Jump to content
Guest martin

Bil og arbejde!!!

Recommended Posts

Guest martin

Ved godt at emnet er blevet diskuteret til hudløshed, men for en god ordens skyld, vil jeg forhøre mig om følgende: hvis jeg flytter til SE og bosætter mig der, køber en bil i SE (el. DE) men udelukkende bruger bilen til at køre på arbejde i DK, kan dette lade sig gøre uden at jeg pålægges en eller anden afgift. Hvis muligt kan I henvise til lovregler, direktiver eller andet så vil jeg være taknemmelig. Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Ved godt at emnet er blevet diskuteret til hudløshed, men for en god ordens skyld, vil jeg forhøre mig om følgende: hvis jeg flytter til SE og bosætter mig der, køber en bil i SE (el. DE) men udelukkende bruger bilen til at køre på arbejde i DK, kan dette lade sig gøre uden at jeg pålægges en eller anden afgift. Hvis muligt kan I henvise til lovregler, direktiver eller andet så vil jeg være taknemmelig. Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Martin, du køber bare en bil når du har svensk adresse, det er fuldt lovligt. Det med tyskland er fordi de kan nogengange købes billigere dernede som en almindelig EU vare, og indtregistreres i SE. Men man bliver paranoid af at bo i Danmark, de regler der er i DK gælder kun der....og ikke herovre. Når du har meldt flytning på folkeregistret må du føre et SE indregistreret køretøj i hele verden, også Danmark. Glem de Danske regler, det er ret lige til herovre. Hvad mener du med beviser...vil du se vores biler eller hvad? Læs hele tråden bil, så ved du hvad du skal vide om den sag. Big :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er måske nok lidt hård, men jeg fatter altså ikke, at nogen kan spørge om dette, endnu engang. Tror du, at alle de turister, der kører rundt i DK, bliver afkrævet en afgift, når de kører over grænsen, eller hva???? Er du nogensinde selv blevet afkrævet nogen afgift til nogle lande for at køre dér?? Når du bosætter dig i et andet land og er tilmeldt landet folkeregister OG er lovligt rejst ud af DK, er du at betragte som udlænding. Den eneste tåbelighed i denne sag er, at du må ikke lade en dansker, bosat i DK, køre den svenske bil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jimmy

Ja det var lige ang. det med at man ikke må låne sin svenske bil ud til en dansker. Har før læst at det er ulovligt, men er der nogen som kender til paragrafen? Hvad kan der ske hvis man gør det og personen bliver stoppet i DK? For man en kæmpe bøde eller hvad?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Hvis du har læst de andre tråde, vile du se at jeg har fået en fartbøde i DK. Det absolut første de chekkede var om jeg havde adresse i udlandet, men det havde jeg jo. Havde det ikke været tilfældet havde jeg blevet bonèt for afgiften omgående, dvs godt 450.000kr + en bøde for bedrageri. Hvem der kender paragraffen....gå til nærmeste politistation eller betjent og de kan bekræfte det er sådan, ellers var der jo ingen Danske nummerplader tilbage fra den ene dag til den anden vel? Politiet er meget opmærksomme på evt. snydere med dækadresse så de kan have billig bil. Læs nu de andre tråde, der står alt hvad du spørger om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ifølge en af mine veninder er er politimand/dame i DK, så får man en bøde på først 5000,- dernæst 10000,- og så hedder det afgift, hun undersøgte det til os, da jeg endnu ikke havde adresse i se, og om jeg måtte køre i min mands bil. Miriam

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jacob

Må desværre nok skuffe en masse danskere som ikke regnede med det var iorden at køre svenske biler som dansker..!! der findes faktisk et par undtagelser.! folk som skal lave din bil kan lovligt fører bilen til og fra værksted og testkøre den. Hvis den svensk bosatte person er ude af stand til selv at køre sin bil på en sådan måde det ikke er forsvarligt er det faktisk også lovligt for en dansk bosat person at køre bilen hvis bare den svensk bosatte er med som passager.! Der er ikke noget med at man får en bon på afgiften af bilen de første par gange man blive stoppet får man en ganske normal bøde som alle andre der kører uden kort på 5000.!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jimmy

Så må man jo bare sige til den der vil låne ens svenske bil at de selv må betale bøden på de 5.000. Men er det føreren eller ejeren der får den? Jeg har læst dit indlæg Thomas O, da du blev stoppet. Jeg kan da godt se at alle danskere lige pludselig ville "kende" en svensker, og så køre i svenske biler. Men hvis man nu låner bilen til ens mor i et par timer er det jo ikke fordi man vil noget ulovligt. Men det er da klart at lov er lov. Jeg troede da kun at man bliver bonét afgiften hvis man står som ejer på bilen og stadig har adresse i DK. En bøde på 5.000 kan vel også afskrække de fleste, og er bilen feks. en stor Mercedes på svenske plader med en ung fyr/pige i så vil den sandsynligt blive stoppet ofte. Men politiet kan måske kun hente oplysninger om personen de har stoppet og ikke få oplysninger på bilen fordi den er svensk? Men tak for dit svar Jacob, det lader til at du har undersøgt sagen nøje.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michael

Skal jeg lige komme med lidt supplerende. Det er ULOVLIGT at låne sin bil ud til en som ikke lovligt må føre den. Ligesom hvis du låner en bil ud til en der ikke har kørekort. Begge parter vil få en hilsen fra politiet. Og politiet kan sagtens få oplysninger om bilen. Ringer bare til svensk politi. Det tager 2 sek. så har man oplysninger om både bilen og hvad føreren kan herovre. Så opfør jer pænt derude. proud.gif)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undersøgte i Danmark om jeg måtte låne en svensk bil ud til en dansker, og der fik jeg svaret at 'så længe det var i min interesse' at den anden person kørte så var det tilladt. Ex. min bror kommer og henter mig fra en fest?!?! Så ville det iflg. Politiet i Danmark være lovligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, det vil være meget op til den enkelte betjent, om han/hun ville gøre noget i sagen. Det er klart, at man vil skelne mellem, om man har lånt sin svenske bil ud, for at et familiemedlem kan køre til bageren efter morgenbrød i DK, eller om det er for at forhindre spirituskørsel. Men uanset hvad grunden er, så kan vi vel slå fast, at det er ulovligt. Dog må man jo gerne lade en dansker bosat i DK køre sin svenske bil i Sverige. Ligesåvel som en dansker kan leje en svensk bil i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites