Guest line Anmeld indhold Skrevet June 18, 2002 Hej! Fantastisk side i har! Min kæreste og jeg har planer om at flytte til Sverige. Har lige talt med vores fagforening/a-kasse, og ifølge dem skal man være medlem i Danmark, hvis man arbejder der. Men hvis man mister sit job, kan man ikke få nogen penge fra Danmark, men skal have fra Sverige. Er der nogen der ved hvordan det hænger sammen?? Kan det overhovedet lade sig gøre? Og hvorfor skal man være medlem i DK, hvis de alligevel ikke kan hjælpe, hvis man mister sit job? På forhånd mange tak for hjælpen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest line Anmeld indhold Besvaret June 18, 2002 Hej! Fantastisk side i har! Min kæreste og jeg har planer om at flytte til Sverige. Har lige talt med vores fagforening/a-kasse, og ifølge dem skal man være medlem i Danmark, hvis man arbejder der. Men hvis man mister sit job, kan man ikke få nogen penge fra Danmark, men skal have fra Sverige. Er der nogen der ved hvordan det hænger sammen?? Kan det overhovedet lade sig gøre? Og hvorfor skal man være medlem i DK, hvis de alligevel ikke kan hjælpe, hvis man mister sit job? På forhånd mange tak for hjælpen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest casper Anmeld indhold Besvaret June 18, 2002 Din A-kasse har fejlinformeret dig! Arbejder du i Dk, skal du være medlem af en dansk A-kasse, bliver du ledig er det stadig den pågældende A-kasse der udbetaler dagpenge, så fremt at du selvfølgelig er arbejdssøgende i Dk.Flytter du til nord-Sverige vil der dog nok opstå lidt problemer, da du selvfølgelig skal kunne forsvare afstanden til din kommende arbejdsplads. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2002 Det er jeg ikke så sikker på.Jeg har også hørt ovenstående fra flere steder.Så snart man bliver arbejdsløs overgår man til den svenske A-kasse og skal have dagpenge derfra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2002 Jeg er heller ikke så sikker, og nu vil jeg spørge min egen a-kasse og melde tilbage, hvis de fortæller noget af almen interesse. Mens jeg ledte efter sandheden på Arbejdsdirektoratets hjemmeside www.adir.dk faldt jeg over en afgørelse, hvorefter et ledigt a-kasse-medlem anses ikke at have stået til rådighed for arbejdsmarkedet i en periode på godt ni måneder og dermed uretmæssigt oppebåret dagpenge (tilbagebetalingg, ruin, nedtur, udpantning, druk, vold, skilsmisse etc), fordi vedkommende boede et sted, hvor der ikke blev bragt post ud om lørdagen. Nej, det var ikke Skåne, men et andet ukortlagt udsted. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2002 Jeg har talt med en kollega (jeg arbejder i en dansk fagforening), som siger, at man skal stå i en dansk a-kasse, hvis man arbejder i DK, men hvis man bliver arbejdsløs, er det den, i dette tilfælde, svenske a-kasse, der skal udbetale understøttelsen efter gældende regler i Sverige, men beregnet ud fra den danske indtægt. Hvis man insisterer på at man vil stå til rådighed for det danske arbejdsmarked (det kan jo være p.gr.a. sprogvanskeligheder o.l.) skal man henvende sig til Arbejdsdirektoratet og søge om at få dispensation. Men jeg synes, det ville være en god idé om spørgeren henvendte sig til www.øresunddirekt.com og bad om korrekte oplysninger, evt.også takster, og så vendte tilbage til Forumsiderne og fortalte, hvad hun havde fået at vide. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest line Anmeld indhold Besvaret June 19, 2002 Tak - særligt til Ulmus, det har været en god hjælp. Har nu kigget lidt på Øresunddirekt.com, som foreslået. Og ja man skal have pengene fra den svenske a-kasse, selvom man har dansk a-kasse pga. arbejde i DK. Når man melder sig ledig skal man have en"arbejdsgivarintyg"-blanket som man får på enhver svensk arbejdsformidling, på AF-Øresund, eller man kan hente den fra Internettet. Den skal udfyldes af (nu tidligere) arbejdsgiver. I Sverige får man et grundbeløb (som man også kan få selvom man ikke er medlem af dansk a-kasse) + et indkomstbaseret beløb oveni. Højeste sats er 680 sv.kr om dagen de første 100 dage man er arbejdsløs. Derefter max. 580 sv.kr. Laveste sats er 270 sv.kr. om dagen. Men det er jo så hvis man "hører til" det svenske arbejdsmarked. Ønsker man ikke at stå til rådighed her - ja så er det til arbejdsdirektoratet i DK og søge dispensation som Ulmus siger. Hvordan det går for sig, er endnu uvidst. Når - eller HVIS - jeg bliver klogere, vender jeg selvfølgelig tilbage.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2002 Til Line! Jeg vil næsten sige, lad os håbe, at du ikke bliver klogere, for så er det måske fordi, du er blevet arbejdsløs og det er vel ikke så rart. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest line Anmeld indhold Besvaret June 20, 2002 :o) Nej det håber jeg skam ikke!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites