Guest anonym Anmeld indhold Skrevet November 28, 2004 Hey alle, jeg har i sidste uge købt en mercedes i tyskland, og da jeg tog til bilsyn i malmø, fandt vi ud af at den tidligere ejer har fjernet katalysatorerne, så jeg får en større efter regning, da den ikke bliver synet uden. ved nogle af jer om hvilke muligheder jeg har iforhold til at gøre krav overfor den tyske forhandler? og hvor jeg skal henvende mig? på registreringsbeviset jeg fik af forhandleren står der at der er katalysator i bilen. mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anonym Anmeld indhold Besvaret November 28, 2004 Hey alle, jeg har i sidste uge købt en mercedes i tyskland, og da jeg tog til bilsyn i malmø, fandt vi ud af at den tidligere ejer har fjernet katalysatorerne, så jeg får en større efter regning, da den ikke bliver synet uden. ved nogle af jer om hvilke muligheder jeg har iforhold til at gøre krav overfor den tyske forhandler? og hvor jeg skal henvende mig? på registreringsbeviset jeg fik af forhandleren står der at der er katalysator i bilen. mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret November 28, 2004 Der står sikkert at bilen er monteret med katalysator fra originalt. Hvis det er en brugt bil, gælder samme regler som Danmark/Sverige: Købt som beset. Men hvis det er en seriøs forhandler, tager han sig af det, hvis du kontakter ham, men han har imidlertid krav på at udbedre sagen selv, og er du villig til at køre til Tysklnad for at få det lavet? Da jeg købte bil i Tyskland, købte jeg hos autoriseret og fik extended garantie. Der opstod et problem, som han sagde jeg skulle kører til en autoriseret forhandler i Sverige og få lavet, så ville de sende ham regninger, og så gjort? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter Anmeld indhold Besvaret November 28, 2004 Anonym : det er helt rigtigt hvad Zeni skriver.. der er mange banditer i Tyskland.. Jeg har selv prøvet det ...Man skal også passe på man ikke køber det for billigt,for der er ofte en årsag til at prisen er lav.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anonoym Anmeld indhold Besvaret November 29, 2004 Han lyder ikke til at ville hjælpe eller tage en del af udgifterne, så det skal være på den hårde måde hvis jeg skal have noget ud af ham. så hvis i kender til en instans i tyskland, som jeg kan starte med at henvende mig til vil det være fedt. for jeg skal nok fikse det selv, men han skal ikke slippe så nemt. Der står i registreringsbeviset, samt sidste synsbevis at der er katalysator i bilen, så noget er der vel jeg kan gøre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 29, 2004 Kat´erne er blevet pillet af efter sidste syn - så et eller andet sted hænger du jo nok på den, eftersom bilen er "købt som beset". Hvis det er tilfældet, så kan du kun bejle til sælgers gode samvittighed og gentlemanship. Hvis han er kold i r****, så ville jeg sluge bet´en og afholde udgiften på nye kat´er, imens jeg kigger den anden vej og regner med jeg er blevet klogere. *s* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret November 30, 2004 Jeg er kun enig med PeterH og har også selv været udsat for en tysk "bandit" engang ligesom jeg har en ven der netop har været et mareridt igennem også. Jeg kontaktede dengang min advokat og fik svaret: "Jeg tror desværre ikke der er meget at gøre og spørgsmålet er også om det ikke bliver dyere i sidste ende at skulle til at indlede en sag mod manden - Både tidsmæssigt såvel som økonomisk...." Sørgeligt, men sandt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest spiff Anmeld indhold Besvaret November 30, 2004 "Købt som beset" vil jeg ikke mene dækker over at manden har pillet katalysatorer ud. Men hvis det er en mindre regning, ville jeg æde den selv. Ellers kan du drøfte sagen med en advokat - Koster 1250 SEK i timen. Hvis du derefter fortsætter med sagen, så har du højst sandsynligt retshjælp på din forsikring - Dvs. du skal kun betale 10-20% af advokatudgifterne. Du kan evt. forhøre dig hos dit forsikringsselskab. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret November 30, 2004 "Købt som beset" gælder også for kat'en. Om der ikke havde været nogen motor i, så ville det stadig være "købt som beset". Ellers kan køber jo bagefter kommer med alle mulige krav. Hvis der nu er monteret et ekstravagant afgangssytem som ikke indeholder kat. men er 10.000 dkk dyrere... skal man så klage over manglede kat ?? Hvis den er "købt som beset", så hænger du desværre selv på regningen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest spiff Anmeld indhold Besvaret November 30, 2004 Det er ikke helt rigtigt, Palle. I flg. Konsumentverket gælder flg. i Sverige: "En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om: * den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts, * säljaren låtit bli att berätta för köparen om något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till * eller om bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta." Hvis bilen var købt i Sverige, ville jeg mene at det var en ret klar sag - Jvf. punkt 2. Om den så også gælder når man har hentet den i Tyskland må en advokat kunne svare på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret November 30, 2004 Og, iflg. punkt 3, kan sælger jo sige at han ikke anede den var fjernet. Hvis det nu er en bil han har haft i kommision. Jeg ville æde regningen selv, tyvärr Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spiff 0 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2004 Punkt 3 har vel ikke noget at gøre med om sælger er uvidende om manglen...? Men nuvel... Man hæfter regressivt i Sverige (og DK). Dvs. hvis sælger er uvidende om at han har solgt en vare med en mangel, kan han gå til foregående sælger, som kan gå til foregående sælger, som kan gå til... Og nogen må jo rent fysisk have pillet dem ud - De forsvinder jo ikke op i den blå luft. Som jeg skrev, mener jeg sagen juridisk set ville være klar i Sverige, men om den så er det i Tyskland må en advokat kunne svare på... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret November 30, 2004 Jeg er nok desværre også tilhænger af, at det er lærepenge (de sure). En kat koster ikke så meget som den tid/assistance der kan blive behov for. Der er desværre en del ting man skal være opmærksom på, når man henter bil i Tyskland, de umiddelbare sparede penge kan hurtigt blive sat til og mere til. Jeg kan kun anbefale andre, at hente hos autoriserede, der er ikke lige så meget at spare som hos en privat naturligvis, men man "køber" en sikkerhed. Men du kan jo i en tid konstant kontakte ham med dit krav via telefon/e-mail/fax i håb om, at han vil have fred til sidst :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2004 Der er heller ikke noget der hedder "Købt som beset" i DK. Hvis der findes alvorlige fejl og mangler efter købet kan salges tvinges retur. Der har været flere sager om biler fra bla. den blå avis. Vil nu også mene det ville være billigere at få sat en kat på end at føre en sag og så tage derned igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret November 30, 2004 Spørgsmålet er vel også om bilen er i ringere stand, end hvis udstødningen ikke er skiftet. Hvis nu kat'en var helt færdig, kan sælger vel med rimelighed påstå at udskiftningen faktisk har hævet værdien ? Kan du ikke låne en udstødning til syn ? Det er jo en typisk fremgangsmåde, når man t.ex. ikke længere har original potterne til en motorcykel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest slotski Anmeld indhold Besvaret December 6, 2004 Nif: Hvor kan man læse om de sager du nævner? Jeg er lidt overrasket over at det skulle være rigtigt, for hvis der er tale om et privatsalg, så hedder det jo noget i stil med at køber overtager alle forpligtelser når køber sætter sig ind i bilen eller kører over kantstenen...det er i hvert fald noget i den stil jeg har læst tidligere... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites