Jump to content
Guest jan

ID-kort.... please help!

Recommended Posts

Guest carspar

Til Jesper Birk. Du skriver at du bliver afvist med dit dankort i Sverige når du skal betale regninger. Jeg bliver afvist i Danmark med mit Svenske visakort når jeg vil betale regninger på Posthuset i Danmark. Jeg havde al den legitimation der kan skaffes, men et udenlansk (svensk) kreditkort ville de ikke have. Så danmark er ikke en sk.. bedre. Mit Svenske Visakort bliver også afvist i for eksempel Bilka, Netto, Føtex. Jeg blev henvist til at kunen tage penge ud af en pengeautomat udenfor, men jeg vil kun betale det beløb jeg køber for så jeg gik igen og der handler jeg ikke mere. Jeg har ikke længere dankort da jeg bor og arbejder herovre, så jeg ved nu hvordan det er at være udlænding i Danmark. De burde tænke sig meget om med de nye Dankort er det fordi kun danskere der bor i danmark skal kunne handle i danmark? Internationale kreditkort er sgu sikre nok, ellers ville de ikke blive brugt i hele verden, men der er måske lidt protektionisme i bankverden med godkendelse fra regeringen i danmark! Det er måske farligt at få lidt mere omsætning fra feks. skåninge. Jeg kender mange skåninge der også er iriteret over dette. I Sverige er du lost uden et Svensk ID kort, det kan du få i din bank eller på kassaservice. Det er de eneste der udsteder det. Du skal først have et internordisk registreringsbevis fra din fraflytter kommune i danmark. Men husk at du stort set ikke kan ret meget uden et IDkort. Hvis du bliver syg og skal på sygehus skal du også vise dette IDkort, da der før er blevet svindlet med dette. De bliver også brugt til folk der skal i fængsel, for at undgå som i Dk at der er en anden der sidder der for en betaling. Hvis de skal hæve en check kan det kun lade sig gøre ved at vise IDkort Men det er en anden sag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Jeg klarede mig nu ganske fint i 1½ år uden svensk ID-kort. Skulle jeg hæve check/bank eller post-giro, så gik det hele fint i min bank. Skulle jeg hente pakker i min ICA Nära, så var mit danske kørekort nok som ID. Måske jeg har været heldig?... Men ikke desto mindre gik det fint - med meget små bump along the way happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klarer mig også ganske glimrende uden ID-kort. Jeg har dog en enkelt gang måtte spille idiot, og bilde dem ind jeg lige var flyttet over, og ikke havde modtaget ID-kortet endnu fra min bank - og de åd den happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft brug for ID-kort adskillige gange. Engang nægtede de at udlevere en pakke til mig på posthuset uden ID-kort. Jeg havde 4 uger til at skaffe sådanne et ellers ville pakken blive retuneret til afsenderen. Så jeg måtte i hast få fat i banken og få lavet sådanne et kort. Så jeg mener, at man bør være lidt mere fremsynende og have et ID-kort, for på et eller andet tidspunkt står man virkelig og mangler det. Og så svært er det heller ikke, at få et ID-kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Credde: det gjorde jeg også i starten. Jeg har muligvis ikke den charme du besidder. Men de nægtede at udlevere, og det var selv om jeg troppede op med hvad som helst, dansk pas, personnummer bevis mv ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også et brev liggende hos ICA i Helsingborg som jeg ikke kan få udleveret fordi jeg ikke har et svensk ID_kort. Havde pas, kørekort, sygesikringsbevis og diverse kreditkort med der ned men intet hjalp? Damen i kassen prøvede endda at bilde mig ind at det svenske kørekort på ingen måde lignede mig danske EU-kørekort?????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg hele tiden sagt at jeg aldrig har haft problemer med mit danske ID kort, men det har efter 4 år ændret sig. Min bank havde endelig fået taget sig sammen til at lave mit lån og jeg kom derned for at få nogle penge til at købe båd for. Torsdagen er den eneste dag jeg kan nå i banken, men da jeg kom derned godkendte de ikke mit danske kørekort som ID-kort, så jeg fik ingen penge. Sælgeren af båden skal på ferie, så nu går der over en uge før jeg kan hente båden. :cry:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Svenskere er meget autoritetstro.... Vil de ikke udlevere på et dansk pas, så tru dem med chefen! Det har en forbløffende virkning.... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Hvis man så gerne vil have Danske tilstande, så var jeg blevet i Danmark. Er der også nogen der gerne vil betale bilafgiften? Jeg forstår ikke indstillingen, er vi sådan noget særligt som Danskere?
Omstilling er en svær sprog ;) .. Danskere er utrolig stædige og der er ingen der skal fortælle eller rette på dem. Men jeg anbefaler stadig man overvejer stickies.. En sticky kunne jo være "ID KORT", hvor man kunne skrive proceduren og osv osv. Men ja .. Danskere er stædige og lytter sjældent til gode råd .. (Jeg er selv dansker .. og bund stædig hehe)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Det er sgu da ikke et spørgsmål om at være stædig, fordi man finder det forkasteligt at et internationalt juridisk dokument som et pas ikke bliver godkendt som legitimation. Jeg spurgte min svenske bankrådgiver da vi flyttede, og hun sagde at "de" skulle acceptere et dansk pas og et dansk kørekort som id, og at vi ikke behøvede at få et svensk id-kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Det er sgu da ikke et spørgsmål om at være stædig, fordi man finder det forkasteligt at et internationalt juridisk dokument som et pas ikke bliver godkendt som legitimation. Jeg spurgte min svenske bankrådgiver da vi flyttede, og hun sagde at "de" skulle acceptere et dansk pas og et dansk kørekort som id, og at vi ikke behøvede at få et svensk id-kort.
tjah.. Men vil du så hellere kæmpe for retten til at bruge dit pas eller kørekort eller måske bide i det sure æble og investere i et Svensk ID kort? Undskyld mig, men man er flyttet til et andet land, godt nok er det skånsk og har tidligere tilhørt Danmark osv osv. Men man vil ikke acceptere at man skal gøre tingene anderledes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
tjah.. Men vil du så hellere kæmpe for retten til at bruge dit pas eller kørekort eller måske bide i det sure æble og investere i et Svensk ID kort? Undskyld mig, men man er flyttet til et andet land, godt nok er det skånsk og har tidligere tilhørt Danmark osv osv. Men man vil ikke acceptere at man skal gøre tingene anderledes.
Jeg har indset og accepteret at jeg ikke altid kan bruge mit pas, jeg siger bare det er latterligt at man ikke kan.. og ifølge min bankrådgiver så findes der ikke en lovgivning omkring det. Det er bare en uskreven regel der er gået i arv fra den ene stivstikker til den anden....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Jeg har indset og accepteret at jeg ikke altid kan bruge mit pas' date=' jeg siger bare det er latterligt at man ikke kan.. og ifølge min bankrådgiver så findes der ikke en lovgivning omkring det. Det er bare en uskreven regel der er gået i arv fra den ene stivstikker til den anden....[/quote'] Nej jeg forstår dig godt. Jeg ville nok også selv bruge noget tid på at finde ud af hvorfor, men nu er jeg ikke flyttet endnu så jeg tilegner mig egentlig bare de erfaringr i nu får og jeg kan da se allerede nu at ID-kortet er vejen frem, fremfor at ende i en diskussion og blive stemplet som en stædig dansker =).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Jeg havde en mindre kontrovers med en ansat i Toppen i Vellinge... Jeg havde fået indraget mit kørekort i 14 dage. Länstyrelsen sendte det så rekommanderet. Derfor skulle jeg hente det på posten... Jeg havde ikke noget ID kort og hun ville se mit køre kort som legitimation. hun mente ikke mit pas duede... Jeg gjorde hende opmærksom på at mit kørekort lå i kuverten, men jeg kunne ikke få det udleveret... Heller ikke efter at jeg havde gjort hende opmærksom på det juridiske aspekt i henhold til brugen af dit pas. Da jeg til sidst blev gal og truede hende med at jeg ville tale med hendes chef, kom der lige pludselig helt andre boller på suppen... Så kunne jeg godt få brevet udleveret og hun noterede mit pasnummer som ID og så tog jeg derfra med mit kørekort. Jeg er fandme så træt af stivstikkere herovre... Der er så mange herovre der ikke kan tænke selv og tage beslutninger om noget som helst... :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Jeg havde en mindre kontrovers med en ansat i Toppen i Vellinge... Jeg havde fået indraget mit kørekort i 14 dage. Länstyrelsen sendte det så rekommanderet. Derfor skulle jeg hente det på posten... Jeg havde ikke noget ID kort og hun ville se mit køre kort som legitimation. hun mente ikke mit pas duede... Jeg gjorde hende opmærksom på at mit kørekort lå i kuverten, men jeg kunne ikke få det udleveret... Heller ikke efter at jeg havde gjort hende opmærksom på det juridiske aspekt i henhold til brugen af dit pas. Da jeg til sidst blev gal og truede hende med at jeg ville tale med hendes chef, kom der lige pludselig helt andre boller på suppen... Så kunne jeg godt få brevet udleveret og hun noterede mit pasnummer som ID og så tog jeg derfra med mit kørekort. Jeg er fandme så træt af stivstikkere herovre... Der er så mange herovre der ikke kan tænke selv og tage beslutninger om noget som helst... :(
Det lyder som noget taget fra en dårlig komedie film =) .. Men hvis de bare praktisere noget som er ulovligt i henhold til Dansk pas skal kunne bruges som ID, så er det vel bare at gøre noget ved det eller? Personligt, tror jeg nok bare at jeg brugere de penge det kun koster at få et svensk ID og måske kørekort. Man skal selvfølgelig indordne sig i det land man bor i og følge reglerne men hvis de ikke håndhæver loven eller handler i strid med den, så burde man måske reagere ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Jeg skal bare have taget mig sammen til at bytte mit kørekort ud med et svensk. Det er alligevel et af de gamle kæmpe sammenfoldelige, også risikerer jeg heller ikke at danske myndigheder inddrager kortet ved en fejl... Men hvor ofte er jeg i nærheden af en godkendt svensk pasfotograf.. hmm ikke ofte...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Men hvor ofte er jeg i nærheden af en godkendt svensk pasfotograf.. hmm ikke ofte...
Central stationen... 50 SEK for 4 billeder. Jeg har brugt det i mandags, så det går nok. Husk nu bare at dreje ansigtet lidt til venstre... men, sværere er det altså ikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Central stationen... 50 SEK for 4 billeder. Jeg har brugt det i mandags' date=' så det går nok. Husk nu bare at dreje ansigtet lidt til venstre... men, sværere er det altså ikke[/quote'] Hvad gør man i det tilfælde at man mangler højre øre? Kan der dispenseres og tillades at hovedet drejes mod højre istedet? Eller er et manglende øre ligeså god identifikation som et ikke manglende øre?? Iøvrigt ja, ved det godt.. det er ikek så svært, det er tilløbet der er det svære;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites