis i hører noget om 3V andele (evt. 2V'ere der kan laves lidt om eller større men i samme prisklasse). Nevermind kvaliteten af lejligheden, vi kan sq selv sætte i stand hvis det er det der er problemet Som den gode Hempel engang sagde - jeg ved godt det måske er et naivt forsøg ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest dennis Anmeld indhold Besvaret February 4, 2004 Haha, vil bare lige sige at jeg er vild med dit citat. :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret February 4, 2004 Der røg så Scanianets revisor, socialrådgiver og absolut førende Ceremonimester.....øv.....men du vil aldrig blive glemt herovre. Du indgår nogle hårde kompromiser hva gamle ven, det må man da beundre. Til Danmark...puha....den var sgu hård... det ville jeg aldrig kunne gøre :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret February 4, 2004 Bare rolig Thomas.... Det hele er jo ikke afhændet endnu.... Nogle andre der mangler en passager i bilen, til og fra Kbh ??? :o( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret February 4, 2004 Tjah.. Palle.. vi kan måske finde ud af noget.. afhænger helt af mødetid og placering i KBH.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret February 6, 2004 Thomas O. Ja, jeg havde jo ikke regnet med at skulle fraflytte Sverige nogensinde igen - men der er nogle ting jeg prioriterer højere end andre. Og lige pt. er det det jeg må satse på. Hvem ved ... det kan jo være jeg bliver overtalt til at tage tilbage på et tidspunkt ... Når Ann er blevet lige så træt af Danmark som jeg var da jeg flyttede Men jeg må sige, at jeg godt kan forstå hende ... hun er lige begyndt at få en omgangskreds i København, og den vil jeg jo ikke fratage hende (ej, ok jeg vil måske stjæle hendes venner men det er en anden sag *GGG*) Hvis alt går vel så kan vi komme ud og se på en andelslejlighed snart. Vi satte en annonce i dba.dk som virkelig appelerede til folks følelser, og det gav vist pote. Vi fik svar fra et par som skulle flytte ind i noget nybyggeri til april-maj 2005 - til gengæld (hvis vi vil vente) så kan vi flytte ind i en 3V'er på 75m² på amager. Heldig som jeg jo er (engang imellem - ikke når vi snakker badminton) så er vi også blevet tilbudt en 3V'er på ca. 100m² i en gammel patriciervilla v. Rantzausgade m. åben pejs osv Lejekontrakten skulle være på 1 år, så det kommer til at passe perfekt hvis vi accepterer det med Andelen. Ellers må vi bare vente til der er noget bedre der dukker op Vælger vi at springe på, så står kun tilbage at få lejet min lejlighed ud (vi skal lave papirnusseri i weekenden) til Thomas, få snakke med banken om at få noget fælles økonomi, lave en "Omvendt internordisk flyttebevis" *GG* og få flyttet så mange møbler som muligt på så kort tid som muligt - uden at miste pusten (hvilket nok i sig selv er en svær kunst *G*) Håber i ellers allesammen har det godt - jeg er top-stresset og går allerede og indretter lejlighed i tankerne : Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hammer Anmeld indhold Besvaret February 6, 2004 Jeg syntes efterhånden jeg hører om rigtig mange som flytter hjem til Dannevang igen... Er det hersens Malmøpjat bare en bluffer?? Når man først får børn og som senere skal i skole og tusind andre ting - Får folk så kolde fødder!!!?.....Jeg tror det faktisk, specielt hvis man kommer fra HT-området!! Hvad siger I? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2004 Der kan vel være flere grunde til, at nogle beslutter sig for at vende hjem, men jeg forstår ikke, hvorfor det specielt skulle gælde dem fra HT-området. Det er bestemt ikke blevet lettere at få en lejlighed i København, den offentlige trafik i HT-området er mildest talt rædselsfuld og alt er dyrere i DK. Men hvis man skal skilles, får en kæreste, der ikke vil bo her, eller bare ikke kan affinde sig med at familie og venner ikke bare lige dropper ind, så KAN det jo være, at man opdager, at en billigere boligudgift og en stor smart bil alligevel ikke er nok. Det synes jeg er en ærlig sag. Hellere vende hjem med oprejst pande og kunne sige: Jamen, VI prøvede da ihvertfald. Jeg vil i alle tilfæde ønsker jeg alle HELD OG LYKKE fremover! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret February 6, 2004 Hammer: At flytte herover er som folk flytter rundt generelt. Der er ingen fysisk bariere...det er en mental barriere...Danskere er permanent bange for alt nyt. Man flytter alt efter job, uddannelse og kærester m.m. Livet går jo lystigt videre og byder på konstante nye udfordringer - især for de helt unge. Så klart folk flytter frem og tilbage hele tiden. Jeg har altså også mødt folk der er flyttet til Jylland og er flyttet tilbage igen. Både min kæreste og jeg har truffet et valg, omend vi så gik fra hinanden kommer vi ALDRIG tilbage til Sjælland, vi bliver i Skåneland. Iøvrigt din bemærkning: Når man først får børn og som senere skal i skole og tusind andre ting - Får folk så kolde fødder!!!?.....Jeg tror det faktisk, specielt hvis man kommer fra HT-området!! Den står for din egen regning, he he he , jeg ved jo ikke hvad du mener og hvem du er, og hvad du går og forestiller dig. :-) Jeg er selv vestsjællænder, og min kæreste jyde. Vi har mere til fælles med Skåningene kulturelt, end alle de bederevidende lokalspader der bor i København, dybt psykisk ødelagte af storbysmentaliteten. Hver dag vi kører fra jobbet i Kbh, City smiler vi når vi får øje på vores dejlige by - Malmø - i horisonten. For at sige det ligeud :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kasper Anmeld indhold Besvaret February 6, 2004 Man kunne jo også være heldig at løbe ind i en svensk flicka... Ikke sikkert hun vil til DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 Jeg vil også lige give Thomas O. ret - også jeg fryder mig, hver eneste dag, når jeg kører hjem over broen og ser Malmø. Og det på trods af 2½ år med daglige togforsinkelser og andet "smågnav". Jeg elsker Skåne og ser frem til igen i sommer at skulle køre ud i Skåneland og fotografere alle de dejlige steder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hammer Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 Sorry, hvis jeg trådte nogen over fødderne og jeg er altså ikke psykisk ustabil/debil mv:-) Jeg mente bare at hvis man har stor tilhørsforhold til Kbh, dvs arbejde, venner, familie mv. så er chancen for man rykker tilbage til Kbh større....måske. Jeg kender og har hørt om flere københavnere som har fået børn herovre som er rykket tilbage til KBH, fordi så var man tættere på alt inkl. familie mv. Det er ikke så fedt at have et barn som måske pludselig bliver syg i daginstitutionen i Sverige og så har man 2 timer´s offentlig transport hjem for at hente det......Og har man ikke bil er netop transporten et kæmpe problem for dem som bor fx. i Limhamn, Bunkeflo eller ikke i nærheden af toget...... Øresundstoget og Metroen er ganske enkelt en skandale. Thomas O: Den måde Du beskriver Kbh på kan jeg kun sige - ja - så skal Du bo i Malmø!!! For os københavnere er Malmø da en hyggelig by, men intet sammenlignet med Kbh. restauranterne, butikkerne, udvalget, caféerne, tæt på familie/venner, kulturen.....U name it..... Det samme gælder Stokholm, som jeg vil sammenligne med KBh. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 ØØØhhh Hammer! har du overhovedet været i malmø, det lyder sq ikke sådan!!! Jeg er fra jylland, og uanset om jeg boede i kbh. eller malmø, så ville jeg være langt fra familien, det er da også det eneste savn!!! Alt andet du nævner, har vi da også herovre! Og det med vennerne, det er da noget pis, da jeg boede i brønshøj, boede de fleste af mine venner i sydhavnen og valby og der er der da næsten 40 min. transport... Du skal lige tænke på at 90 % af os faktisk er i kbh. hver dag, så er det jo ikke noget problem lige at smutte forbi vennerne. Eller hvad man nu har lyst til... Men jeg syntes personligt at kbh. er skruet op til noget det ikke er, og københavnerne opfører sig derefter! Herovre i malmø eller Gøteborg, som jeg også har holdt meget til i, er folk helt nede på jorden og generelt lige et skridt eller 2 foran danskerne med mange ting!!! Og alt dether snak har faktisk ikke noget med denne her tråd at gøre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 Hammer: Øhh... Tæt knyttet til København??? Jammen så er det da ligemeget med dit indlæg, så kan du jo ikke flytte nogen steder alligevel. Jeg pendler fra Malmø, og bor tids/KM mæssigt som i lyngby målt fra City. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 Hammer: Jeg må rappe i kor med Thomas: Har du nogensinde brugt Malmö som by? Altså kigget nærmere på hvad den kan tilbyde? quote: For os københavnere er Malmø da en hyggelig by, men intet sammenlignet med Kbh. restauranterne, butikkerne, udvalget, caféerne, tæt på familie/venner, kulturen.....U name it.....Restauranter syntes jeg *netop* Malmö er stærk på - butikker mangler der dælme heller ikke (og ofte med priser der ligger under danske) - hvad du lige mener med "udvalget" ved jeg ikke - caféer er lige netop et punkt som Malmö sparker r** på (og her *behøver* det ikke lige at være LilleTorg vi snakker om *s*) - kultur er der sindssygt meget af også. Der står Malmö heller ikke tilbage for Kbh. Se bare på udvalget af koncerter på en uge! Og her snakker vi om alt fra opera til dødsmetal...Malmö kan tilbyde det hele. Og dét i et meget mindre hektisk og stressende "miljø" end Kbh. Jeg syntes bestemt Malmö lever op til Kbh på de fleste punkter. Og på mange punkter syntes jeg Malmö er længder foran Kjøwenhaun. Og hvis dine venner så ikke gider kommer over og tage det i selvsyn i ny og næ, ja så er det nok så som så med betegnelsen "venner" i det tilfælde. Malmö rocks! Og det syntes jég, som ikke engang er begyndt at bruge mere end fem promille af byen endnu. Ha´ det bra! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ug Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 Og over halvdelen af unge mennesker under 18 år i Malmø er invandrere - FEDT!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hammer Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 Hmm.....I bliver jo nærmest aggresive:-)jeg og mange andre er bare ikke enige med jer.... Jeg har læst mange af jeres tidligere indlæg og ved hvilke typer i er - hvilket er fair nok, men det får mig til at spørge: Hvis bilerne kostede det samme i DK, ville i så bo i Sverige? Yeps jeg kender Malmø rigtig godt og har været i operaen, i byen 100 gange, fisketurer, mange restaurenter......Ja faktisk har jeg boet her i 3 år og har fået lokket en del andre herover oig fået rigtig meget besøg fra DK..... Jeg har sågar fået lokket en kæreste med herovre. Men fair nok jeg er fra Whiskey-bæltet og foretrækker steder som Frederiksberg, Østerbro, Hellerup og op af kysten......Er helt enig med jer om at Malmø er federe end Sydhavnen, Valby, Brønshøj og andre opskruede skodsteder.... MEN jeg kender eller har sgu aldrig hørt om nogen som flytter til Malmø bare for fornøjelsens skyld....... MEN det lader til i heller ikke kender de fede steder i Kbh. Jeg kan godt forstå hvorfor mange danske ungkarle og andet godtfolk flytter herovre, men glem ikke flertallet af svenskerne der sidder med en betydelig mindre løn og som lider hårdt over de vanvittigt stigende boligpriser i Malmø. For dem er biler og boliger altså ikke billige..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 Uanset bilpriser, så kommer jeg aldrig tilbage igen til skodDanmark. Hellere bo ude på landet i Skåne end på Sjælland. Det er den måde folk er på. Mange kan ikke forstå det, men det er ikke biler der holder mig herovre. Den holder simpelthen ikke i længden. Og nej halvdelen af de unge i Malmø er ikke indvandrere. men hvad ´... Gio: Skal vi ikke lade være med at spilde tiden på den flinke mand, der kun skriver til os at han ikke vil flytte? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 Thomas O.: Okaj... Men lad mig lige minde om, Hammer, at jeg kører Toyota Corolla XL fra ´87, og at udstødningen er hullet som en si og koblingen slidt ned. Go´ weekend til jer alle. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret February 7, 2004 Hammer: Så du har læst en masse indlæg, og ved hvilke typer vi hver især er?! Det er imponerende. Jeg synes nu mere at denne sætning her... "Men fair nok jeg er fra Whiskey-bæltet og foretrækker steder som Frederiksberg, Østerbro, Hellerup og op af kysten......Er helt enig med jer om at Malmø er federe end Sydhavnen, Valby, Brønshøj og andre opskruede skodsteder...." ...siger mere om stakkels dig, end hvad du end måtte kunne læse her af indlæg, og gætte dig til hvilke typer vi andre er.. For fanden det er længe siden jeg har læst et så talentløst indlæg med så lidt indhold. Lad venligst være med at benytte dette forum hvis du alligevel ikke har noget at sige! Og ja Hammer, jeg har boet 11 gode år i kbh (som er en fed by) inden jeg rykkede til Malmö, og jeg kender udemærket de fede steder i kbh - gør du selv, eller spiller du smart? Hvis du er så fin at du kun føler dig tilpas på Frederiksberg og Østerbro når du er i kbh, kan du umuligt kende mere end 25% af byens fede steder! Og nej Hammer, jeg har ikke nogen bil selv om jeg bor i Malmö. Men det vidste du jo sikkert allerede godt, da du jo lader til at have nogle formidable evner til at vide lidt om os alle der bor i Malmö. Til slut, nej jeg er ikke aggressiv, men fatter bare ik hvad du vil opnå med dine indlæg i denne tråd! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret February 8, 2004 Hammer: Som du sikkert har læst så søger jeg væk fra Malmö fordi min kæreste synes Malmö er for fremmed for hende. Jeg beholder dog min lejlighed i Malmö. Grunden til dette er at jeg vil vende tilbage til Malmö hvis det ikke kommer til at fungere mellem os ... og selvfølgelig at skumme fløden ved et evt. salg senere - hvis det fungerer... Jeg troede ikke jeg skulle tilbage til DK igen, men man må overveje mulighederne - og lige nu er jeg ikke overbegejstret for at flytte tilbage. Kbh er et oppustet boligmarked - og de fleste opfører sig herefter - arrogant. Sagt ligeud bryder jeg mig ikke om københavnerne ... de er alt for smarte at høre på Respekt for dig fordi du holder fast i din mening. Det er ikke alle der vil bo i Malmö, du har truffet dit valg og sådan er dét. Der er dog dem der godt kan li malmö - sådan er det vist for de fleste herinde i forummet. Deriblandt mig. At jeg vælger at flytte er ikke fordi jeg troede at Malmö ville være meget federe eller fordi min idé om Malmö er blevet manet i jorden igen. Det er fordi jeg godt vil være sammen med min kæreste... Dem der flytter tilbage til DK har allesammen gode grunde, det er alt sammen en del af livets små eventyr Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret February 8, 2004 Hammer > Hvordan kan du vide, "hvem" vi andre er?? Ærlig talt, så lyder du mig noget "højrøvet", for at sige det rent ud. Jeg kommer også fra Østerbro, Jeg er født og opvokset i København og har ALDRIG kunnet se den by's såkaldte charme. Jeg har mødt mange svenskere, der har været helt euforiske ved tanken om at besøge København og Danmark, og jeg har aldrig kunnet forstå dem. Næ, må jeg bede om Malmö og Stockholm. Jeg elsker Sverige, jeg elsker at kunne "prale" med, at jeg bor i Sverige, og når folk brokker sig til mig over, at de ikke kan finde noget at bo i i Danmark, siger jeg altid: Jamen så flyt da til Sverige. Her er dejligt, roligt, højt til himlen, natur lige rundt om hjørnet, venlige mennesker, der ikke går tillukket, som Københavnerne. Jeg flyttede over for 2½ år siden, men beslutningen blev faktisk allerede overvejet, da jeg var "testkører" på broen flere måneder, før den åbnede, og som en af de første fik lov til at køre over. Jeg har ikke fortrudt eet sekund. Det er ikke det samme som at sige, at jeg bliver boende altid. Jeg er 57 år og jeg har ingen anelse om, hvad fremtiden vil bringe m.h.t. pensionsforhold, sygdom o.l. Venner og familie komme jo ikke lige dumpende. Nu arbejder jeg i København, men hvordan vil det føles at sidde herovre, når man bliver pensioneret og ikke er i DK hver dag og kan besøge familien? Og måske ikke har råd til at krydse broen så ofte? Alt det ved jeg intet om på nuværende tidspunkt. Som situationen er nu kan jeg kun sige: JEG VIL IKKE TILBAGE. Men hvis jeg om 8 år bestemmer noget andet, vil jeg ikke tage det som et nederlag, men sige: Jeg gjorde det sq, jeg virkeliggjorde min drøm om at flytte til Sverige. No regrets. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ug Anmeld indhold Besvaret February 8, 2004 Over halvdelen er invandrere: Se selv artiklen i Berlingske: http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=397724/ Københavns søsterby på den anden side af Øresundsbroen er Skandinaviens indvandrerby nummer et. Folk med udenlandsk baggrund er i generationen under 18 år allerede i flertal med over 50 procent i Malmø. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest dansken Anmeld indhold Besvaret February 8, 2004 UG: Nu har du 2 gange i denne tråd fortalt os at der er mange indvandrere i Malmö. Hvad har det med emnet at gøre? Hammer: "MEN jeg kender eller har sgu aldrig hørt om nogen som flytter til Malmø bare for fornøjelsens skyld....... " Efter mange år som "gæst" i byen er jeg nu endelig flyttet til Malmø og det er faktisk for "fornøjelsens skyld". Det er hverken billig bil, bolig osv. der har lokket mig. Men derimod ønsket om at bo i Malmø. Jeg har i flere været meget glad for byen, og alle de ting den har at byde på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites