Jump to content
credde

El-spørgsmål!

Recommended Posts

Hej alle, Da jeg kom til min lejlighed i dag, lå der en pæn seddel, om at strømmen var lukket og jeg skulle ringe til Sydkraft for at få åbnet den igen! Det var forventet eftersom, jeg allerede havde søgt og læst her på forummet. Mit spørgsmål er, hvad er den reelle el-pris. Når jeg kigger på Sydkrafts hjemmeside og under fastpris aftaler så ser jeg, at el-en koster 77,25 øre pr. kwh (Svenske ører) for en fast pris på et år. Er det virkelig el-prisen, og skal jeg dertil blot betale 365 SEK pr. år i abonnement og intet andet. mvh, Christian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle, Da jeg kom til min lejlighed i dag, lå der en pæn seddel, om at strømmen var lukket og jeg skulle ringe til Sydkraft for at få åbnet den igen! Det var forventet eftersom, jeg allerede havde søgt og læst her på forummet. Mit spørgsmål er, hvad er den reelle el-pris. Når jeg kigger på Sydkrafts hjemmeside og under fastpris aftaler så ser jeg, at el-en koster 77,25 øre pr. kwh (Svenske ører) for en fast pris på et år. Er det virkelig el-prisen, og skal jeg dertil blot betale 365 SEK pr. år i abonnement og intet andet. mvh, Christian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

77 øre lyder lidt halvbilligt, så måske er det ikke med det hele. En svensk elregning består af to dele: Til det selskab, der ejer el-nettet, betaler man dels en fast afgift og dels et beløb pr. kilowatt. Man kan ikke skifte netleverandør. Til samme eller et andet selskab efter eget valg, der leverer strømmen, betaler man dels (endnu) en fast afgift og dels efter forbrug energiskat, den nye elcerfikatafgift og så selve strømmen ikke at forglemme. Og så moms på det hele selvfølgelig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et eller andet sted på deres hjemmeside skriver de vel om nätavgifter, ellers kan du i hvert fald se det på din første elregning. Jeg selv betaler 931 pr. år plus knap 19 øre pr. kw plus moms pr. hus til et obskurt mellemskånsk foretagende, der hedder KREAB. Men det er vel billigere for en lejlighed inde i byen, hvor der er en mindre mængde kobber pr. mand og hvor de ikke skal holde ledningsgatorna fri for træer etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry, men jeg betaler altså ikke dette beløb. Jeg betaler til Sydkraft med et fast årligt beløb på i 300-400 kr's størrelsen, og så det rene forbrug af el, som fx. i sept. var 71,7 øre incl alle skatter. Der er intet derudover.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et nærliggende gæt, men alle forbrugere betaler på den måde, jeg har beskrevet, men hvis man bor i en bostadsrätt, er det vel bostadsrättsföreningen, der som husejer tager sig af at betale netafgifterne. Hvordan foreningen skaber retfærdighed i forhold til den forbrugsafhængige netafgift fremgår måske af lejlighedens papirer - regnskab for foreningen e.d.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites