Guest spiff Anmeld indhold Besvaret October 8, 2003 Jeg mener at det er det svenske ord for glatføre. Fandt denne definition på nettet: Vinterväglag Kravet på vinterdäck gäller vid vinterväglag mellan 1/12 och 31/3. En generell definition av vinterväglag är: snö, is eller frost på vägbanan. Under en dag med ren och torr vägbana i januari skulle en bilist alltså kunna köra med sommardäck. Vägverket rekommenderar dock att vinterdäcken ska vara på under hela perioden 1/12-31/3 för säkerhetens skull. Snö och halka kan komma snabbt. Är inte vinterdäcken på, riskerar man att bli stående och orsaka olyckor. Sommardäck blir dessutom för hårda när det är kallare än 5 plusgrader. Därmed försämras väggreppet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret October 8, 2003 På Polisens hjemmeside http://www.polisen.se/PSUser/servlet/com.ausys.ps.web.user.servlet.PageServlet?n odeid=7139&pageversion=1 ser det altså også ud som om det er et lovmæssigt krav. (Læg mærke til at der nævnes undtagelser for hvornår man ikke skal anvende vinterdæk): 1 december - 31 mars Du ska använda vinterdäck vid vinterväglag Vinterdäck ska användas vid vinterväglag under perioden 1 december - 31 mars. Vinterdäcken kan vara dubbade eller odubbade. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon. Undantag (om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten): * provkörning eller bogsering i samband med reparation * kortast lämpliga färd till och från besiktning * om fordonet enligt bilregistret är av en årsmodell som är 30 år eller äldre * om fordonet är registrerat i utlandet * vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet Från den 1 december ska mönsterdjupet vara minst 3 mm vid vinterväglag. Detta gäller endast vinterdäck och för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret October 8, 2003 Og ved en lille søgning mere, så får vi nu afgjort det hele. På http://www.daeksikkerhed.dk/sider/myndighedskrav.htm kan du se de forskellige krav og regler for de skandinaviske lande...og her står ordret under Sverige: "Krav om vinterdæk?" (..og så under "Sverige") Ja/ved vintervejr dec.-mar. Altså: Vinterväglag betyder "når det er vintervejr"...og i dét vejr er det lovpligtigt at køre med vinterdæk i Sverige. Ergo, har du ikke vinterdæk på bilen, så må du ikke køre ud i glat føre i perioden 1 december til 31 marts. Og en sidste note fra siden, som er henvendt til alle os med dansk indregistrerede køretøjer: "Det svenske krav til vinterdæk gælder ikke for udenlandske køretøjer." Dét burde sætte punktum for tvivlen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret October 8, 2003 Cool nok .. så hvis bare jeg kører til og fra arbejde i DK behøver jeg faktisk ikke vinterdæk - selvom det ville være nice Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret October 8, 2003 Vincent: Hvis du kører en svensk bil, jo...så er det på med vintersutterne, hvis du skal ud og køre i glat føre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret October 9, 2003 Gio-> Mjaeh - ikke hvis du nærlæser de undtagelser, som du selv har fundet på politiets hp - og Vincent vel at mærke KUN bruger sin bil til at køre på arbejde i DK. (hvad forsikringsselskabet siger er muligvis en anden sag): "Undantag (om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten): (...) * vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret October 9, 2003 I magasinet VI i Villa(mener jeg det hedder) som kom ind af døren igår er der en dejlig oplysende og enkel artikel om netop vinterdæk. Og de gør netop en del ud af de som Spiff skriver nedenfor. Det er lovpligtigt når der er hagl, isglat, sne osv. men hvis, som det også er skrevet, bliver 8 plusgrader i januar, så kan man skifte til sommerdæk, uden at der er ulovligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret October 9, 2003 Thomas H: Ja, ok...dén æder jeg så. Men hvis vi ikke skal dissekere paragraffen fuldstændig, kan vi så ikke blive enig om, at i SE skal man have vinterdæk på sin svensk indregistrerede bil fra 1/12 til 31/3. I det her tilfælde syntes jeg det er lidt forkert at "bøje" reglerne så meget som muligt, da vi jo faktisk snakker trafiksikkerhed, og ens eget ve og vel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret October 9, 2003 er bare enig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest homer Anmeld indhold Besvaret October 9, 2003 http://www.dackonline.se/ er absolut billigst med dæk - sommer såvel som vinter... Godt så!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter. Anmeld indhold Besvaret November 29, 2003 Nej det hedder www.need4wheels.net Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest weber Anmeld indhold Besvaret January 12, 2005 Hej Alle Der er en masse debat omkring vinterdæk, men er man egentlig forpligtet til at at have snekæder/skovl/andet udstyr i bilen, hvis man skal Nordpå..? Mvh Weber Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nicolaj Anmeld indhold Besvaret January 19, 2005 Jeg må tilslutte mig http://www.daekonline.se Ring til dem, de har et værksted her i malmö som monterer for ganske rimelige penge. Meget lille sted (plads til 1 bil og en masse dæk) men pinligt rent og meget god service. bla. rensning og maling af anlægsflader og så spænder de efter med en momentnøgle og ikke en luftpistol så det faktisk er muligt at få hjulet af hvis man skulle punktere. (hvilket jeg aldrig har set nogen af de store gide besvære sig med i danmark) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 1, 2005 Peter H. Kan du skaffe alle dæktyper? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites