Jump to content
Guest nina

Kørekort i Sverige

Recommended Posts

Guest nina

Hejsa!! Er der et klogt hoved der ved noget om, om det er billigere at tage kørekort i Sverige?? Jeg tænkte, at der må vel være visse fordele, lige som med, at købe biler der over..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nina

Hejsa!! Er der et klogt hoved der ved noget om, om det er billigere at tage kørekort i Sverige?? Jeg tænkte, at der må vel være visse fordele, lige som med, at købe biler der over..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mic2

Hmmm, det skulle man tro ihvertfald, jeg har selv tænkt at tage til motorcykel herover, men der er måske et problem med det, har jeg hørt, uden at være sikker. Men det er slet ikke sikkert at man kan få lov til at tage kørekort i sverige, jeg mener også jeg engang så en udsendelse med det i LORRY, men prøv at tjekke. Hvis man kan, så er det lidt nemt fordi man må køre rundt i en alm. bil med et skilt bag på, som man kan købe på en tankstation, du skal bare have en med ved siden af, som har haft kørekort i(tror jeg nok)4-5 år og så når du er klar, tager du en køre prøve. Du skal selvfølgelig have teori. Jeg mener det hænger nogenlunde sådan sammen, men du må ikke hænge mig op på det, vel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Hej Nina, Min kone er ved at tage kørekort i Sverige. Hvad prisen er ved jeg ikke endnu, men jeg har hørt at det skulle være lidt dyrere en i Dk. Fordelen er at du i Sverige kan øvningskøre, og dermed spare en masse køretimer ved en kørelærer. Du skal kontakte vagverket for at få tilladelse til at øvningskører og du skal køre sammen med en der har haft kørekortet i mindst 5 år (tror jeg) Prisen har jeg hørt svinger fra 12.000 til 25.000 SEK. for mere info prøv at kikke på vagverket's hjemmeside http://www.vv.se/ mvh Peter S

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Min kæreste vil gerne tage et kørekort. Er det billigere i Sverige? Hvad med teorien på svensk, hvis man ikke er kniv skarp i svensk?? Kan man tage Teori i DK og praktisk i Sverige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Peter, Jeg har taget mit kørekort her i Malmö. Det er jeg faktisk rigtig glad for, du lære de lidt anderledes svenske regler/kørestil. Plus man lærer en masse svensk. At tage kørekort i Sverige er noget forskilligt i forhold til i Danmark. Det er intet krav om antallet af køretimer man tager. Du kan mængdekøre hos en bekendt og selve læren hos køreskolen. Det sænker væstentlig prisen på kørekortet. Derudover er der intet krav om teoritimer. Jeg havde ikke en eneste times teori. Men teorien er uden tvivl på svensk, endvidere er alt materiale på svensk. De første gange man sidder og læser i bogen, fatter man minus, men det kommer rigtig hurtigt (jeg var heller ikke den skarpeste til svensk, da jeg begyndte). Det er meget normalt, at sidde og læse i teoribogen, og efterfølgende tage nogle tests på trafikskolens computere. Det er en meget god måde at teste ens niv. En vigtig ting. Når hun skal til kundskabsprøven (teoriprøven) skal hun skrive til Vägverket, om forlængelse af tid til prøven. Det er desværre sådanne, at man ikke kan vælge dansk til kundskabsprøven, så det hele er på svensk. Lidt info: Der er 60 spørgsmål, man må ikke have over 15 forkerte og til det vil man have 50 min. Hvis hun søger om udsættelse, vil hun få 65 min. Jeg havde rigelig tid tilovers med 65 min. Mig bekendt er det ikke muligt at tage teoriprøven i Danmark, men jeg mener bestemt at man bør kæmpe sig igennem den svensk - man bor trods alt i Sverige. Plus man lærer en masse af det happy.gif Jeg tog mit kørekort hos: Erikssons Trafikskola AB [Malmö] Nobeltorget, 214 33 MALMÖ Her er der flere som taler (gjorde i hvert fald den gang) dansk. Hvis I vil vide mere, skriv endelig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites