Jump to content
Guest anonym

Bil kørsel i dk

Recommended Posts

Guest anonym

Hej Er der nogle af jer som kender til regler vedr. kørsel i Danmark. Jeg tænker hvis man flytter adresse til Sverige, men forsat har arbejde og familien i DK. Er det så tilladt og købe en bil i Sverige, og benytte den i Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anonym

Hej Er der nogle af jer som kender til regler vedr. kørsel i Danmark. Jeg tænker hvis man flytter adresse til Sverige, men forsat har arbejde og familien i DK. Er det så tilladt og købe en bil i Sverige, og benytte den i Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anonym

Nej da.Har du ikke set alle de svenskere der stiller bilen ved grænsen og går resten af vejen i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest julie

:o) Altså Anonym, nu skal du være sød. Selvfølgelig må du køre i Danmark, og købe din bil i Sverige på Svenske plader. Du må bare ikke lade fx. et dansk familie medlem i Danmark låne bilen. Men du kan læse en masse om dette emne her i forum, der står meget godt information.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mrjensen

Hej igen Ud fra et bil-afgifts synspunkt, vil det rent skatte teknisk være et stort tab for Danmark, hvis et familie medlem flytter adresse til Sverige, mens børne, og konen forsat er bosidende i DK. På www.skm.dk fandt jeg et dokument, hvori de nævner ordet "formodet bopæl", alså hvor told og skat mener man bor. Ud fra dette mener jeg at man ikke kan benytte bilen i Danmark. Hvad mener andre?. Nogle som kender til evt. links jeg kan undersøge nærmere?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som allerede beskrevet andetsteds i dette forum, kan man komme ud i noget rigtig snavs med skattemyndighederne, hvis man er registreret i Sverige, men reelt bor i Danmark.Det har noget med din skat og afgifter at gøre og intet at gøre med hvor du kører i din bil. Når du flytter til Sverige er du at betragte som svensker og ingen kan forhindre dig i at køre din bil hvor du har lyst.Ligesom der heller ikke er nogen der beder svenskerne om at stille bilen ved grænsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henrik

Er det den Danske eller Svenske Skattemyndighed, man får problemer med ? Jeg har skrevet til dem,om man må bo i Danmark fra Mandag morgen til Fredag eftermiddag, og rasten af tiden i Sverige. Men har ikke kunne få svar. Kan i hjælpe ? Hilsen Henrik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Neeeej Henrik,den går ikke.Det kan du godt men du skal selvfølgelig være registreret i Danmark.Den går ikke at være registreret i Sverige og bo i Danmark.Mange har forsøgt og mange har fået kæmperegninger af de danske skattemyndigheder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest eric

Som jeg skrev i et andet indlæg: Regning fra Told og Skat (Told og Skat afgør, hvor du REELT bor): Registreringsafgift, 220% af den af Told og Skat skønnede værdi af bilen) Bøde på samme størrelse Bøde for at køre uden ansvarsforsikring Ialt mellem 500KKR og 1 mio. Alt efter, hvor dyr en bil, du køber.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Via rigspolitiet har jeg modtaget et ansøgningskema med henblik på at opholde sig/bo man-fre i Danmark og weekenden i Sverige. Via telefonen bekræftede vedkommende fra rigspolitiet at så længe dokumentationen er i orden er der ingen problemer. nummeret for at rekvirere skemaet har jeg derhjemme, men hvis det er i nogens interesse kan jeg lige smide nummeret op på dette forum i morgen. mvh Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad i alverden er det for en dokumentation ? Det lyder da helt ude i skoven.Hvorfor skulle man have dokumentation for at opholde sig nogen steder ? Du kan ikke være registreret i Sverige og bo i Danmark.Det koster meget dyrt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mrjensen

Hej Som Eric skriver, så er det Told og skat som vurdere hvor du bor. På deres hjemme sider nævner de ordet "Formodet bopæl". Så det med og kun flyt adr. går ikke. Skulle vi ikke prøve og dreje diskutionen hen mod som Henrik nævner : Bo og arbejde i Danmark mandag til Fredag, Weekends i sverige. Hvilken indvendinger har told og skat til dette? På http://www.harleyluja.dk/ToldogSkat.htm under punktet "Afgifter ved anden nationalitet" fandt jeg lidt som måske kan hjælpe med hensyn til Svensk bil, og bopæl i begge lande. Hvad mener I andre til dette?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vedrørende det ansøgningsskema, som jeg tidligere har nævnt. Hvis man er bosiddende i SE og arbejder i DK, er det tilladt at bo i DK mandag til fredag værende det hos forældre, kæreste eller eget hus. Det afgørende er selvfølgelig om man får tilladelsen via det ansøgningsskema. Til spørgsmålet om man så er "låst fast" i SE i weekenden, så forklarede det venlige rigspoliti, at det nok er en god ide, at besøge sin lejlighed/hus i SE hver weekend, hvis nu Told&Skat skulle undre sig, men selvfølgelig er man ikke låst fast. Jeg har så ringet til Told&Skat og vende ansøgningsskemaet med dem. Et flertal havde ikke kendskab til det skema, men jeg var heldig tilsidst, hvor en medarbejdede bekræftede, at det er lovligt at bo i DK mandag til fredag, så længe man har dokumentation via det ansøgningsskema. Til Steen: Jeg er udmærket klar over, at man ikke skal have dokumentation på, hvor man opholder sig, men i ovennævnte tilfælde er det måske en god ide... Og en lille sidebemærkning...: med en møbleret lejlighed og dokumentation på, at man har været over broen 1-2 gange om ugen, så skal man nok komme langt! og det uden det teknisk set er ulovligt! Mvh Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mrjensen

Hej Søren, du må godt smide telefon nummeret op. Jeg kunne godt få en kopi af ansøgnings skemaet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mic2

Tror i ikke at hvis for mange begynder på det der, så finde de danske myndigheder hurtigt en måde at lukke for det på. og så bliver skruen strammet rigtigt godt og grundigt, på en sådan måde at hele det der pendler halløj (som jeg selv er)bliver alt i alt mere besværligt i forbindelse med alle andre ting. Fordi hvad er iden med at bo mest i danmark og kun weekend i sverige er det pga bil ?????? Det håber jeg selvfølig ikke det er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke på den Søren.Du skal huske på hvor mange folk der får forkerte oplysninger fra Told og Skat.Rigspolitiet har ingenting med din skat og gøre så i den forbindelse kan du ikke bruge dem til noget.Hvis told og skat vurderer at din reelle adresse er i Danmark, så falder hammeren og jeg må indrømme at jeg selv ville få det meget dårligt over en bøde på 1/2 million :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henrik

Kan nogle hjælpe mig. Jeg vil bo i sverige men arbejde i Danmark Nu har jeg skrevet til Told og skat for at spørge om reglerner for bilafgifter / skatte. Da jeg har 180 km hver vej vil jeg kunne overnatte her i danmark nogle dage. Så jeg skrev at jeg havde høre om max 183 dage i Dk og om de bøder folk havde fået for at opholde sig i danmark i forlang tid / svensk bil. De svaret at jeg ville være skattepligtig i Danmark, og det var uden betydning hvor mange gange jeg kørte frem og tilbage fra Sverige. Men efter at have læst her på siden vil jeg høre om jeg kan stole på told og skat i min kommune. Jeg skrev til Ølstykke kommune, men er ikke sikker på at de har styr på reglerner. håber der er nogle som kan henvise til nogle som ved hvad de snakker om. Da jeg ikke vil gøre noget ulovligt. MVH Henrik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest johs

Hej Søren, Har læst dit indlæg om skema fra Rigspolitiet, jeg ville meget gerne bede om en kopi af dette da jeg er i samme dilemma. Mvh. Johs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest christian

Jeg ved snart ikke hvad man skal tro eller gøre.. Jeg har kontaktet told og skat, rigspolitiet osv. Mit Ønske er at jeg vil bo i sverige og selvfølgelig købe en svensk bil. Mit problem er så at jeg i øjeblikket er i det danske militær mandag til fredag og nogle gange også i weekenderne. Jeg har selvfølgelig tænkt mig, at opholde mig i mit hjem i sverige når jeg ikke er i militæret. Det jeg er lidt i tvivl om er følgende: Jeg vil til tider opholde mig i længere tid i Dk. grundet øvelser osv. På disse tidspunkter vil jeg jo ikke benytte min svenske bil, der for det meste vil stå parkeret imends jeg er på øvelser osv. hvor jeg jo alligevel benytter militærets køretøjer.. Men jeg kan ikke få svar på mit spørgsmål nogen steder.. Nogen der kan hjælpe lidt her ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest christian

Jeg har lige fået oplyst hvor man kan erhverve det tidligere nævnte ansøgningsskema. Ring på tlf: 36481488 lokal 6055 Her kan man be om ansøgningsskemaet. happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites