Jump to content
Guest julie

Storskrald ?

Recommended Posts

Guest julie

Vi er flyttet ind i en bostadsrätt i Oxie for et par måneder siden, men der er en ting vi ikke har kunne finde ud af og det er hvor kan man aflevere storskrald ? vi har bla. nogle gamle skabe som de tidligere ejere efterlod.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest julie

Vi er flyttet ind i en bostadsrätt i Oxie for et par måneder siden, men der er en ting vi ikke har kunne finde ud af og det er hvor kan man aflevere storskrald ? vi har bla. nogle gamle skabe som de tidligere ejere efterlod.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en masse sorte sække med brandbart affald jeg gerne ville af med, men er lidt i tvivl om hvordan det funger... Skal man (som i danmark) anvise et svensk personbevis eller lign? Jeg har nemlig kun fået sygesikringen fra DK og et svensk personnummer på papir. Jeg hørte om at man kunne få et ID kort herovre, men har ikke gravet mere id det... any ideas? /Kenneth

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg har en masse sorte sække med brandbart affald jeg gerne ville af med, men er lidt i tvivl om hvordan det funger... Skal man (som i danmark) anvise et svensk personbevis eller lign? Jeg har nemlig kun fået sygesikringen fra DK og et svensk personnummer på papir. Jeg hørte om at man kunne få et ID kort herovre, men har ikke gravet mere id det... any ideas? /Kenneth
Jeg har aldrig vist ID på Sysav, og jeg har kørt skrald derud i både dansk og svensk indregistrerede biler.. www.sysav.se

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man nu som mig har valgt at nærmest total renovere sin nye lejlighed og og oven i hatten har bestilt nye møbler til alle værelserne samtidig med at man skal skaffe sig af med sine gamle møbler hvad gør man så??? Kan det passe at man skal tage på Sysav med alt sit pap, aviser, plast og andet større brændbart? Hvad nu hvis det er en fysisk umulighed at transporte sit skrald derud? Kan man cykle med en komode på ryggen eller hvad :s Kan en boligforening virkelig tillade sig at lukke for sit eget "storskrald" og henvise til Sysav?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad nu hvis det er en fysisk umulighed at transporte sit skrald derud? Kan man cykle med en komode på ryggen eller hvad :s Kan en boligforening virkelig tillade sig at lukke for sit eget "storskrald" og henvise til Sysav?
Ja - det er ens egen hovedpine at komme af med storskraldet. De fleste foreninger arrangerer containere to eller flere gange om året, hvor man så kan droppe de lidt større sager i. Men at høvle sofa o.l. i en sådan, er nok at bede om problemer. Skal du af med køl/frys, komfur, vaskemaskine o.l., så kan du, igennem din forening, bestille afhentning af dette af kommunen (dog ikke byggeaffald). Førhen kunne dette også lade sig gøre som privatperson. Men, tilsyneladende, ikke længere i Malmö City. Så ja - dit stor-skrald er dit problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan vel også sige - kan det lade sig gøre for dig at få det IND i dit hjem så burde det vel alt andet lige også være muligt at få det UD igen... ;)
Vise ord, Lars...vise ord! :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu man købte lejligheden møbleret?? Den havde I ikke lige tænkt over hva? Men come on... hvad er det dog for en ordning at tilbyde folk! Skal jeg så hver uge smide mine reklamer og gammel post ud på Sysav?? Det er hvad jeg fik at vide af boligforeningen... :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis nu man købte lejligheden møbleret?? Den havde I ikke lige tænkt over hva? Men come on... hvad er det dog for en ordning at tilbyde folk! Skal jeg så hver uge smide mine reklamer og gammel post ud på Sysav?? Det er hvad jeg fik at vide af boligforeningen... :sick:
Så må du med i styrelsen, og politisk få orden på sagerne :laugh: Normalt har en forening en vis sortering af affald - heri inkluderet containere/spande kun til papir. På mange punkter er Sverige milevidt foran DK vedr. affaldssortering - så der er ofte en masse regler der skal følges. Men har din forening ikke sortering, så synes jeg du skal tage en snak med dem igen, og høre dem om de mener det seriøst, at du skal gemme alle dine reklamer og aviser, for selv at aflevere dem på sysav senere. Prøv at kigge nærmere nede i skralderummene/sophuset/miljöhuset (hvis et sådant findes) - kan jo tænkes dine nye grannar har lavet fis med dig ;) ...og ikke noget med at snyde! Det kan blive en dyr fornøjelse at være miljøsvin i Sverige. And i kid you not! Og at du skulle have købet lejligheden møbleret...tja, so what? Det er stadig dit ansvar at bortskaffe skralde-indholdet af din lejlighed på rette vis. Der er faktisk ikke så meget at diskutere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skal jeg så hver uge smide mine reklamer og gammel post ud på Sysav?? Det er hvad jeg fik at vide af boligforeningen... :sick:
Haha.... Altså ude hvor jeg bor står der de her grønne containere til bl.a. aviser og reklamer rundt omkring. Man skal bare huske at tage stakken med når man alligevel kører ud og handler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har renoveret løbende igennem de seneste 3 år, og har med tiden også fået samlet os nogle bunker af affald i kælderen:sick: Uden bil kan det være lidt svært at komme af med det hele, men nogle gange lejer vi en bil og hører naboerne, om de skal have noget med på sysav, og så fylder vi bilen og en trailer... Det betyder, at naboerne også kommer til os, så vores kælderrum er faktisk tomt nu. Hvis du har muligheden for det ( og jeres forening ikke har mulighed for at komme af med aviser - hvilket lyder lidt underligt ) så saml det du kan, lej en bil, hør naboerne, og så kunne jeg forestille mig, at aviser og reklamer pludseligt ikke var så svært at komme af med, da naboerne nok vil huske den søde gerning :) Og det er vel det samme med møblerne ;) Men tror du ikke at foreningen har ment, at møblerne er for egen regning og ikke reklamerne? Det lyder nu noget underligt? Ellers, så kan reklamerbunkerne minimeres med et "Nej tack til reklamer" på døren - hvilket sikkert også rekvireres hos foreningen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

der er ikke tilfäldigvis nogen, som kan huske åbningstiderne i bunkeflo? Jeg kan ikke komme ind på deres hjemmeside - og har prövet i flere dage. Det kunne jo väre, man var heldig, at der var en, der vidste, hvornår de har åbent i morgen söndag?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er masser af mennesker, som dumper grovavfall (møbler for det meste, men også "elektronikavfall" som køleskabe) ved siden af de grønne affaldscontainere, som kun er beregnet til det i omtaler her... tidningar, pap, plastikbeholdere, flasker. Selv efter 8 år i Sverige, må man konstatere at der aldrig er nogen der lærer det. Jeg kan huske, jeg fik at vide at man skal ud på Sysav af en genbo. Jeg har læst guiden fra boligforeningen igennem og der står ikke nævnt at storskrald skal køres på genbrugsstation (Sysav, f.eks den nærmeste ved Bunkeflo), men der er kun henvist til at man skal sortere ved de grønne affaldscontainere. Der kommer også containere til storskrald hver 3. måned, men det er kun noget der slås op i gangen. Det må være nye tilflyttere til Sverige, som ikke bliver oplyst godt nok. Hvis der ikke står noget om det i boligforeningsvedtægterne eller hvis man bare får det at vide ved et tilfælde, så skal der altså gøres noget for at oplysningen er bedre end den er i dag. Jeg tror ikke der er nogen der står at læser skilte ved de grønne affaldscontainere. Der er vist heller ikke nogen henvisning til Sysav eller en adresse på genbrugsstationen, der hvor man skal køre "grovavfall" ud. I sidste ende havner man i kløerne på en Sopspion og det er jo lidt ærgeligt, hvis det kan undgås med en mere solid oplysningskampage for eksempel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså ikke så svært - hvis man nu starter på Malmö Stads egentlig udmærkede webside http://www.malmo.se/Medborgare/Miljo--hallbarhet/Avfall--atervinning.html Der står vel hvad man har brug for. Og er man i tvivl er det jo bare er ringe til dem og spørge - eller skrive en mail. De plejer at være flinke til at svare på mails syntes jeg. Det er og bliver noget svineri bare at stille sit affald et eller andet tilfældigt sted fordi man ikke lige magter at bruge 5 minutter på at finde ud af hvor man skal gøre af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja enig, for dig og mig er det ikke så svært. Spørgsmålet er så bare hvor mange er så pligtopfyldende at de tager sig tid at finde ud af det, endsige bekymrer sig om det eller stiller sig selv spørgsmålet "hvor kan jeg efterlade min gamle sofa?" Hvis man kommer fra Danmark så tror jeg man er vant til at man bare kan placere den gamle sofa ved storskrald i lejlighedskomplekset. Hvis nu ejendomsmægleren som pligt skulle udlevere en brochure omhandlende sortering, eller hvis man som nyligt folkbokförd også fik sådan en generel brochure fra migrationsverket (omkring affaldssortering)... det må være mangel på oplysning der gør, at folk ikke ved eller lader være med at køre møbler mv til genbrugsstationen. Så sent som i går var der en lokal (nytilflyttet fra Danmark gætter jeg på) som forsøgte at efterlade en kontorstol ved de grønne affaldscontainere hvor vi bor. Hvis ikke det var fordi vi stoppede ham og fortalte ham, at han ikke skulle efterlade den der, men køre til Bunkeflo på Gottorpsvägen den næste dag. Han vidste det ikke, men vi gav ham informationen. Han blev ret misfornøjet over at skulle medbringe den gamle kontorstol, som han havde regnet med han bare kunne stille der, men jeg forestiller mig at det næste der sker vil være at Riksbyggen hæver hyren pga "uforudsete udgifter" i forbindelse med oprydning. Det kan vi så takke alle dem der kommer i løbet af ugen og efterlader gamle møbler for.... Et andet godt link er http://www.sysav.se/Privat/Sorteringsguiden-for-hushall/ Her kan man søge specifikt på det man vil smide ud, for at finde ud af hvilken affaldsttype det er og hvor det skal smides ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites