Guest tina Anmeld indhold Skrevet June 20, 2002 Hej alle sammen For nylig var jeg på kommunen i Malmø og få mit nye personnummer som jeg uden videre fik ved fremvisning af EU kørekort som de fik en kopi af. Jeg fik stukket en seddel i hånden hvilken jeg skulle give banken og få oprettet mig et ID kort idet det ville gøre livet lettere for en tilflytter som mig. Desværre ville banken(-erne ) ikke udstede et, idet jeg skulle have en person med der kunne verificere mig som mig og vedkommende skulle være i besiddelse af et svensk ID kort. Selvom jeg gjorde rede for at jeg ingen kendte med sådan et og forøvrigt ikke skulle have konto, fremviste pas og kørekort og snakkede efter bedste evne, måtte jeg give mig på vej med uforrettet sag. De havde åbenbart haft flere tilfælde af misbrug eller lign. Den løsning bankdamen og jeg kom frem til var 1. Gå ud og samle en fremmed op på en cafe og slæbe vedkommende med!! 2. Bestikke en svensker eller anden besiddende et ID kort. Det skal nok hjælpe på misbrug!!! Hvorfor stoler de svenske banker ikke på deres offentlige system? Og hvorfor dur et pas og et EU kørekort ikke? Ikke engang at de kunne kontakte min bank hjalp. Jeg var velkommen til at åbne en konto, men stadig skulle jeg have en ID-bærer med mig i banken for at få det famøse ID kort...Ulogisk. Jeg kan få lov at købe lejlighed, få telefon og lign. ved hjælp af mit svenske personnummer, men at få bevis for det...hmmm. Er der nogen der har været i samme situation eller har en idé om hvad jeg kan gøre uden at skulle samle fremmede op på gaden? Tina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest tina Anmeld indhold Besvaret June 20, 2002 Hej alle sammen For nylig var jeg på kommunen i Malmø og få mit nye personnummer som jeg uden videre fik ved fremvisning af EU kørekort som de fik en kopi af. Jeg fik stukket en seddel i hånden hvilken jeg skulle give banken og få oprettet mig et ID kort idet det ville gøre livet lettere for en tilflytter som mig. Desværre ville banken(-erne ) ikke udstede et, idet jeg skulle have en person med der kunne verificere mig som mig og vedkommende skulle være i besiddelse af et svensk ID kort. Selvom jeg gjorde rede for at jeg ingen kendte med sådan et og forøvrigt ikke skulle have konto, fremviste pas og kørekort og snakkede efter bedste evne, måtte jeg give mig på vej med uforrettet sag. De havde åbenbart haft flere tilfælde af misbrug eller lign. Den løsning bankdamen og jeg kom frem til var 1. Gå ud og samle en fremmed op på en cafe og slæbe vedkommende med!! 2. Bestikke en svensker eller anden besiddende et ID kort. Det skal nok hjælpe på misbrug!!! Hvorfor stoler de svenske banker ikke på deres offentlige system? Og hvorfor dur et pas og et EU kørekort ikke? Ikke engang at de kunne kontakte min bank hjalp. Jeg var velkommen til at åbne en konto, men stadig skulle jeg have en ID-bærer med mig i banken for at få det famøse ID kort...Ulogisk. Jeg kan få lov at købe lejlighed, få telefon og lign. ved hjælp af mit svenske personnummer, men at få bevis for det...hmmm. Er der nogen der har været i samme situation eller har en idé om hvad jeg kan gøre uden at skulle samle fremmede op på gaden? Tina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2002 Hej Tina! Posten udsteder også ID-kort og der kræves ikke nogen konto e.l. Det kunne du prøve, for det er helt korrekt, at det letter sagerne meget. Jeg løste problemet med en person, der skulle være svensk og kunne sige god for mig, ved at min bankmand fik en kollega til at skrive under for mig. Men jeg skulle nu også ogrette en lønkonto og optage et billån. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest joachim Anmeld indhold Besvaret June 20, 2002 Ja det er nogen fuldstændig hjernedøde regler som vi desværre også har stiftet bekendskab med! Vi prøvede først på posthuset, hvor reglerne er de samme mht en svensker der skal sige "god" for en. Vi fik ID kortet gennem Skånes Provinsbank, hvor Danske Bank havde sagt god for os gennem et brev. Vi fik oprettet konto i banken og fik samtidig lavet et ID kort. Det fungerede ved at jeg skulle ta en kopi af min kæreste og mit pas. Få et stempel og en underskrift fra banken i DK på kopien og aflevere det til Skånes Provinsbank. Stadig lidt besværligt men MEGET nemmere end alternativet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hej1976 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2002 Skal man have et ID-Kort, for at åbne en lønkonto i Sverige ? Er det et kort alle Svensker har ? Hilsen Henrik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MultiTabs 10 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2005 http://www.svenskkassaservice.se/tjanster/id_kort.html#vem Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kenneth 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2005 Skal man have et ID-Kort, for at åbne en lønkonto i Sverige ? Er det et kort alle Svensker har ? Hilsen Henrik du kan åbne i skandiabanken på nettet uden brug af ID kort fedt så lige at posten var fra 2002 :) håber han har fundet en løsning :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2005 Man kan sagtens have et godt liv i Sverige uden et ID-kort. Man kan i hvert fald købe bolig og bil, have bankkonto og meget andet uden at savne kortet. Det bliver først et problem, hvis man skal hæve penge på en svensk postanvisning. Men der er mange eksempler på, at også det kan lade sig gøre uden et ID-kort. For mig eget vedkommende fik jeg først et svensk ID-kort efter at have boet i Sverige i et års tid. Det har siden været en fordel, når jeg har skullet legitimere mig i Sverige. Hvis man venter lidt, vil man typisk have mulighed for at lære andre - med ID-kort - at kende. Måske kan man som mange andre få sin (svenske) bank-rådgiver til at stille op som "garant" for, at man virkelig er den som man siger man er. Se i øvrigt den anden tråd om emnet "ID-kort.... please help!" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2005 Man kan også "bare" vælge at udskifte sit danske kørekort med et svensk. Så slipper man også for det danske klippekortsystem, der indføres 1. september. Til gengæld er man så underlagt det svenska klippekort, men hvis man kører mest i Danmark er det nok at foretrække.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2005 Jeg havde også fundet den fidus med at udskifte kørekortet til et svensk, der jo er fuldgod legitimation. (Husk man skal have boet seks måneder i Sverige.) Det gik godt lige til sidste afsnit på blanketten, hvor der står, at man skal vedlægge en lægeerklæring, samt at "LÆGEN VIL KRÆVE, AT DU KAN LEGITIMERE DIG". Så droppede jeg den sag som håbløs og har siden levet gladt og lykkeligt i det svenske samfund uden gyldige ID-dokumenter... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2005 Jeg havde også fundet den fidus med at udskifte kørekortet til et svensk, der jo er fuldgod legitimation. (Husk man skal have boet seks måneder i Sverige.) Det gik godt lige til sidste afsnit på blanketten, hvor der står, at man skal vedlægge en lægeerklæring, samt at "LÆGEN VIL KRÆVE, AT DU KAN LEGITIMERE DIG". Så droppede jeg den sag som håbløs og har siden levet gladt og lykkeligt i det svenske samfund uden gyldige ID-dokumenter... Så har du givet op for let - du skal ikke bruge en lægeerklæring til noget, hvis du allerede har udenlandsk kørekort. Det eneste du skal "aflevere" er dit nuværende kørekort, og dokumentation for permanent ophold i Sverige... http://www.blankett.lst.se/blanketter/action/getformharness.asp?kid=22&bid=64&preference=pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2005 Så har du givet op for let - du skal ikke bruge en lægeerklæring til noget, hvis du allerede har udenlandsk kørekort. Det eneste du skal "aflevere" er dit nuværende kørekort, og dokumentation for permanent ophold i Sverige... http://www.blankett.lst.se/blanketter/action/getformharness.asp?kid=22&bid=64&preference=pdf Nu er det længe siden, men jeg tror, humlen er, at man skal vise lægeerklæring for at beholde sin tilladelse til lastbil/bus, og den havde jeg ikke lige lyst til at ofre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2005 Jeg byttede også til svensk kørekort efter at have smidt midt danske væk. Det krævede en udskrift fra rigspolitiet samt en bekræftigelse fra folkbogføringen. Jeg fik ikke noget midlertidigt kørekort, bruger man ikke det i Sverige ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2005 Jeg har boet her i over 2 år nu, og har aldrig vist andet end mit danske kørekort (og kun 2 gange) hvilket har været fint nok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MultiTabs 10 Anmeld indhold Besvaret May 24, 2005 lige et spørgsmål...kan man bestille id-kort hos posten, eller kun hos kassaservice og banken?? Grunden til jeg spørger er fordi posten jo har længere åbningstider (hvilket er godt for mig pga mine arbejdstider). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kenneth 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2005 lige et spørgsmål...kan man bestille id-kort hos posten' date=' eller kun hos kassaservice og banken?? Grunden til jeg spørger er fordi posten jo har længere åbningstider (hvilket er godt for mig pga mine arbejdstider).[/quote'] nope det er svensk kassaservice der udsteder det.. kan du ikke nå en af de kassaservices der har åbent om lørdagen ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MultiTabs 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2005 nope. Der r j os på arb Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2005 Min svenske bankrådgiver bad mig sende et billede og så det der reg. bevis man bestiller i folkbogføringen, så skulle hun nok lave det. (har bare aldrig fået gjort det) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Malezar 10 Anmeld indhold Besvaret August 8, 2005 Efter mere bøvl Skånes Provinsbank og anskaffelse se et ID kort, har jeg nu besluttet mig for at skifte mit kørekort ud til et svenskt. Men de spørger ikke efter et billede? Skal man sende et med for en sikkerheds skyld? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret August 9, 2005 Har nogen oplevet, at et dansk pas eller körekort ikke har fungeret som legitimation? For det har jeg aldrig (og jeg viser tit mit danske körekort), og har derfor ikke gidet alt det bövl med at få id-kortet lavet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret August 9, 2005 Har nogen oplevet, at et dansk pas eller körekort ikke har fungeret som legitimation? For det har jeg aldrig (og jeg viser tit mit danske körekort), og har derfor ikke gidet alt det bövl med at få id-kortet lavet... Ja hos Svensk Kassaservice og Hennes & Maurits ville de ikke acceptere det som gyldig legitimation. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dansken 0 Anmeld indhold Besvaret August 9, 2005 Har nogen oplevet, at et dansk pas eller körekort ikke har fungeret som legitimation? For det har jeg aldrig (og jeg viser tit mit danske körekort), og har derfor ikke gidet alt det bövl med at få id-kortet lavet... Ja, da jeg lige var flyttet herover havde jeg overført 100.000 DKK til min konto i Föreningssparbanken, som jeg skulle bruge til køb af bil. Da jeg kom ned i banken for at få lavet en check til bilforhandleren, var dansk pas/kørekort ikke nok. Man skal have SVENSKT id. (Pas/kørekort/id-kort) Det lykkedes dog at få checken efter at have talt med 3 forskellige i banken. Først talte jeg med damen i kassen, derefter en rådgiver og til sidst hendes chef. Jeg måtte virkelig tale for min syge moster. En anden gang skulle jeg betale en regning hos Svensk Kassaservice, dog uden den store "service". Jeg ville betale med mit danske visakort (som dengang var forsynet med billede) og foreviste dansk kørekort som id. Det var dog ikke godt nok. Igen var det kun SVENSKT id der er gyldigt. HALLO, jeg har DANSKT visakort og DANSKT id??? Kassa-"service" sagde at jeg kunne gå ud i kontantautomaten lige udenfor og hæve pengene, for derefter at komme ind med pengene. I butikkerne har jeg dog aldrig oplevet nogle problemer med danskt id. Man kan klare sig længe uden sveskt id, men pludselig står du i en situation, hvor der kun accepteres svenskt id Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret August 9, 2005 Svensk Kassaservice burde fratages retten til at benytte ordet "service". Surere idioter skal man lede længe efter.... Og iøvrigt har jeg lidt problemer med at leje videofilm, fordi de bruger svensk id som lånekort. Hver gang skal jeg opremse mit svenske personnummer, som desværre indeholder en satans masse 7'taller, KORS hvor uheldig kan man være;) Det er ikke altid fedt når køen er lang.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Ikke for at spille bedrevidende, men dette kommer vel lidt ind under begrebet: "Skik følge eller land fly" De har nu engang de regler her i Sverige, og så må vi andre sq da bare holde os til dem. Få dog lavet et ID-kort og undgå alle de sure miner, diskussioner og ærgrelser! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret August 10, 2005 Ikke for at spille bedrevidende, men dette kommer vel lidt ind under begrebet: "Skik følge eller land fly" De har nu engang de regler her i Sverige, og så må vi andre sq da bare holde os til dem. Få dog lavet et ID-kort og undgå alle de sure miner, diskussioner og ærgrelser! Jeg er enig. Jeg har hørt fra flere at det kun kan betale sig, lige som det kan at få et svensk kørekort. Det danske kørekort kan ikke bruges som ID i Sverige, som det kan i DK, så vidt jeg ved altså =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites