Jump to content
Guest henning

Hvor blev pengene af?

Recommended Posts

Guest henning

Hej Jeg går i øjeblikket og kaster stjålne blikker over sundet, mens jeg overvejer om hinsidan mon også er noget for mig. En af grundene er naturligvis den økonomiske, med attraktive hus- og bilpriser. Men hvordan gik det i praksis med økonomien for jer der allerede er flyttet? Jeg mener, med en pris på kr. 2.400 DKR i broafgift for at pendle til jobbet i København, svarer det vel nærmest til at ligge Dkr. 500.000,- (ca. kr. 500,- per kr. 100.000,- lånt til hus) oven i de svenske huspriser. Og det er så penge der går til rent "forbrug" mens de tilsvarende Dkr 500.000,- investeret i et dansk hus normalt vil blive til opsparing over årene... Er der reelt den store økonomiske fordel ved at bo i Sverige og arbejde i Danmark? Mvh Henning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

Hej Jeg går i øjeblikket og kaster stjålne blikker over sundet, mens jeg overvejer om hinsidan mon også er noget for mig. En af grundene er naturligvis den økonomiske, med attraktive hus- og bilpriser. Men hvordan gik det i praksis med økonomien for jer der allerede er flyttet? Jeg mener, med en pris på kr. 2.400 DKR i broafgift for at pendle til jobbet i København, svarer det vel nærmest til at ligge Dkr. 500.000,- (ca. kr. 500,- per kr. 100.000,- lånt til hus) oven i de svenske huspriser. Og det er så penge der går til rent "forbrug" mens de tilsvarende Dkr 500.000,- investeret i et dansk hus normalt vil blive til opsparing over årene... Er der reelt den store økonomiske fordel ved at bo i Sverige og arbejde i Danmark? Mvh Henning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må have is i maven Henning, for transportudgifterne vil falde, og boligpriserne i Sverige vil gå i vejret. Og de to tal er forbundne kar. Boligmarkedet i Malmö-området reagerer allerede på forventning. Alt tyder på, at du næste år kan trække 50 kroner fra pr. enkeltrejse ud over det almindelige kilometerfradrag, ligesom Storebæltspendlere kan trække 90 kroner fra pr. enkeltrejse p.t. Som pioner må man leve med en vis usikkerhed, men på det politiske niveau er der sunget så megen jubelsang om integration, at der i hvert fald ikke bliver tale om forringelser. Mit bud er, at det om fem år ser relativt lyst ud for den, der i år har købt bolig i den svenske del af Øresundsregionen, for på det tidspunkt vil det være blevet billigere at krydse sundet, og ejendomspriserne vil være steget tilsvarende. Men husk lige at spørge dig selv, om du nu også har lyst til at bo i Sverige. Penge er jo ikke alt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Henning! Jeg må give Nils ret - hvis ikke du har et udtalt ønske om at "blive svensker" med, hvad det indebærer, men kun flytter over p.gr.a. økonomi, så skal du nok tænke dig om lidt længere. Selv har jeg elsket Sverige i næsten 30 år og haft et stort ønske om at flytte over. Ganske vist var det Stockholm, der var mit ønske, men når man skal have et arbejde i et andet land, må man nødvendigvis kunne sproget og jeg følte ikke, at jeg kunne nok svensk til at bestride et job. Da broen kom for 2 år siden, åbnede der sig pludselig nye muligheder, idet jeg kunne beholde mit job i DK og bo i Malmö - det smager da altid lidt af fugl. Og jeg må sige, jeg har ikke fortrudt eet sekund. Jeg har boet her i et år nu og elsker at bo i Malmö! Rent økonomisk, som jo er det, du gerne vil vide noget om, kan jeg bare sige, at jeg har betydeligt mere luft i min økonomi nu, trods større lejlighed m/lille have og bedre, større og nyere bil. Du må også huske på at leveomkostningerne i Skåne er lavere generelt end i DK. ALT er billigere, fra TV-licens, vægtafgift, forsikringer, mad og tøj. Kun vin og øl er dyrere, men hvis du stadigvæk skal arbejde i DK, har du jo muligheden for at "tage" det bedste af begge lande. Det er det, jeg selv gør og det fungerer fint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

Tak for de gode svar! For at berolige jer, så er det naturligvis ikke kun økonomien der er med i mine overvejelser, men derfor er den jo stadig et temmeligt interessant spørgsmål. :-) Mvh Henning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites