Guest mic2 Anmeld indhold Skrevet July 23, 2002 Se, nu er jeg blevet lidt interesseret i at starte en debat om hvad der ligger bag folks beslutning for at flytte til sverige. Fordi jeg syntes på mange af forum siderne ligger en lille, hvad skal vi kalde det, jaa noget som ikke gør mig særlig stolt over at være dansker, set med svenske øjne. Da jeg har læst at der er mange der helst vil bo i et DANSKGHETTO område, der er en hvis ubehagelig klang over dette ord. Vi selv kender alle vores naboer, er i bestyrelse, ude at spise sammen, fester, hjælper hinnanden, man bygger faktisk et godt netværk i sverige på denne måde. Jeg er lidt spændt på om der er nogle der tør at være med her. Jeg vil godt ligge ud ; Vi flyttede pga adoption af barn igennem sverige og mulighed for samtidig at have en god bolig i fin standard i Helsingborg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mic2 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2002 Se, nu er jeg blevet lidt interesseret i at starte en debat om hvad der ligger bag folks beslutning for at flytte til sverige. Fordi jeg syntes på mange af forum siderne ligger en lille, hvad skal vi kalde det, jaa noget som ikke gør mig særlig stolt over at være dansker, set med svenske øjne. Da jeg har læst at der er mange der helst vil bo i et DANSKGHETTO område, der er en hvis ubehagelig klang over dette ord. Vi selv kender alle vores naboer, er i bestyrelse, ude at spise sammen, fester, hjælper hinnanden, man bygger faktisk et godt netværk i sverige på denne måde. Jeg er lidt spændt på om der er nogle der tør at være med her. Jeg vil godt ligge ud ; Vi flyttede pga adoption af barn igennem sverige og mulighed for samtidig at have en god bolig i fin standard i Helsingborg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2002 Ti gode ting ved Sverige: 1.Naturen 2.Lösgodis 3.Tone Bekkestad 4.Pågens Grovlimpa 5.Slotts Skånsk Senap 6.Lisa Ekdahl 7.Mamma's köttbullar 8.Søndagsåbent 9.Pastejkökets Bredbar 10.Pärssons rökt hushållsmedwurst Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mic2 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2002 Steen jeg er helt enig, og lige punkt 2 er nok det vildeste jeg har været med til, det må være en kultur her i Helsingborg og til de priser !!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2002 Det er nu ikke bare Helsingborg, men hele Sverige der er på et nationalt godis trip.Skåne's bedste butik ligge i øvrigt ude i Ullared2 i Åstorp.460 forskellige ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2002 Her er 10 af mine grunde: 1. Sproget 2. Naturen 3. Historien 4. Gustaf III 5. Bellman 6. Herman Lindqvist 7. Tommy Körberg 8. Lövbiff 9. Kongefamilen 10. Allsång på Skansen Og så totalt - en næsten 30 årig kærlighed til dette aflange land, med spændende dyr, brusende elve og smukke birketræer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest line Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 Vi flytter først over her i weekenden, så vi kender desværre ikke alle de her skønne svenske ting endnu. Men hovedårsagen til at vi flytter til Sverige er klart at vi her kan få en god, stor lejlighed at bo i, uden at skulle låne en million og stadig beholde jobbet i Kbh. Og så oven i købet med naturen lige om hjørnet! Det er jo luxus!! :o) Men vi vil glæde os meget til lösgodis og alt det andet!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest julie Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 1. God stor bolig i natur område til fornuftig pris 2. Min familie relation i sverige og på Bornholm 3. Naturen 4. Råd til 2 biler 5. Kulturen (man hilser faktisk på sin nabo her) 6. Lösgodis (Steen kan man få en vejvisning til den butik ?) 7. Muligheden for at se vandet hver dag på vej over broen. 8. Stort land større muligheder. 9. Søndags åbent 10. øhhhhh red bull og billig cola ? Det må være mine ti fordele ved Sverige :o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mic2 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 Til julie Ja punkt nummer 5 er meget interessant, vi er også meget tørre i halsen når vi først er kommet indenfor, efter at have gået igennem gården hvor alle naboerne lige skal fortælle det sidste nye. Men vi kan godt lide det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mic2 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 Til Line Ja det er dejligt at man ikke behøver at låne 2 mill for en god bolig, det giver overskud i økonomien til at man kan bruge sine penge på at se dette dejlige land på ture m.m. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 >6. Lösgodis (Steen kan man få en vejvisning til >den butik ?) Nja,det er jo selvfølgelig et stykke vej fra Malmö, men det ligger næsten lige ved siden af Dinoparken ved Åstorp. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest niclas Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 Hmmm... Ullared2.se, der nu hedder --------2.se, ligger lige ved motorvejen (E4 mod Stockholm) ved frakørslen til Checkpoint Sweden, der ligger overfor --------2.se. Min top ti ser sådan ud: 1. Skøn natur, lige uden for vinduerne 2. Gode boligmuligheder - nemt, hurtigt og billigt (og plads til midt modeltog) 3. Lösgodis :-) 4. Kulturen (tænk bare at hilse på kassedamen i supermarkedet) 5. Bedre åbningstider 6. Sproget (som jeg voksede op med) 7. Stockholm (har en stor forkærlighed for denne by) 8. Falukorv 9. Nærhed til alt 10. Kantareller Et eller andet sted har jeg savnet mange af disse ting, eller de har været for dyre, i de år jeg har boet i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest niclas Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 I øvrigt kan jeg tit more mig over "vejskiltene" på E4'eren mod Markaryd, hvor der står "Godis" på.... Det synes jeg ikke at have set i Danmark. :-)) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 Ja,"Infart Godis" hos "Gotteboet" i Skånes Värsjo.Jeg gloede også lidt første gang jeg så det.Det viser bare lidt om populariteten. Aftonbladet.se havde på et tidspunkt også en sektion hvor man kunne gå ind og stemme på sin favorit godisbutik.Både "Gotteboet" og "Godisbussen" (et stykke længere op ad vejen) var i øvrigt med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 Til Niclas Aa.! Vejskiltene til "Godis" - for dem der ikke ved det: Det ene viser til noget, der hedder "Godisland" kort efter Örkelljunga, hvor der er lösgodis til SEK 3:90 pr. hg = 100 gr. Det ligger på højre side af vejen. Det er ikke det mest spændende slik, men prisen er da fin. Det andet skilt viser til "Godisbussen", som ligger til venstre, når man kommer fra Helsingborg. Der har jeg aldrig været inde, og kender derfor ikke prisen. I det hele taget, det med at forretninger o.l. godt må sætte vejskilte op, der er da en meget fin ting. Jeg kan huske engang, jeg skulle til IKEA i Gentofte og spurgte en buschauffør, om han ville sige til, når vi var ved IKEA. "Nej, det må jeg ikke, men jeg kan sige, når vi er ved Bro...(jeg husker ikke det korrekte vejnavn) og så kan du stå af der. Så ER det da bedre her med anvisningerne. Og så lige en kommentar til din liste: STOCKHOLM er vel bare den smukkeste, flotteste, dejligste og mest vidunderlige by i verden?!?!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 Sorry Steen! Tænk at jeg kunne glemme, at det hedder "Gotte-boet" - har trods alt været der nogle gange og netop undret mig over, at det hedder "Gotte" istedet for "Godis" - det minder jo mere om vort danske "godter". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michael Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 Jeg kan ikke forstå mange af jer. Hvis i mener at vi Danskere er for dårlige til at hilse på naboen og kassedamen, så mener jeg at det er jeres skyld. Jeg hilser altid. Giver slik til dem der sælger biletter ved storebælt og hvad jeg nu kan finde på for at glæde andre. I skulle prøve det, bare smilet man får tilbage er en glæde. Man har glemt at det er de små ting i hverdagen der betyder noget. Jeg indrømmer da også at jeg gerne vil til Sverige. Men det kan jo heller ikke betale sig andet, jeg skulle flytte fra Nordjylland til Sjælland, men med det man kan spare ved at flytte de sidste få kilometer, kan det jo ikke betale sig at stoppe på Sjælland. :-) Lige en tak for en god service til webmaster...kanon site. Michael Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest niclas Anmeld indhold Besvaret July 24, 2002 Jeg mener skam ikke nødvendigvis at danskerne er for dårlige til at hilse, jeg har faktisk også selv prøvet det - men som regel fået et mærkeligt blik til gengæld i supermarkedet og bussen... Forskellen er vel egentlig at i Danmark (hovedstadsområdet) er det usædvanligt at være høflig/venlig på denne måde, mens det hernede/ovre betragtes som almindelig høflighed. Vedr. godis ved E4, så plejer jeg at tage bussen til Åsljunga eller Markaryd når jeg skal finde et åndehul væk fra det lokale (Söderåsen)... Det er morsomt at se, hvor mange danskere der har benyttet Skåneexpressen mellem Helsingborg og Markaryd her i sommerferien, særligt omkring weekenderne. I øvrigt har Skånetrafiken ikke gjort meget reklame for at Skånekortet nu også gælder på Swebus Express på strækningen Helsingborg-Örkelljunga-Markaryd. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2002 Jeg har hørt det før og jeg synes det er noget sludder at fordi de svenske kassedamer siger "hej", at så er svenskerne mere venlige.Det er nu en gang bare blevet kotume at sige hej i kasselinien i Sverige.En ren tilfældighed.Det kunne ligeså godt være omvendt.Fordi en kassedame siger "hej" betyder det jo ikke at hun har lyst til at sige det.Sådan gør man nu engang.De fleste gange betyder "hej" sikkert "stik mig din penge og fis af". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mic2 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2002 Joo det kan da godt være Steen, men det er da hyggeligt alligevel. Det er kun godt at folk er positive, uanset hvad kassedamen tænker. Det er nok lidt som i USA her i Sverige. Derover siger alle også ligeså snart man træder ind i deres forretning, Hi how are you, som om de virkelig er interesseret i en, andet end pengepungen, men alligevel så spiller man da med og det er da ganske hyggeligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mic2 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2002 Men der er ikke mange der TØR at være med på top 10. Det er sikkert kun for eliten Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2002 Jeg synes nu, at der er noget om det. Når man går igennem min bebyggelse, er der ingen, der ikke hilser med Hej! eller Hejsan! - Det har jeg aldrig været ude for i Danmark - hverken i Brøndby eller Østerbro. Ja, der er en skam, at der ikke er flere, der skrive "top-10" - der er hyggeligt at læge, hvad grunde I/de andre har for at flytte over. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2002 Det er vel meget normalt at man siger hej til sine naboer, hvis man møder dem, også i Danmark.Jeg har ikke oplevet nogen forskel overhovedet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mic2 Anmeld indhold Besvaret July 26, 2002 Hmmm, det kan MÅSKE også være at det er en selv der gør mere, for at " blive integreret" og det ender ud i at man er lidt mere opmærksom på når folk hilser. Jeg ved det ikke, men man er jo nok tilbøjlig til at IKKE kigge på sig selv først. Og nu vil jeg rigtig sludre med mine naboer, fordi jeg har nu 14 dages ferie i sverige. DET BLIVER HYGGELIGT, dom granner, dom granner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest charlena Anmeld indhold Besvaret July 29, 2002 Der var nogle som mente at vi andre ikke tør skrive top 10 ère? Her er da så min: 1. "Grannorna" som altid er klar til at hjælpe med trekammerbrønden eller spille kubb! (Det sidste er sjovest). 2. Kräftkalas, som venter lige om hjørnet! 3. Punch og tilhørende ärtsuppe (eller måske omvendt) 4. Cider i enhver procentklasse 5. Det svenske sprog (prøv f.eks bare at bøje ordet ko... køer og derudaf..)ikke helt nemt for en nytilflyttet *hæ hæ* 6. Lösgodis er självklart, her er masser af skumslik med chokoladeovertræk, mums 7. "Overskottsbolaget" med bugnende tilbud til alle, såvel den lækkersultne, den hus- og haveglade som hende der vil finde et nydeligt kaffestel til den halve pris. Simpelthen et utroligt sted... 8. De svenske "aftenaviser", som HVER DAG har gode råd og ideer til hvordan du oppifter dit erotiske samliv...*gnæk* 9. Kent, Thåström, Bo Kaspers, Totta og mange andre som først har åbenbaret sig siden jeg flyttede hit. 10. "Sommar-kortet" -en genial opfindelse, såvel som Skåneleden, Sverigesleden, Skånespåret og ik at forglemme allemandsretten! Alt er det med til at gøre det smukt og billigt at tage på opdagelse i sin nye hjemegn. en forelsket Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites