Jump to content
Guest jan

ID-kort.... please help!

Recommended Posts

Guest jan

Hej gruppe! Jeg har en kode, jeg skal have knækket. Var på posthuset i dag og blev nærmest afvist, fordi jeg ikke har et svensk ID-kort. Jeg har hørt om nyttigheden af det tidligere - det er såvel fikst som praktisk. Mit problem er, at jeg ikke lige kender nogen, der allerede har ID-kort og personnummerbevis, som kan tage mig med i hånden ned på posthuset, så jeg også kan få lavet mit. Er der nogen, der vil hjælpe, så stik mig en mail på jan.bjarkeSLET@DETTErecite.dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jan

Hej gruppe! Jeg har en kode, jeg skal have knækket. Var på posthuset i dag og blev nærmest afvist, fordi jeg ikke har et svensk ID-kort. Jeg har hørt om nyttigheden af det tidligere - det er såvel fikst som praktisk. Mit problem er, at jeg ikke lige kender nogen, der allerede har ID-kort og personnummerbevis, som kan tage mig med i hånden ned på posthuset, så jeg også kan få lavet mit. Er der nogen, der vil hjælpe, så stik mig en mail på jan.bjarkeSLET@DETTErecite.dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest christian

Jeg har boet herovre i 2 år, og jeg har stadig ikke fået taget mig sammen og få lavet et idkort. Jeg er kun blevet bedt om at forevise det en gang, og eftersom jeg ikke havde noget, tjah, så gik den alligevel. Men tag et pasbillede med dig, og gå op til din egen bank herovre, så kan de lave det til dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Jeg har heller ikke ID Kort. Har nu heller ikke tænkt mig at få noget. Hente pakker? Man får en avisering ind ad døren, blæser ned i supermarkedet (i mit tilfælde) og finder posten, og får stumperne. (Svensk post slæber ikke unødigt pakker eks indeholdende 2 små blikplader med, dem skal man selv hente fra pallen et sted) Har modtaget ligegyldige sager som fuld ADSL pakke og nummerplader, der blev udleveret uden et piv mod adviseringen :-) Jeg har også kun været een gang i min bank, og det var da jeg oprettede min konto/Netbank, klarer det hele fra PCen sidenhen. Bruger ikke Svensk konto (dog til autogiro og husleje) eller kort, anvender bare mit Danske VISA Dankort når jeg betaler eller hæver kontanter. Man hæver jo uden gebyr, til dagens kurs i Nordea automater. Pas kan man bruge som legimitation, og under EU topmødet da der var ekstra kontrol på broen, godtog de et ret laset kørekort, selvom de havde genindført paskontrol. Hvis jeg skulle bruge ID kort tror jeg bare jeg ville tage mit pas med, det gælder i hele verden, så gælder det vel også på posthuset. Hvad bruger i andre det kort til????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jan B.: Du kunne bare have spurgt! hehe... Min bank er i færd med at lave et til mig, samtidig med min svenske netbank er ved at blive oprettet. P.S.: Er din Bostream kommet op at køre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vill ikke undvære mit ID-kort - jeg bliver bedt om at vise det, hver gang jeg betaler i en kort-terminal uden kode. Husk, hvis I skal have pas-billede, at her i Sverige skal de tages lidt fra siden med et øre frit.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest christian

Til Ulmus: Til sådanne fremvisninger fungerer dit danske kørekort fortrinligt, selvom de glor noget forvirret over dansk kørekort+svensk visa. Jeg skal også få lavet det idkort, men for det meste kan man godt klare sig uden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan man klare sig uden, men det gør nu tilværelsen lettere. Svenskere bliver jo også afkrævet ID-kort, det er ikke kun noget de gør ved "os". Iøvrigt er mit VISA-kort svensk, så umiddelbart, kan man jo ikke se, at jeg ikke er svensk. Jeg stod en dag på Vellinge Planteskole og måtte vente i 1 kvarter, fordi en dansker ikke ville vise legitimation, fordi: "der er jo billede på!" Tilsidst, må jeg indrømme, spurgte jeg ham, og han ikke bare kunne vise sit kørekort, så vi kunne komme videre. Det kan jo ikke nytte noget, at VI skal lære kassedamerne noget, når nu deres kasseapparat SKAL have et personnummer for at kunne slå beløbet ud, vel? Vi gør det altså lettere både for os selv og for kassepersonalet, hvis vi får lavet et ID-kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig ... Siden jeg har fÎet svensk ID-kort og siden svensk kÀrekort, har jeg aldrig haft problemer. SÎ jeg mener bestemt at man bÀr skaffe sig en eller anden form for svensk ID-kort. Det vil gÀre livet nemmere for en selv og alle andre. Jeg gÎr med gl?de med ned i din lokale bank ... si' til hvis det har interesse :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mikkel

Hej alle!!! Jeg har hørt, at man som nytilflytter ikke kan få et svensk kørekort - er det rigtigt? I såfald hvordan får man sådan et og hvilke krav skal man opfylde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mikkel

Jeg havde bare hørt, at man skulle have boet i Sverige i 6 måneder eller sådan noget.... Men ved du hvor jeg henvender mig når jeg gerne vil have et svensk kørekort...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Øh ...Mikkel du skriver ikke om du skal førstegangs hverve et kørekort, eller bare have konverteret dit Danske til Svensk? Der er ingen grundt til at konvertere det du har, det gælder i hele EU. Her i Norden er der fri bevægelighed, så problemerne er slet ikke så store, du tager da bare et almindeligt EU kørekort. Der er ikke så stor forskel som man tror. Som pendler har du næsten flere muligheder end begrænsninger :-) Det værste er alle dem der IKKE bor herovre, der råder dem der gerne vil flytte med alt muligt knald de HØRER og bilder sig ind :-) Så du går bare igang Mikkel :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mikkel

Hej Thomas!!! Sorry hvis jeg ikke formulerede mig tydeligt nok!!! Jeg ville bare have konverteret mit nuværende danske kørekort til et svensk!!! Jeg er godt klar over, at mit danske virker fuldt ud i Sverige men alligevel...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Halloej folkens, Det er korrekt at jeg lige har faaet koerekort samt efteroelgende en TT. Det skal lige goeres opmaerksom paa, at det er et foerstegangshvervede koerekort - som blevet taget paa en svensk koereskole (den som ligger ved Nobeltorget v. Amiralsgatan). Men der er (umiddelbart) ingen grund til at konvertere til et svenskkoerekort, paa naer hvis du ogsaa vil ha' et vildt smart plastikkort med et lille S i hjoernet og et kort over Sverige indgraveret ;-) Plus en fordel er, at det alt andet lige er nemmere med et svensk koerekort i Sverige end med det dansk. Det er korrekt at for at faa et svensk koerekort skal foelgende vaere opfyldt: - have en koerekorttilladelse - have fast bopael i Sverige eller have studeret i landet i mindst seks maaneder - v?re fyldt 18 aar Koerekorttilladelsen er noget et stykke papir, som man soeger om (tager 2-3 uger), og koster 300-400 (saa vidt jeg husker). Laes mere her: http://www.oresunddirekt.com/dk/tema.asp?page=tema&objno=91379106

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Hejsa. Nu har jeg prøvet at blive afvist på posthuset da jeg skulle betale regninger med mit danske Visa kort, det kunne ikke lade sig gøre da jeg ikke havde noget svensk ID kort.. er det blevet helt umuligt nu at betale regninger uden at have svensk ID (har ikke noget ID kort endnu, jeg ved heller ikke hvordan jeg skal få det eller hvad der præcis kræves.. jeg har set på skatteverket at man kan bestille en formular som skal bruges til at få lavet et svensk ID kort.. ? Er der nogen som ved om man kan betale svenske girokort på posthuset i danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jesper: du kan godt betale et svensk girokort på et dansk posthus eller i en dansk bank, men de tager sig ganske godt betalt for opgaven. Så det bør være en absolut nødløsning. Der gør lidt bureaukrati i det hele, når man skal have ID-kort her i Sverige. Du kan få et ID-kort enten i den egen bank eller på posthuset. Jeg fandt det nemmeste hos min egen bank. Men du skal møde op med dit danske pas eller kørekort, dit svenske personnummerregistering. Desuden skal du medbringe et vindne, som vil stå inde for, at du er den du siger. Dette vidne skal desuden, være i besiddelse af et svensk ID-kort eller svensk kørekort. Så vidt jeg husker, koster det 200-300 kr og tager et par uger. Hvis du er i besiddelse af et dansk kørekort, kan du vælge at konvertere dette til et svensk kørekort. Et svensk kørekort er fuldt ud lige så godt, som et svensk ID-kort er. Desuen slipper du for et ekstra kort i tegnebogen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Du kan jo også vælge at betale dine regninger i banken (din svenske bank vel at mærke) og droppe svensk kassaservice, hvis banken har lånt dig penge og har oprettet en konto til dig er de nok mere medgørlige mht ID-kort. Vi bruger netbank og har aldrig haft problemer med manglende ID-kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Tak for de gode svar :-) Problemet er at mit arbejde ikke kan finde ud af at betale min Adsl regning, nu er der kommet en rykker med trussel om inkasso, jeg kan se at enden på visen bliver at jeg selv må betale regningen med mit firma kreditcard.. så jeg kan ikke rigtigt bruge min netbank. Det undre mig bare at det er blevet så omstændigt i Sverige når man skal betale noget. jeg tager den på et posthus i DK, så må jeg se at få lavet mig et svensk ID kort i den fart til næste regning dukker op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites