swoop 0 Anmeld indhold Skrevet September 12, 2003 Hejsa allesammen, Nogen som kender lidt til lovgivningen for erhvervelse af kørekort, når man er bosiddende i Sverige? Kan man selv vælge om, det kan tages i Danmark eller Sverige, eller skal man tage det i Danmark eller i Sverige? Endvidere, hvis nogen ligger inde med en henvisning til en evt lovtekst om subj vil det være perfekt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret September 12, 2003 Hejsa allesammen, Nogen som kender lidt til lovgivningen for erhvervelse af kørekort, når man er bosiddende i Sverige? Kan man selv vælge om, det kan tages i Danmark eller Sverige, eller skal man tage det i Danmark eller i Sverige? Endvidere, hvis nogen ligger inde med en henvisning til en evt lovtekst om subj vil det være perfekt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret September 12, 2003 Hej Swoop Der er frit valg på alle hylder :-) Lovgivningen kan du finde på politiets hjemmeside i hhv. DK og S. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret September 12, 2003 Hej Jesper, Jeg takker for svaret. En af grundene til, at jeg spurgte var netop at jeg har netop har hÀrt begge argumenter. En mail til øresunddirekt henvste mig desv?rre kun til V?gverket :-( Der er ikke andet, at gÀre end at jeg mÎ studere lovteksterne tilbunds. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret September 15, 2003 Ifølge DK Lov nr. 712 af 2/8 2001 (Bekendtgørelse af færdselslov). Udenlandske førere § 61. Personer, der ikke har bopæl her i landet, kan, uden at være i besiddelse af dansk kørekort, under ophold her i landet føre motorkøretøj efter bestemmelser, der fastsættes af trafikministeren. Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om, under hvilke betingelser personer, der har ret til at føre motorkøretøj i udlandet, kan få dansk kørekort. Stk. 3. Kørekort, der er udstedt i Finland, Island, Norge, Sverige eller i en stat, der er medlem af Den Europæiske Union, er efter trafikministerens nærmere bestemmelse gyldige her i landet, også efter at indehaveren har taget bopæl her. Kilde: www.retsinfo.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret September 15, 2003 Hej Vincent, Jeg takker for copy/paste af den lovtekst. Specielt stykke 3 er intersant :-) Men jeg sætter mig lige til at læse om udenlandske kørekort mv på det link du postede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michael Anmeld indhold Besvaret September 16, 2003 Der er ingen problemer med et svensk kørekort i DK. Og hvis du flytter tilbage til DK, skal du bare ha ombyttet det til et dansk. Du skal ikke til nogen køre- eller teoriprøve. Man kan også køre videre på et EU kørekort, men så kan du godt risikere tit at blive stoppet af politiet, da de ikke kan se at du har kørekort i deres registre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites