Jump to content
Guest peter

Bilvask - hvor?

Recommended Posts

Guest peter

Hej, Een ting der har undret mig siden jeg flyttede til Malmö er hvor og hvordan svenskerne vasker deres biler. Vaskehallerne er gamle og udslidte (-ihvertfald de 5 servicestationer jeg har kigget nærmere på)der er ingen spande/børster og selv den billigste vask koster 110 SEK. Højtryksvask uden børster er afprøvet. Det var dyrt og bilen var møgbeskidt bagefter. Så det var pengene ud ad vinduet. Gør det selv (GDS) er vist udbredt men det bliver altså 120 SEK inden man er færdig og så skal bilen jo tørres!! Er der nogen som har erfaring med et godt sted at vaske sin bil? Findes der een der er billig? Automat eller GDS. Helst i Malmø...:-) vh peter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Hej, Een ting der har undret mig siden jeg flyttede til Malmö er hvor og hvordan svenskerne vasker deres biler. Vaskehallerne er gamle og udslidte (-ihvertfald de 5 servicestationer jeg har kigget nærmere på)der er ingen spande/børster og selv den billigste vask koster 110 SEK. Højtryksvask uden børster er afprøvet. Det var dyrt og bilen var møgbeskidt bagefter. Så det var pengene ud ad vinduet. Gør det selv (GDS) er vist udbredt men det bliver altså 120 SEK inden man er færdig og så skal bilen jo tørres!! Er der nogen som har erfaring med et godt sted at vaske sin bil? Findes der een der er billig? Automat eller GDS. Helst i Malmø...:-) vh peter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Peter.... hvordan pokker vasker du din bil i "gør-det-selv" ? Min bliver da fin ren. Køb en børste, og du kan for ca. 40 SEK få en pæn, fin , ren bil. Med hensyn til vaskehaller, så har du helt ret. De er gamle og hunde-dyre !!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Hej Peter Jeg vasker ude i havnen på Preemtankens GDS (Gør det selv). Jeg har en ditec lak behandlet bil, der skinner som et sort spejl, og jeg er bange for alle former for børstevask. De tager 10SEK for en polet der købes i et lille automat hus, eller inde på tanken i åbningstiden. Normalt vasker jeg 2 gange om ugen derude, og anvender bare 2x polet= 16 dkr ialt. Først anvender jeg program 1. Förspoling, det tager alt småfedt fra træer, fedt fingre m.m. Bagefter laver jeg den sædvanlige med opvaskebørsten på fælgene,(1/9 autoshampoo/vand) og hvis det er sommer lidt insektrens. Til sidst får den en polet med nr 4. Efterspoling, det er 100% kalkfrit/afhærdet vand. Man skal skynde sig lidt, det er lige over et minut man får på en polet. Om sommeren lader jeg bare min sorte bil soltørre, der er IKKE EN ENESTE KALKPLET OVERHOVEDET. Spørg bare Swoop herinde på forummet, vi vasker sammen i ny og næ, og hans sorte Audi skinner også som et sort spejl bagefter. Dog har man lidt problemer med vejsalt, og andet fedtet snavs her om vinteren. Herovre er det ret populært at købe biologisk nedbrydeligt affedter. Jeg kunne vaske min bil, og bagefter var der stadigt en tåget grå hinde fra vinduerne og ned, men jeg er begyndt at anvende den affedter de sælger på preemtanken derude, og den virker udemærket. Først ducher jeg dette på, over hele bagklappen, siderne og fronten. Anvend det kun UNDER vindueshøjde, da det ellers vil udtørre dine vindueslister.Det giver striber når ruden køres op og ned. Så jeg bruger nr. 1 og en nr. 4 og bilen er ren. Affedteren skal virke i et par minutter. Husk et ekstra pust op under bagnummerpladen med både affedter og vaskevand, salten elsker at gemme sig derinde. Tanken er meget populær, og det er nemmest at komme til derude om aftenen, og vi er flere Danskere der kommer derude og vedligeholder biler. Poletautomaten tager 10-20 og 50kr. LOKATION: Hanögatan 10. Nr 2 bro når man kører på havnesiden langs jernbanen fra centralstationens bagside, der svinger man venstre ned mod havnen, og Preem kommer lige inde på venstre hånd. Man kan også køre ud af Lundavägen og dreje over broen ved rundkørslen, der ligger en markant Shell ved denne. På den anden side af jernbanen ligger preem. TIPS: Jeg læste på autopower om en gut der anvender en lille blomster pumpe-flaske som han hælder affedteren i, og samtidigt køber større dunke med affedter. Det fungerer fortrinligt, jeg købte en sådan hos bauhaus og bruger den til affedter om vinteren, og autoshampoo om sommeren til at løsne fluer med. http://www.autopower.se/gds/bilvard/stortvatt/default.asp Ellers må vi jo mødes derude nogle stykker, og vaske biler en dag :-) Herregud, 2-3 poletter af 8 dkr, er jo ikke alverden, så er der råd til at vaske et par gange om ugen. Om sommeren vasker jeg bare mine fælge er lidt nussede, og der sidder 5 døde fluer. En perfekt vask især om sommeren, hvor man gerne vil være nyvasket og skinne i solen, uden kalkpletter. MEN.... brug ikke den der sæbebørste de har derude, den har jeg set folk vaske pladrede 4 hjulstrækkere med, og slæbe den hen ad jorden, den MÅ være fuld af grus konstant..pas på...brug den ikke...anvend dine egne børster. Gid de havde en sådan vask i København også.... *SUK*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Preem tanken på Thomsonsväg v. Rosengården Trafikplats har også både en GDS vask + GDS hal m. lift. Jeg har ikke tjekket prisen på vaskepoletter, men det gode er til forskel fra den Thomas nævner, at det er indendørs ... måske et alternativ til den Preem på havnen om vinteren happy.gif Prisen kan jeg ikke forestille mig er meget anderledes end de obligatoriske 10,- SEK pr. polet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Prisen for Preem på Thomsonsväg er 2 kr. per minut. Så er der fri højtryk samt en "kost" med diverse sæber og vokse.... Min Mc har aldrig været så fin, som efter den tur den fik i torsdags Ja, GDS hallen har en lift... Det er jo liiidt praktisk når man evt. skal bytte vinterhjul eller fikse noget under bilen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Ja, det er genialt med lift ... jeg byttede vinterhjul for 46,- SEK happy.gif OK, de er ikke sporede osv, men de sidder da på happy.gif Hvis prisen er 2,- pr. minut for GDS vaskehallen så svarer det da nogenlunde til poletprisen på 10,- ... ???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Hvad med fugleklatter!? Med de store biler vi kører rundt i herovre, så har fuglene mere at sigte efter. Og jeg ved ikke om de danske af slagsen syntes en svensk bil er sjovere at møge til...ihvertfald er jeg ved at have et mindre problem af slagsen. *g*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest toft

Gio: Tror sgu ikke at det er bilernes størrelse der gør at de skodfugle smider mere lort på folks biler... ...Forrige uge da jeg skulle cykle hjem fra Svågertorp, da var der kraftedeme en skodfugl der havde overbelortet min cykel, mens jeg havde været på arbejde!! Jeg gik helt i sort, og det lignede sgu nærmere at det var en hel flok af bevingede åndsvage dyr der havde moret sig med et eller andet slags spil i løbet af dagen... Jeg trak cyklen hjem... :-( ...og for fremtiden sætter jeg ikke min cykel ude i det fri mere, når der gang på gang ikke er plads til min cykel i de overdækkede cykelstativer.... Havde det været i Danmark, så havde jeg råbt "LORTELAND" nede på Svågertorp...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest trut

så kan I måske lære at køre pænt - det er da derfor at fuglene skider på jeres cykler og biler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Hej nogen som ved hvor der ligger en gør-det-selv bilvask i nærheden af Almvik. Helst et sted hvor der er mulighed for at støvsuge bilen også (meget vigtigt)...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest yma

Preem på Kvartettgatan (ved Almvik) har stort set alt: vaskehal, lifte, Gør-det selv vask, støvsuger, postkontor, leje af trailer etc... Det gode ved at vaske i hånden der, er at tanken ligger lige ud til motorvejene -så hvis man tager motorvejen hjem -så er bilen stort set tør (uden kalkpletter) inden man når hjem. Har benyttet denne metode på min piano-sorte bil i halvanden år nu... Mvh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

hmm okay, nu har jeg prøvet deres støvsuger facilitet og det var helt okay, jeg lod godt mærke til der er vaskehal, men ikke at der er "gør det selv vask". hvad jeg kan se er der en vaskehal (automat) og et par "gør-det-selv værksteder" ikke for jeg skal gøre det til et stort problem, jeg spørger dem bare næste gang jeg kommer derned om de også har gør-selv-vask :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen - jeg vil da meget gerne have at vide, hvor den der "gør-det-selv"-vask er. Jeg har benyttet den tankstation i godt og vel 3 år, da jeg bor i Kvartettgatan, og jeg har aldrig lagt mærke til en sådan indretning. Derimod benytter jeg automatvaskehallen af og til, dog ikke ofte nok er der en, der påstår.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest yma

Preem ved Almvik er et gør-det-selv værksted samt en gør-det-selv vaskehal. Prøv at kigge ind gennem metal/glas porten til det I tror kun er et gør-det-selv værksted. Der vil I se, at de to første pladser rent faktisk er gør-det-selv vaskepladser (med sæbe, vand og bilvoks haner). De resterende tre pladser er til -hvis man ikke skal vaske -men skal bruge en lift i stedet for. Er det ikke rigtigt...?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, det vil jeg så kigge efter. Forresten er der også et autoværksted, der ikke er "Gør-det-selv", selvom jeg ikke var særlig tilfreds med ham, her fornylig da jeg stillede min bil hen til service. Jeg gjorde ham opmærksom på, at det var problemer med bremserne. Da jeg hentede den om eftermiddagen, spurgte jeg, om han havde fundet fejl ved bremserne. Næh, de var helt i orden. Da jeg kørte i bilen, var der så problemer med accellerationen, og jeg gik derhen igen. Ja, det kunne han da godt mærke, men han havde forresten også tabt et af de nye tændrør, så dem ville han lige skifte igen. Der var stadivæk problemer. Motoren var lige ved at gå ud, når jeg trådte på speederen, hvis ikke jeg skyndte mig at træde koblingen ud og gasse lidt op. For tredje gang gik jeg hen og brokkede mig. "Ja, HAN kunne altså ikke mærke noget". Så måtte jeg råbe ad ham: "Jeg har kørt i den bil hver dag i 3 år, jeg ved godt, hvordan den skal køre"! I ved, hans blik sagde tydeligt. "Kvinder og biler!" Så beholdt han den igen og ved afhentningen kunne han så fortælle, at han ved serviceeftersynet "var kommet til" at hive en lille slange til indsprøjtningen af, men NU var den i orden. Bremserne var stadigvæk ikke i orden, så selv om han efter synet havde sagt, at de var OK, skiftede han 2 af bremserne og alle bremseskiver ud. PROBLEMET ER DER STADIGVÆK!! Så HVAD stiller man så op? Det hjælper jo ikke, at manden er sød og venlig, hvis han ikke kan lave biler, vel? Denne her spøg kostede mig 6000:- og bremserne er ikke iorden. Betragt dette som en advarsel. ;o(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest yma

Hej Ulmus, Preem ved Almvik har både (1) et ganske almindeligt bilværksted -hvor en bilmekaniker render rundt om dagen og reparerer biler. Dette værksted er det du ser fra gaden. Ud over det -har Preem ved Almvik også (2) en gør-det-selv hal -som har åbent om aften også. Gør-det-selv hallen består af: to gør-det-selv liftpladser samt to gør-det-selv vaskepladser. Så jo -Preem ved Almvik snyder lidt, idet den har langt flere faciliteter end man lige umiddelbart ser. Mvh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites