Admin 12 Anmeld indhold Skrevet October 30, 2004 Er der nogle andre der har problemer med at deres el-pærer går konstant ? Jeg har aldrig i mit liv skiftet så mange pærer som efter jeg er flyttet til Sverige. Senest satte jeg en lavenergipære op, fordi den burde holde længere, men den er også lige smuttet. Hvad f... er der galt med den svenske strøm ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2004 Er der nogle andre der har problemer med at deres el-pærer går konstant ? Jeg har aldrig i mit liv skiftet så mange pærer som efter jeg er flyttet til Sverige. Senest satte jeg en lavenergipære op, fordi den burde holde længere, men den er også lige smuttet. Hvad f... er der galt med den svenske strøm ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2004 Tja Steen, jeg ved ikke, men der er nu nok noget om det. Jeg fik skiftet et halogen-rør i en up-light-lampe i torsdags, og fredag da jeg tændte lampen, sprang det. Mon det har noget med spændingen at gøre?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest henriette Anmeld indhold Besvaret October 30, 2004 Hej Steen. Jeg har netop forsøgt at sætte en lysdæmper på min ene kontakt med det resultat at der sprang en sikring og dimmeren brændte af... (En lysdæmper hedder dimmer på svenska)Temmelig ærgerligt når man tænker på at dimmeren kostede 600 kr. Jeg har dog elsparepærer i alle mine lamper uden de springer (heldigvis )Held og lykke med dine pæreskift. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hans Anmeld indhold Besvaret October 30, 2004 Tja - det er et godt spørgsmål, Steen. Hos os (vi bor i Malmös gamle bydel) er der ikke gået en eneste pære det sidste år. Så al svenk strøm er åbenbart ikke så dårlig :-) HH Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2004 Nej der er intet galt med den svenske strøm.Det er faktisk den samme som i DK så igen forskel. Fejlen ligger 100% hos brugeren og ik andre steder. I mange tilfælde kan det fx. være at pæren sidder et udsat sted. Blandt andet en udvendig lampe som sidder lige ved siden af hoveddøren,hvor døren konstant bliver smækket for hård i, eller lamper som sidder andre steder hvor der kan forekomme vibrationer. Er det fx. lavvolt med en trafo er denne som regel også en sikker vinder. Men aldrig selveste spæningen ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2004 Tja, den teori holder ikke, da de er ALLE pærer i huset der går regelmæssigt. Jeg skifter vel 1-2 pærer pr. md. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret October 31, 2004 Steen: Du har nok "støj" på dit el-net. Såkaldt "ripple" kan forårsage underlige ting - men hvordan du selv kan finde ud af det, det ved jeg ikke. Et eksempel: vi kender allesammen "knaldet i højttalerne", når naboens køleskab starter og stopper. Det er dette der er tale om. Du kan vist købe filtre der æder disse peaks (som det er). Men det hjælper jo ikke det vilde på dine faste installationer, såsom pærer i loftet m.m. Det er jo svært at sætte et filter på et kabel inde i en væg *g* Men tag hellere kontakt med en el-børge end at begynde at fiddle selv - han kan garanteret måle sjove ting i dine installationer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2004 Steen, jeg kan kun tilslutte mig. Udvendige og indvendige pærer ryger konstant. Jeg skifter også 1-2 pærer om måneden. Og det er både udsatte og ikke udsatte pærer. Vi køber konstant pærer og i alle varianter fordi man ved at der snart ryger en med en anden sokkel, antal watt osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 1, 2004 Jeg har samme problem i Kävlinge. Det ene skab ude i køkkenet er fyldt med pærer. Der går 1-2 pærer om måneden uanset hvilken lampe det er. Jeg har aldrig handlet så mange pærer før. Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret April 24, 2005 Nu er det 3. eller 4. gang at en pærer ikke bare er sprunget, men sprunget helt ud af soklen og ned i hovedet på mig, da jeg tændte lyset. Det er sq aldrig for mig i Danmark. I kan sige hvad i vil, strømmen ER mærkelig herovre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2005 Jeg har en uplight-lampe, som opfører sig meget mærkeligt. Som jeg skrev tidligere, havde jeg lige fået skiftet halogen-røret, og næste dag sprang det igen. Troede jeg. I påsken vågnede jeg om natten og så, der der var lys i min stue! Jeg har aldrig glemt at slukke overalt, når jeg går i seng. Da jeg kom ind for at slukke, var det uplight-lampen, der var tændt. Da havde den være ude af drift i flere måneder!!! Så virkede den upåklageligt i 3 uger, og nu er den ude af drift igen. Har jeg spøgelser eller hvad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2005 Jeg har ingen problemer med sprungne pærer (kun i hovedet :D) der hvor jeg bor. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2005 Ulmus: Er det en model med separat strømforsyning...eller er det "direkte-i-stikkontakten"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2005 Hmm.. Vores almindelige elpærer har altså også tendens til at springe meget oftere heroppe i Billinge end de gjorde i Sorø... Sjovt nok er der ikke problemer med hverken elspare pærerne som vi har udenfor og som er tændt nærmest døgnet rundt om vinteren - eller med de 12v halogenpærer vi har. Jeg tror måske spændingen er lidt for høj, enten konstant eller periodisk (har ikke lige målt efter...) - det kan vel forklare hvorfor 12v halogenpærerne holder som normalt der er jo en 12v forsyning foran som er reguleret korrekt. Så glæder vi os til gengæld over at pærerne er så meget billigere heroppe! Egentlig kunne man overveje at finde nogen 240V pærer (mener jeg man kan få?!) og prøve om de holder længere - jeg har bare ikke lige set dem noget sted. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret April 27, 2005 Det er dine inst. der kortslutter.... Få dem tjekket af en fagmand. Der sidder sikkert noget uisoleret ledning et sted i lampen eller i stikket... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 27, 2005 Kortslutter? Mine installationer? Der er da ikke noget der er kortsluttet - så tror jeg nærmere at sikringerne ville springe... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret April 27, 2005 Jeg ville ha sagt krybestrøm istedet, men det blev formuleret forkert... kan ha' noget med fugt at gøre. Springer de når vejret er på en speciel måde eller når døren har stået åben længe eller hvordan?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 27, 2005 Nææh - det kan man ikke påstå, altså at der er nogen sammenhæng. De springer bare bemærkelsesværdigt oftere end i DK. Hvordan kan krybestrøm få dem til at springe?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret April 27, 2005 Har i prøvet med hestepærer de er meget stærkere?? Ellers prøv dem der er mærket med 400/230 volt de er også gode. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret April 27, 2005 Strømmen kryber ud af fatningen og rundt de steder hvor fugt kan lede strømmen, og det kunne man godt forestille sig kunne gi' spændinger, hvor pæren ikke kan holde... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret April 27, 2005 Krybestrøm som årsag til at el-pærer springer - tror jeg ikke på ... Hvis kan tænker på begrebet krybestrøm i motorrummet i en bil ... Så er det, som Brian beskriver det, således at strømmen kryber ad ikke-hensigtsmæssige veje - i fugtspor eller andet, som kan tænkes at lede strømmen. MEN - krybestrøm resulterer i reduceret spænding - der hvor der er brug for den. OG - for lav spænding får ikke en el-pære til at brænde over. Jeg tror langt mere på overspænding - hvad der så end forårsager den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites