birkster1977 0 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 KasseService kan godt være noget besværlige når man skal have lavet ID kort, jeg skulle stå som vidne til min bror som skulle have lavet et ID kort.. så jeg finder mit personbevis frem fra gemmeren, men det var bestemt ikke godt nok, det skal være et nyt personbevis som skal tages med, dvs. max 1 måned gammelt og det var mit jo så desværre ikke... vi prøvede med arme og ben, på trods af at jeg viste dem mit ID kort også hjalp det lige fedt. Det skal også siges at når man som vidne aflevere sit personbevis til kasseservice, får man ikke dette tilbage igen... tsk tsk.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Svensk Kassa"service" er et sted man kun kommer når man, ja, er nødt til det. Mage til sure miner og proletariske medarbejdere skal man lede længe efter. Nå..men, for at bibeholde ID-tråden, så kan jeg informere om at jeg en del gange har brugt mit danske kørekort (den gamle plastic-laminerede "flap"-udgave, endda) som ID i Sverige. Og det er gået ganske fint de fleste gange. Men når (hvis) jeg flytter over igen, så skal jeg självklart ha´ et ID igennem min bank...fordi det kan ikke blive ved med at gå godt :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Ulmus - vil du sende de danskere der tager på ferie i Sverige udstyret med et dansk visa eller mastercard tilbage til DK med besked om at i Sverige kan turister kun betale med kontanter ? Og dem kan de så veksle hjemmefra eller hæve i automater med dyre gebyrer til følge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Ulmus - vil du sende de danskere der tager på ferie i Sverige udstyret med et dansk visa eller mastercard tilbage til DK med besked om at i Sverige kan turister kun betale med kontanter ? Og dem kan de så veksle hjemmefra eller hæve i automater med dyre gebyrer til følge. Nu er det vel også et spørgsmål om hvad der er gyldig ID? Jeg har flere gange betalt med mit Visa kort og Diners kort, men hvis ID er påkrævet af den ene eller anden grund, så er der vel grund til at få et (svensk) ID kort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Ulmus - vil du sende de danskere der tager på ferie i Sverige udstyret med et dansk visa eller mastercard tilbage til DK med besked om at i Sverige kan turister kun betale med kontanter ? Og dem kan de så veksle hjemmefra eller hæve i automater med dyre gebyrer til følge. Der var du vist lige en smule for hurtig til at (over)reagere. Du tror vel ikke, at Ulmus vil have at turister skal have svensk ID-kort - vel? Et sådant forudsætter svensk personnummer - og jeg har (endnu) ikke hørt om turist-personnumre ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Dan, klap lige hesten, ikke. Alle, der her i debatten har spurgt/brokket sig over ID-kort kontra intet ID-kort, er alle bosiddende i Sverige, og så er det altså ulige nemmere at gøre sig den ulejlighed at skaffe sig et ID-kort istedet for at brokke sig i årevis over, at svenskerne forlanger det. At jeg skulle forlange at turister skal have svensk ID-kort er FOR åndsvagt!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Er egentlig enig med Ulmus i "skik fölge eller land fly", men det ENESTE sted jeg har oplevet, hvor legitimation i form af dansk körekort eller pas ikke har väret godt nok, har skägt nok väret i Svensk Kassaservice Derfor har jeg ikke gidet at ulejlige mig selv og en kollega i arbejdstiden, for at tage til Svensk Kassaservice og få lavet et ID-kort... Men jo, det står da som et punkt på min "skal ha taget mig sammen til" -liste... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Hvad er det der Kassaservice som I snakker om? Det lyder som et djævelsk sted? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Hvad er det der Kassaservice som I snakker om? Det lyder som et djævelsk sted? Svensk Kassaservice er jo en mystisk virksomhed, og man kan måske godt forstå, hvorfor hvis de ansatte er noget mugne. Det kan være fordi, deres arbejdsplads er doomed, men det kan også være fordi de er ansat med særligt omhu med henblik på at skræmme kunderne væk. Efter at Posten er blevet afreguleret og bolagiseret, altså gjort til et aktieselskab, der skal fungere på normale markedsmæssige vilkår, men som dog stadig er ejet af staten, så har man fundet ud af, at den del af virksomheden, der drejer sig om at tage imod betaling af girokort etc, ikke er noget man vil satse på. Målsætningen er vel, at INGEN skal betale deres regninger ved at gå på posthuset eller "posthuset". Derfor har man sat priserne op til - ja jeg ved ikke hvad det koster at betale en regning - sidst jeg gjorde det, var det vist 35 kroner. Altså man sætter priserne sådan, at Kassaservice løber rundt økonomisk, det får flere kunder til at falde fra, hvorefter man må sætte priserne op, hvorefter... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Hvad er det der Kassaservice som I snakker om? Det lyder som et djævelsk sted? ..tak Nils for din fantastiske udlægning. Her kommer den korte udgave.. "et sted man kan betale girokort" Man kan også betale girokort i banken, men de lukker kl 16 og det kan jeg ikke nå. Men var der før jeg fik netbank, siden er alt ordnet via den, gud ske lov. Og jeg blev bonnet 40!! kr for et girokort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Tak for det.. men jeg synes nu Nils's forklaring var sjovest :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2005 Hallo, det var sgu da et reelt spørgsmål, og så skal man have en sviner :-). Hvis jeg stiller mig op i kø'en hos Elgiganten, taler dansk når jeg bestiller en DVD og betaler med mit danske visakort, kan jeg komme ud for at jeg skal vise ID. I køen bag mig står en dansk turist, der taler dansk, med sit danske Visa kort og han vil også købe en DVD, hvad gør han ? Og ordsproget skik fölge eller land fly, er vel DET mest racistiske ordsprog af alle, men det har man jo også lov at være. Skulle ordsproget følges, så kunne vi jo ikke skaffe transportbiler nok til at smide folk der er "ude af takt" med det gældende lands skikke fra ikke bare Sverige men også alle andre lande...... Og især hvis ordsproget skal bringes på bane når vi taler om udstedelse af et ID Kort. Tænk bare hvis vi skulle bringe kultur og religion i spil i sammenhæng med det ordsprog. Men jeg må da hjem og tale med fruen om, at det ikke er på tide at vende hjem til DK fordi jeg ikke spiser Kalles Caviar - eller har fået svensk kørekort endnu - eller kører 90 på landevejene - eller tager min søn med til Dk i vuggestue - eller har sat min computer op på dansk i stedet for svensk - eller har skiftet min B&O tlf. ud med en svensk der kan vise nummer - eller ikke fejrer midsommer.............. Puha - hvad laver jeg dog i sverige med alt mit brokkeri. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret August 11, 2005 Hallo, det var sgu da et reelt spørgsmål, og så skal man have en sviner :-). Hvis jeg stiller mig op i kø'en hos Elgiganten, taler dansk når jeg bestiller en DVD og betaler med mit danske visakort, kan jeg komme ud for at jeg skal vise ID. I køen bag mig står en dansk turist, der taler dansk, med sit danske Visa kort og han vil også købe en DVD, hvad gør han ? Og ordsproget skik fölge eller land fly, er vel DET mest racistiske ordsprog af alle, men det har man jo også lov at være. Skulle ordsproget følges, så kunne vi jo ikke skaffe transportbiler nok til at smide folk der er "ude af takt" med det gældende lands skikke fra ikke bare Sverige men også alle andre lande...... Og især hvis ordsproget skal bringes på bane når vi taler om udstedelse af et ID Kort. Tænk bare hvis vi skulle bringe kultur og religion i spil i sammenhæng med det ordsprog. Men jeg må da hjem og tale med fruen om, at det ikke er på tide at vende hjem til DK fordi jeg ikke spiser Kalles Caviar - eller har fået svensk kørekort endnu - eller kører 90 på landevejene - eller tager min søn med til Dk i vuggestue - eller har sat min computer op på dansk i stedet for svensk - eller har skiftet min B&O tlf. ud med en svensk der kan vise nummer - eller ikke fejrer midsommer.............. Puha - hvad laver jeg dog i sverige med alt mit brokkeri. [edit] .. Hvis man nu allerde på forhånd ved man skal vise ID, hvorfor så begynde på balladen. Desuden kan turisten, jo bare vise et kørekort, sygesikring eller måske noget andet og håbe på det går, hvis ikke, så er det jo surt. Tjah.. Vi flytter da snart til Sverige og det indebærer da ikke at man behøver omlægge sine vaner. Men det handler vel også om at gøre det nemt for sig selv og samtidig indrette sig efter de regler, lige meget hvor om man nu bor. Hvis det gør din hverdag nemmere at få et ID kort, svensk kørekort osv, er det så ikke nemmere at bestille det end at brokke sig over alle de indviklede regler.. Ellers kunne man man jo groft sagt, bare være blevet derhjemme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2005 Måske også reglerne om udstedelse af svensk ID har afholdt en del fra at få det lavet. Oftest beder banken jo om at man har én med som har ID-kortet, og som kan sige god for at man er dén man ér. Da jeg rykkede over i 2003 udskød jeg det, selvom min svenske bankrådgiver tilbød mig at lave det med det samme. Men næste gang siger jeg bestemt ja tak :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites