Guest hjælp Anmeld indhold Skrevet September 2, 2003 HJÆLP... Jeg har tænkt mig at flytte Sverige, men jeg har haft så mange problemer med at finde informationer om min firmabil. Mit spørgsmål til JER lyder: Jeg har en firmabil, jeg har ingen udgifter forbundet med denne bil, dvs. alt er betalt. Den er på gule plader. Kan det betale sig at tage denne med til Sverige og bruge den til at kører frem og tilbage over broen? Hvad koster det mig? Får jeg befordringsfradrag? Er der andet jeg skal tage højde for, hvis jeg vælger at tage min firmabil med til Sverige? Tusind tak for hjælpen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hjælp Anmeld indhold Besvaret September 2, 2003 HJÆLP... Jeg har tænkt mig at flytte Sverige, men jeg har haft så mange problemer med at finde informationer om min firmabil. Mit spørgsmål til JER lyder: Jeg har en firmabil, jeg har ingen udgifter forbundet med denne bil, dvs. alt er betalt. Den er på gule plader. Kan det betale sig at tage denne med til Sverige og bruge den til at kører frem og tilbage over broen? Hvad koster det mig? Får jeg befordringsfradrag? Er der andet jeg skal tage højde for, hvis jeg vælger at tage min firmabil med til Sverige? Tusind tak for hjælpen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2003 Reglerne for fri firmabil er, at du ikke kan få fradrag for befordring. Du har jo heller ikke selv afholdt udgiften til transporten. Som reglen er bliver du beskattet af fri bil, dvs. det er jo ikke gratis for dig at have bilen. Desuden skal du beskattes af udgiften til brobizz hver måned. Dvs: Bruttoløn + Værdi af fri bil + Værdi af brobizz - ATP = Beregningsgrundlag for AM&SP bidrag. - AM 8% - SP 1% - Skattefradrag = Beregningsgrundlag for A-skat. - A-skat + Skattefradrag + Værdi af fri bil + Værdi af brobizz = Udbetalt løn Som regel kan det betale sig at benytte sig af firmabil-ordningen. En anden mulighed er, at få en lønforhøjelse der svarer til værdien af fri bil og brobizz og købe en svensk bil. Husk at fri bil og fri brobizz skal beskattes som 2 forskellige personalegoder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2003 Rettelse!! "= Beregningsgrundlag for A-skat. - A-skat + Skattefradrag + Værdi af fri bil + Værdi af brobizz = Udbetalt løn" Skal selvfølgelig være: = Beregningsgrundlag for A-skat. - A-skat + Skattefradrag - Værdi af fri bil - Værdi af brobizz = Udbetalt løn Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret September 2, 2003 Hej VIncent.... Ved godt du er revisor, men er du HELT sikker at dette holder ? Mener ikke man bliver beskattet af en bil på guleplader. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2003 Du bliver beskattet lige meget hvilke plader der er på (undtagen svenske) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hjælp Anmeld indhold Besvaret September 2, 2003 Tak for svarene... Vincent, det står mig lidt uklart endnu. Vil jeg blive beskattet af en fri bil... Hvilket beløb taler vi om? Kan det bedre betale sig at lade firmabilen stå i DK og tage sin privat bil til Sverige? Hvis vi er 2 pers. i firmabilen, vil den pers. der ikke er tilknyttet firmabilen kunne få befordringsfradrag? Tusind tak for hjælpen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret September 3, 2003 Du bliver beskattet af 25% anskaffelsessummen af bilen, som minimum 160.000 DKK. Dvs at du som mimimum pr. år skal beskattes af 40.000 men det ved du jo idet du allerede bliver beskattet af fri bil? Hvis anskaffelsessummen stiger over 160.000 stiger beskatningsgrundlaget også tilsvarende. Om det kan betale sig for dig at lade firmabilen stå i DK og selv betale brobizz skal jeg ikke kunne sige i lige præcis dit tilfælde, men husk at når du kører i din egen bil skal du betale af egen lomme - der kan du ikke lade firmaet betale. Kører du i firmabil skal du kun betale skatten af firmagoderne, dvs. fri bil og fri brobbizz. Ham der kører med dig i firmabilen har stadig ret til befordringsfradrag. Kig under skattetråden, der mener jeg er skrevet lidt om det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter Anmeld indhold Besvaret September 4, 2003 Vincent.. Jeg vil gerne snakke med dig gider du ikke ringe til mig på 070 649 47 47 Jeg skal bruge din viden..:=) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites