Jump to content
Guest pendlerkaj

Kørsel i DK - med svenske plader

Recommended Posts

Guest pendlerkaj

Hej alle, Jeg ved der har været noget debat om hvor meget man må køre bil i danmark når bilen er på svenske plader. Jeg kan dog ikke finde det længere herinde.. Så jeg spørger lige.. Må man gerne køre rundt i sin svenske indregistrede bil i dk alle ugens dage`? dvs at parkere den i DK. Kan huske jeg læste noget med man kunne spørge politiet eller et eller andet med noget dokumentation på at man godt måtte have bilen i dk, så længe man kunne dokumentere man var hjemme 1-2 gange om ugen, eller noget.. Hvordan er reglerne mht dette? Jeg arbejder i dk, og bor i malmö centrum men vil gerne køre rundt i bilen i danmark, og også at have den parkeret der. Tak for hjælpen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest pendlerkaj

Hej alle, Jeg ved der har været noget debat om hvor meget man må køre bil i danmark når bilen er på svenske plader. Jeg kan dog ikke finde det længere herinde.. Så jeg spørger lige.. Må man gerne køre rundt i sin svenske indregistrede bil i dk alle ugens dage`? dvs at parkere den i DK. Kan huske jeg læste noget med man kunne spørge politiet eller et eller andet med noget dokumentation på at man godt måtte have bilen i dk, så længe man kunne dokumentere man var hjemme 1-2 gange om ugen, eller noget.. Hvordan er reglerne mht dette? Jeg arbejder i dk, og bor i malmö centrum men vil gerne køre rundt i bilen i danmark, og også at have den parkeret der. Tak for hjælpen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest csa

Dog Max 21 dage i træk...det skal lige med...men du er vel også hjemme en gang hver 21. dag...men who cares anyways..der er jo ikke en levende sjæl der kan checke det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest pendlerkaj

Jo jeg tar til malmö hver dag, dog med tog. Jeg bor meget tæt på stationen i malmö såe mit behov er mere at have bilen i dk. Men max 21 dage i træk, det lyder ok. Thanx for svarene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Ja jeg var så heldig at se video af min Mercer - ....taget af politiet på Motorvejen imod Rødby, så`en da jeg lige "kom til" at cruise lidt hurtigere end man normalt gør. De var så flinke at stoppe mig for at vise den optagelse som jeg måtte betale lidt for, og da han så mit Danske kørekort og de Svenske plader blev Politimanden helt vild. Han fik omgående kaldt op og chekket om jeg havde adresse i Danmark, og skuffet sagde stemmen i den anden ende at jeg var fraflyttet landet. Grinene sagde han at man skulle jo "passe på det lille kongeriges penge, det kunne jo være at jeg havde forsøgt at snyde med en bil til billig afgift, men da jeg jo boede i udlandet - var den ok" Der gik han glip af at skrive yderligere 400.000+ på bøden. man kommer lige til at tænke på om det mon var DDR eller Danmark man var blevet stoppet i, fartbøden havde han nær glemt at skrive. Det var sgu mere oprivende end selve bøden, man får slet ikke lyst til at flytte tilbage, tænkte lidt på noget der engang hed DDR, da jeg kørte derfra. Så JO...man kan godt køre SE bil i Danmark når man har fast bopæl herovre, men pas på med evt. at købe/kører i bilen før man reelt er flyttet, hvis nu at en flytning er forsinket. Det kan blive ret dyrt, især hvis du har en bil der viser sig pludseligt at køre hurtigere end en politibil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

HM.... Hvad skulle udlændinge ellers gøre? Selvfølgelig må svenskere og alle andre udlændinge kører i deres udenlandske biler -OG parkere dem- i Kbh.- I det øjeblik du er flyttet til S og har en S-indregistreret bil, er du jo at regne for svensker, eller som nogen vil sige skåning - selv foretrækker jeg "øresundare". Bare skal du huske, at du ikke må lade en dansker køre din bil i DK med svenske nummerplader.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest oliver

Undrer mig lidt over Pendlerkaj. Synes du ikke at det er fair at politiet chekker om du snyder for at betale afgift af en bil, når du bliver stoppet. Hvis du ser på alle de rockere og andre suspekte typer der kører rundt i kæmpe biler på svenske nummerplader, i Danmark. Der er så mange der fusker med de biler. Og DET er ulovligt. Og nu er det jo sådan at politiet bl.a. er til for at stoppe ulovligheder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest pendlerkaj

> Oliver, Det syntes jeg er helt fair!, Har jeg sagt noget der skulle sige det modsatte?? Det var ikke det mit spørgssmål lød på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Tak Vincent - nu er du min ven :-) Ja ok det er da iorden, mærkligt var det bare at man brødebetynget var lidt i tvivl om hastigheden, og egentligt kunne have kortet i en tynd tråd, og så var de mest interesseret i afgiften beroende på min bopæl...det var lidt uvirkeligt at prøve. Men historien jeg lagde ind var bare mest for at bekræfte de regler som de er- med at man godt må køre i Danmark...ikk?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo. Der er blevet skrevet utallige indlæg om det. Og resultatet er stadig det samme. Du må godt køre din svenske bil til/i DK. Du må snakke dansk til dem hvis de spørger dig, du kan vise dit danske kørekort til dem. Endda din danske lønseddel hvis det skulle være nødvendigt, men har du udfyldt et internordisk flyttebevis er det registreret hos myndighederne at du er udflyttet landet....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest pendlerkaj

ATT: CSA "Dog Max 21 dage i træk...det skal lige med...men du er vel også hjemme en gang hver 21. dag...men who cares anyways..der er jo ikke en levende sjæl der kan checke det..." Er du sikker på det du skriver CSA?.. altså det med de 21 dage max i træk, i dk. ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest csa

Ja nu du spørger er jeg selv kommet i tvivl, men du kan jo læse denne paragraf og se hva du får ud af den (jeg synes det er kryptisk): Fra www.retsinfo.dk : Registreringens gyldighedsperiode 3) Når en person, der har bopæl her i landet, i forbindelse med udvandring eller ophold af længere varighed i udlandet agter at medtage og anvende køretøjet i udlandet. Tilladelsen til kørsel i Danmark kan højst gives i 21 dage og i forlængelse heraf til kørsel i udlandet i højst 1 år. - Men det er vist kun for danske biler indregistreret i udlandet... Endvidere står der i Bekendtgørelse af færdselslovoen: Udenlandske køretøjer § 76. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om benyttelse af udenlandske køretøjer her i landet, herunder om, hvornår der indtræder dansk registreringspligt. Og ikke andet...og det er jo ikke meget, men så er der også Bekendtgørelsen om udenlandske køretøjers adgang til Danmark (BEK nr 171 af 02/04/1993) der står en masse pludder men ikke noget konkret...du kan evt selv gå ind og læse den. Alt i alt må svaret på om jeg er sikekr være et nej, da jeg ikke har kunnet finde det helt konkret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke rigtigt klar over, hvad I mener med den der 21-dages-regel. Hvis jeg, der bor i Sverige og kører i svensk indregistreret bil, har lyst til at holde en måneds sommerferie i Danmark - er der vel ingen, der kan forbyde mig det. På lige fod med en "indfødt" svensker, der holder ferie i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest svend

Hej Alle Den regel som CSA referer til, gælder – så vidt jeg ved – biler, som bliver registreret på grænseplader. Dvs. at det er tilladt at køre i bilen i Danmark 21 dage inden man rejser. Jeg kan ikke forestille mig, at der skulle være noget i vejen for at hvad bilen stående i Danmark. Problemet kan være at hvis myndighederne begynder at kontrollere om man faktisk bor i SE eller om det bare er proforma, så skal man kunne dokumentere bopælen og at man benytter den – det kan jo også være ved togbilletter. Man kan jo godt forstå, at det bliver kontrolleret, der er utroligt mange penge i det. Jeg undre mig da nogle gange, når jeg går på Nørrebrogade, der er utroligt mange biler, med unge, med svenske plader - men det kan da godt være at antallet af danskere i sverige er ekspolderet det sidste år. P.s. de tilfælde, hvor der falder bøder er typisk, når den samme svensk eller tysk registrerede bil holder ved det samme hus hver nat - så får naboerne tit meget ondt i røven.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest per

Ja der er mange unge svenskere der begynder at komme i København. Prøv at køre en tur i Malmø, og du vil se afsindigt mange Danske plader der også. jeg er forlængst holdt op med at kigge og tænke at der var sørme en dansk nummerplade.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Jeg har fået et sjovt problem. Jeg har tænkt mig at låne min svenske bil ud til kørsel i Danmark. Vedkommende er dansk statsborger men bosat i England. Hun har selvfølgelig engelsk kørekort. Hun skal kun bruge bilen en uge ad gangen når hun besøger Danmark. Nogen der ved om dette er tilladt? /Jesper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Hej Jesper, Du må kun "låne" din svensk indregistrerede bil ud hvis du som ejer sidder ved siden af (- eller befinder dig i bilen..;-) Jeg er ret sikker på at et udlån giver problemer hvis der sker en ulykke (forsikringsmæssigt) samt det faktum at man i DK jo netop NU er ekstra opmærksom på arrangerede bilkøb. Og udlån er meget svære at bevise...så for din egen skyld bør du nok lade være. Vh Peter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Peter: du skriver at en dansker kun må låne bilen hvis den svenske ejer sidder ved siden af.. er du 100% sikker på det, jeg har nemlig ikke kunne finde nogen steder hvor dette omtalt i lovgivningen, jeg har problemet når jeg er i DK for at besøge mine forældre, min far plager mig om at må prøve min bil, men da jeg ikke er sikker på reglerne har jeg jo sagt nej. Jeg har kontaktet færdsels afd. hos rigspolitiet men de har ikke givet mig svar endnu, da der var sygsom i afd. og mange undskyldninger..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Dansker som er BOSAT i dk må ikke låne bilen, andre må gerne, HVIS man har forsikringen i orden i Sverige. I min police står der at, der kun er EEN fører på bilen (mig), dvs at ingen andre må køre den. Men, man kan jo sagtens ha' flere brugere af bilen, det skal bare tilføjes policen PS: min kæreste har ikke kørekort, ellers ville vi nok ha' balladen, da hun sikkert kunne finde god brug af min bil :o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Min forsikring skulle ikke give problemer. Eneste klausul er at en person under 25 år ikke må låne bilen. Da jeg havde dansk bil lånte hun den jævnligt. Det koster 6000 kr. at medbringe den engelske bil til Danmark derfor låner hun min. Ingen snyd her :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Jesper Birk: De regler er ikke lavet for at være besværlige, men nok mest af alt for at udradere tvivl om fusk med registreringsafgiften. Hvis du sidder ved siden af din Far som kører bilen, så er "køretøjet jo fremført i din interesse". Det er der ikke noget galt i, Du bor i udlandet og EJER bilen. Der står intet om at du ikke må hav en Dansk chauffør på. Ligesom med danske mekanikkere også må prøvekøre bilen " i din interesse". Hvis han blev stoppet i den selv, kunne man jo mistænke at det "kun" er prøvetur mellem arbejde og job....for 4673 gang :-) ....ikk? Jeg har ikke været fedtet med prøveture, da mange af mine venner snakker mere om min bil end jeg selv gør. Jeg er dog så selv med i bilen hver gang, og ingen under 25 år får lov at køre. *Gnæk-gnæk* Den giver tudefjæs hos enkelte af de yngre :-) Jeg hjalp min forældre med at flytte til anden bolig i sommeren, og der skulle jeg så køre en lastbil. Der bad jeg min far køre i min Mercer istedet for, og køre fremme foran mig. Hvis han så blev stoppet ville jeg jo se det, trække med ind og begrunde det med, at jeg kørte lastvognen for ham. Herregud i Danmark kan man jo stadigt snakke om det hvis der er rimelighed i det. Det de er ude efter er misbrug, og det kan der jo ikke være tale om her. I en retsag definerer man altid udfra HENSIGTEN, og hvis den er god nok, slipper man som regel. Så giv du din stakkels Far en tur, det er da synd han ikke må...og så er det din tur til at lege kørelærer :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom tråden er gammel og der vist er enighed om at man må låne sin bil til en i Danmark hvis man sidder ved siden af, så blev det bragt op i trafikradioen på Københavns radio i fredags hvor panelet bekræftede, at hvis man sidder ved siden af er der ikke noget ulovligt i at lade en anden køre bilen i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites