credde 0 Anmeld indhold Skrevet October 2, 2003 Hej alle, Da jeg kom til min lejlighed i dag, lå der en pæn seddel, om at strømmen var lukket og jeg skulle ringe til Sydkraft for at få åbnet den igen! Det var forventet eftersom, jeg allerede havde søgt og læst her på forummet. Mit spørgsmål er, hvad er den reelle el-pris. Når jeg kigger på Sydkrafts hjemmeside og under fastpris aftaler så ser jeg, at el-en koster 77,25 øre pr. kwh (Svenske ører) for en fast pris på et år. Er det virkelig el-prisen, og skal jeg dertil blot betale 365 SEK pr. år i abonnement og intet andet. mvh, Christian Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret October 2, 2003 Hej alle, Da jeg kom til min lejlighed i dag, lå der en pæn seddel, om at strømmen var lukket og jeg skulle ringe til Sydkraft for at få åbnet den igen! Det var forventet eftersom, jeg allerede havde søgt og læst her på forummet. Mit spørgsmål er, hvad er den reelle el-pris. Når jeg kigger på Sydkrafts hjemmeside og under fastpris aftaler så ser jeg, at el-en koster 77,25 øre pr. kwh (Svenske ører) for en fast pris på et år. Er det virkelig el-prisen, og skal jeg dertil blot betale 365 SEK pr. år i abonnement og intet andet. mvh, Christian Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret October 3, 2003 Helt rigtigt - hvis du vil have fast pris. Der er jo også andre muligheder, men dem har du sikkert læst om ( variabel osv ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret October 3, 2003 Ok tak skal du have... Den er da dejlig billig el-prisen stadigvæk :-) mvh, Christian Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 3, 2003 77 øre lyder lidt halvbilligt, så måske er det ikke med det hele. En svensk elregning består af to dele: Til det selskab, der ejer el-nettet, betaler man dels en fast afgift og dels et beløb pr. kilowatt. Man kan ikke skifte netleverandør. Til samme eller et andet selskab efter eget valg, der leverer strømmen, betaler man dels (endnu) en fast afgift og dels efter forbrug energiskat, den nye elcerfikatafgift og så selve strømmen ikke at forglemme. Og så moms på det hele selvfølgelig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret October 3, 2003 Er det, det man ser på: http://www.sydkraft.se/index.asp?FIRSTPARENT=74790&SECONDPARENT=75037&THIRDPAREN T=75172&OBJECTID=77780 eller er nogle skjulte beløb? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 3, 2003 De 77,25 består af pris, skatt, elcertifikat og moms, fremgår det af dit link. Dertil kommer som du nævner "abonnement". Men netafgiften - leje af rå kobber - indgår ikke i regnestykket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret October 5, 2003 Hvor kan man se den pris for leje af det rå kobber ? (det er Sydkraft som leverer til min adresse i forvejen). mvh, Christian Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2003 Et eller andet sted på deres hjemmeside skriver de vel om nätavgifter, ellers kan du i hvert fald se det på din første elregning. Jeg selv betaler 931 pr. år plus knap 19 øre pr. kw plus moms pr. hus til et obskurt mellemskånsk foretagende, der hedder KREAB. Men det er vel billigere for en lejlighed inde i byen, hvor der er en mindre mængde kobber pr. mand og hvor de ikke skal holde ledningsgatorna fri for træer etc. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2003 Sorry, men jeg betaler altså ikke dette beløb. Jeg betaler til Sydkraft med et fast årligt beløb på i 300-400 kr's størrelsen, og så det rene forbrug af el, som fx. i sept. var 71,7 øre incl alle skatter. Der er intet derudover. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2003 Jeg kunne forestille mig, at når Sydkraft er el-leverandør og også har det rå kobber, så betaler man ikke for "leje" af kobber. mvh, Christian Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2003 Et nærliggende gæt, men alle forbrugere betaler på den måde, jeg har beskrevet, men hvis man bor i en bostadsrätt, er det vel bostadsrättsföreningen, der som husejer tager sig af at betale netafgifterne. Hvordan foreningen skaber retfærdighed i forhold til den forbrugsafhængige netafgift fremgår måske af lejlighedens papirer - regnskab for foreningen e.d. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret October 9, 2003 Og jeg er husejer, og jeg betaler altså stadig ikke til nogen andre end Sydkraft med de 300-400 kr om året + forbrug. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 9, 2003 Alle betaler nåt for nät, og hvis der ikke optræder netafgift på din seneste faktura, Dan, så betaler du afgiften på en anden måde, eller også er der sket en fejl. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites