Jump to content
Admin

Serverfejl

Recommended Posts

Jeg ved ikke hvorfor man bliver spurgt om brugernavn og password på hovedsiden. Det er ikke noget jeg har sat ind.Jeg er ved at være træt af min udbyder.Er der nogen der har forstand på at opsætte sin egen server ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvorfor man bliver spurgt om brugernavn og password på hovedsiden. Det er ikke noget jeg har sat ind.Jeg er ved at være træt af min udbyder.Er der nogen der har forstand på at opsætte sin egen server ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Ja jeg kan godt forstå din fustration. Jeg så her i efteråret din side var hacket et par gange, tror din udbyder har haft godt brug for backuppen:-) Hvorfor får du ikke hostet dit domæne hos wannafind.dk, det koster 39kr. mdl. det er næsten hvad du skal bruge i strøm alligevel hvis du vil have 24-7-365 uptime. Flere af mine kammerater har været glade for det tip, og de har ingen limit på mailaliasser, og samlet 100mb plads for ovennævnte pris. Ydermere er de på hurtig linie, og har virkelig stabil drift.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det Thomas, men for det første koster de features jeg behøver 59,- om måneden pr. domæne hvilket giver 295,- om månenden for mine 5 domæner og for det andet er jeg efter 5-6 proffesionelle webhoteller træt af fejl og dårlig service.Jeg har bla. betalt for 2 hoteller hvor det aldig lykkedes mig at få en pind, så jeg kunne egentlig godt tænke mig at prøve at styre det selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

Hej Steen Jeg er ikke lige frem ekspert på opsætning af webservere, men hvis du har brug for hjælp med det grundlæggende omkring opsætning af 24/7 server, Internet, dns, firewall osv. kan jeg sikkert være en hjælp. Og med fælles hjælp kan vi garanteret også få sat web servicen op på betryggende vis. Hvilken platform og web-funktionalitet er det du behøver? Mvh Henning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver iøjeblikket på en gammel reservemaskine med et windows program og det virker fint, men jeg er usikker på hvordan man får delegeret ud til de enkelte domæner på harddisken.Jeg kan sagtens få en hovedside til at virke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest csa

Jeg ville nok foreslå dig at prøve Windows2000 Advanced Server...hvis du altså VIL køre windows. Der ligger IIS (Internet Information Services) i og det er nemt og sikkert at bruge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal lige bemærkes at Windows 2000 Advanced Server bestemt ikke er billig. Ligeledes at IIS skulle være sikker, må være en nyhed af de større. Den kan naturligvis sagtens gøres sikker, men kræver noget af en indsats.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

At delegere ud til de enkelte domæner i IIS'en plejer at være noget med at: - oprette nyt website - fortælle hvilket dns navn sitet skal være knyttet til (f.eks. "www.scanianet.dk" - fortælle hvilket dokument der er startsiden (f.eks. "index.htm"). Dertil kommer opsætning af rettigheder og øvrige sikkerhedsindstillinger som er nok så væsentlige. Sørg for at din Windows/IIS er fuldstændig patched op (og bliver det regelmæssigt). Anvend MBSA (Microsoft Baseline Security Analyzer) m.m. til at identificere uønskede huller. Anvend firewall og antivirus software. Mvh Henning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at begynde at lege lidt med linux? Der kan du forholdsvis nemt (okay det tager måske et par timer) sætte php og mysql op på en apache webserver? Linux bruger så vidt jeg ved mindre ressourcer end en windows server. Og så er den gratis. En god ting hvis du skal holde omkostningerne på et minumum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

Linux med Apache osv. er naturligvis gså et rigtigt godt og dejligt gratis bud. Det er så vidt jeg ved muligt at anvende nogle frontpage udvidelser til apache, så du i princippet kan fortsætte med at bruge Frontpage, men hvor god kompatibiliteten er ved jeg ikke. Og jeg vil sige at hvis man er helt ukendt med linux/unix verden, så kan det godt være lidt af en mundfuld at sætte op første gang. Men det kan jo være du kan få lidt hjælp... :-) Mvh Henning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest csa

Det er rigtigt at Apache rocker ti gange mere end IIS, især hvis det kører på FreeBSD ;-) men det er også lidt sværere at gå til. Husk i øvrigt når du installere IIS at have maskinen offline når det installeres, indtil du har fået patch'et den for Code Red Issue (Kaspersky Antivirus kan anbefales til dette), for ellers vil din SMTP server gå amok lige med det samme..og DET sutter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg havde godt luret at der var nogle her med indsigt i den slags :-) Mange tak til jer alle. Domæne/DNS: Skal jeg forstår det sådan at selvom domænet bliver sendt videre til en namveserveren og får en IP-adresse, så huskes domænet der blev kaldt og ens server kan så delegere det til det rigtige bibliotek ? Windows/Linux: Jeg er selv meget i tvivl da jeg er sikker på at Linux kører bedst, men jeg har mest erfaring med windows. Jeg begyndte med PWS men kunne ikke få PHP til at køre.Nu bruger jeg noget der hedder OmniHttpd og her kører både PHP og MySql fint. Jeg har kigget på Linux Mandrake, men pt kan jeg ikke køre den på den gamle PC (Vil ikke bruge min hoved-pc som server)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg errindre kræver Mandrake at din CPU er af pentium klassen eller up af. Alternativt til Mandrake kan nævnes RedHat, som også har en brugergrænseflade som både er fin og 'nem' at gå til. Hvis du virkelig vil til rode med Linux kan Debian anfales. Alt andet lige vil Linux kræve en del tid at sætte sig i, hvis du er helt grøn på området.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men den kræver 64 MB ram og der er kun 49 i den.Jeg vil nok ikke begynde at proppe mere i den maskine (P166), men satse på et købe ny til projektet. Iøvrigt ser det ud til at SUSE,Red Hat og Mandrake er for begyndere, men Debian for experter.Jeg har prøvet SUSE uden den store success, men måske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Suse kender jeg ikke meget, har faktisk aldrig prøvet at installere den. Redhat og Mandrake minder meget om hinanden. Måske kunne man sige at Mandrake er mere imod desktopen og Redhat (prøver) både server og desktop. Debian er klart den mere øvede, eller til den som har tiden, som bestemt vil kræves :-) Jeg har selv haft kørende systemer med Redhat, Mandrake og Debian.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest csa

Well, hvis det kun er til serverbrug er der jo ingen grund til at gå efter en med en særlig god GUI...konsollen kan jo det hele. Jeg vil nu altid sværge til FreeBSD, but then again..jeg har heller aldrig haft Linux inden for dørene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg faktisk ikke enig i. En blandt mange årsager til Windows store udbredelse er at der er en GUI som folk kan finde ud af. Så det er egentlig meget logisk at gå efter en distro som har en passende GUI. Derimod ikke sagt at consolen er dårlig, hver ting har sine fordele. Måske BSD's største force er deres port-collection, damn det holder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

Angående Domæne/DNS, så er det korrekt forstået: 1) Først laver klienten et dns opslag og får IP adressen udleveret, så den ved hvor den skal lave sin forbindelse til. 2) Derefter sendes en forspørgsel til den pågældende IP adresse, hvori domæne navn og evt. dokument eller lignende normalt indgår (f.eks. "www.scanianet.dk/forum"). Indgår der ikke noget dokument i forespørgslen sendt til web serveren udleverer den "standard dokumentet" for det pågældende site - såfremt et sådant findes. I krigen om valg af linux vil jeg da også lige være med... Slackware! :-) Mvh Henning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kristian

For lige at blande mig inden jeg hopper i seng. Windows 2000 advanced server behøves ikke. Du kan nøjes med Windows 2000 Server. Rent faktisk kan du nøjes med Windows 2000 Pro. Dog kan du kun på w2k-pro køre 1 website, men det kan klares med en index fil i roden der dirigerer de enkelte domæner ud til undermapper. Så vil scanianet godt nok stå som http://www.scanianet.dk/scanianet/ Skal du ikke bruge ASP hælder jeg også mest til FreeBSD og Apache, men samtidig hvis du ingen forstand har på den løsning ville jeg nok vælge en Windows løsning. Vi snakker jo kun om 5 sites så det har ikke så meget at sige performancemæssigt. DNS kan du køre igennem http://www.gratisdns.dk/ Hvor det er som du nok kan gætte gratis at have DNS. Det ville være helt sindsygt at køre egen DNS server især fordi en sådan skal godkendes af DK Hostmaster for at kunne hoste .dk domæner på den. Dette koster 500 kr. + moms pr. DNSserver. Tilsidst skal du jo sikkert have noget mail. Til FreeBSD kan du få Qmail som er godt og gratis. Til Windows er det et uoverskueligt marked og hvis du skal have noget der er noget værd koster det maaaaange penge. Ud over det vil jeg på det kraftigste anbefale at du har fast IP hos din udbyder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites