Jump to content
Guest niels

Firmabil (sverige)

Recommended Posts

Guest niels

Lad os antage man har et firma i dk og måske så ville oprette en afdeling i sverige.. Kan jeg så købe en svensk bil og bruge den i både DK (og selvfølgelig sverige?) Hvordan er reglerne for dette ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest niels

Lad os antage man har et firma i dk og måske så ville oprette en afdeling i sverige.. Kan jeg så købe en svensk bil og bruge den i både DK (og selvfølgelig sverige?) Hvordan er reglerne for dette ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest lars

Som det er i dag - udgangspunktet er nej hvis du har bopæl i DK. Hvis du har bopæl i SE, så ja. Firmaets adresse® er som sådan ikke relevant. Det er sikkert undtagelser men hvis du planlægger at køre privat i den er det no-no. DOG tyder meget på at der er nyt på vej, så det faktisk bliver tilladt. Men i dag er det ikke, hvis du ikke bor i SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest niels

Okay.. Forskellen fra at have dansk adresse og svensk forretningsadresse til svensk firmaadresse (inkl. svensk bopæl) er vel på papiret minimal.. Jeg vil i begge tilfælde skulle opholde mig i forretningen i sverige et stort antal dage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ronni

Du har sikkert ret i at det er let at snyde, men der er ingen herinde der vil bakke dig op i det, snarere tværtimod. Vores holdning er, at dem der snyder er med til at gøre det mere besværligt for os der ikke snyder - og guderne skal vide at det er besværligt nok i forvejen. Så gør os alle en tjeneste og følg reglerne happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest weber

Hej EU har afsagt dom i en sag, hvor de godkender at man godt kan have en firmabil på svenske plader selvom man bor i DK, men det kræver at man er ansat i det Svenske firma. Og det lugter jo lidt hvis man opretter en dækadresse for at ansætte sig selv i Sverige..lige så ulovligt som dem der har falsk adresse...! FY!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Ja men det danske skattevæsen har vist ikke anerkendt den dom der faldt i Luxembourg/Belgien omkring firmabiler. Niels, du skal da være velkommen til at være den første herhjemme der prøver sagen ved danske domstole...og får ToldSkat til at æde den... God fornøjelse, jeg tror det skal være en rigtig dyr firmabil før det kan betale sig at kaste sig ud en en retsag... Og hvis din svenske firmaadresse ikke er godkendt som bostad så er jeg ret sikker på de finder ud af det.. Og hvis du "bor" i Sverige og arbejder på samme adresse så kan du ikke trække kørsel fra over broen (eftersom jeg kan forstå du ville sove i DK), hvilket i sig selv er en bekostelig affære.. Alt afhængig af dine intentioner så tror jeg umiddelbart det er et dårligt fif du har fundet på hvis det hele drejer sig om at få fingre i en billig firmabil... For en god ordens skyld kan jeg kun tilslutte mig Ronnis kommentar, ovenstående er blot for at pointere det nok ikke er så let og iøvrigt lukrativt at snyde sig til en billig bil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest niels

Det lyder jo som om Weber har fat i noget af det som jeg spørger om.. Jeg har selvfølgelig ikke i sinde at omgå reglerne, men at udnytte de muligheder der ligger i dem... Det er vel også det som danskere bosiddende i sverige allerede gør.. ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest weber

Hej Niels Nej, vi bor i Sverige og lever med de fordele og ulemper der nu engang er ved det. Det andet du foreslår lugter jo af bevidst skatteundragelse. Vi kan hurtigt blive enige om at afgiften på biler i DK er horibel men det er jo en anden sag. Og jeg må tilslutte mig at denne spekulation i at oprette et svensk firma med det ene formål at få en billig bil, er over "grænsen" og er med til at mistænkeliggøre ærlige danskere som vitterlig bor i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Niels: Pas på, alle herinde er politifolk med meget morale og let til løftede pegefingre, kan du høre. Det er de samme du ser blinke med lygterne af dig hvis du ikke overholder fartgrænserne..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest claus

Men hvad så hvis man har firma i DK og bor fast i Sverige, altså ikke profoma som en stor del, vil det da være muligt at køre i DK på en svensk indregistreret bil, vi taler herom kilometer penge modellen. Er lidt interreseret da jeg skal til og starte firma i DK men agter selvfølgelig fortsat og bo i Sverige, nogen der kender disse regler ??? På forhånd tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest niels

Det lyder klart som om jeg ikke har forklaret mig godt nok... Jeg har selvfølgelig i sinde at opholde mig i sverige... firmaet skal jo passes på begge sider af sundet Firmaet eksisterer på nuværende tidspunkt i DK og en udviddelse i sydsverige ville ikke kræve enormt store resourcer(og kunne nok godt være rentabelt).. og i den forbindelse så ville det jo være enormt svært at passe begge afdelinger uden bruge en bil (betingelsen for at bruge den som firmabil er altså opfyldt, da bilen så sikrer mig muligheden for fremtidssikre indtægten) Nu er love ikke helt nyt for mig, jeg kender bare ikke dette område og jeg har ikke i sinde at snyde..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomaso.

Nu vil jeg tillade mig at komme med et praktisk eksempel, istedet for fordomme og dommedags profeti: En af mine venner herovre er sælger i Danmark, for et dansk firma. Istedet for at lease en dansk bil a` x kroner, fik han lov til at lease fra den svenske bil leasing afdeling herovre, for samme antal x kroner. Han bor i Malmø og kan sagtens køre i den modsat alle hans dansk bosiddende kollegaer. Så de kører suzuki, Toyota, Nissan og han kører den nye AudiA4 Avant. Samma arbejdsplads, men hans er bare leaset i Sverige, og inden for samme budget. Man kan jo også bare få penge for anvendelse af egen bil, så er der meget at spare, eller en større bil at køre i. Det er så hamrende simpelt at selv jeg kan forstå det. Håber det gav et brugbart svar, på det oprindelige spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Niels, Når du nu er rimeligt indsat i diverse love ... Og når du nu ikke har i sinde at snyde ... Hvorfor kontakter du så ikke Told og Skat og får at vide, præcist hvad der gælder på området ??? Herinde får du "kun" almindelige mennesker svar baseret på egne oplevelser og "almindelige" holdninger - som for manges vedkommende også omfatter et vist niveau af moral og bedreviden. Dette sidste afsnit gælder også for mig selv ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites