steelsky 0 Anmeld indhold Skrevet September 17, 2003 hej allesammen vi er et par der overvejer at flytte til sverige med vores 2år gamle datter. min kærste er meget betænkelig om vores datter vil falde til med hensyn til sprog venner vuggestue osv. hvad er jeres erfaringer med dette ?????? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steelsky 0 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2003 hej allesammen vi er et par der overvejer at flytte til sverige med vores 2år gamle datter. min kærste er meget betænkelig om vores datter vil falde til med hensyn til sprog venner vuggestue osv. hvad er jeres erfaringer med dette ?????? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2003 Tænk ikke på sproget, jeg vil tro at i hurtigt kan få et kursus af jeres datter :-). Børn har en formiddabel evne til at lære i en hastighed vi andre kun kan misunde. Vores 4½ og 1 år gamle terrorister er begge startet i dagis, og har ingen problemer mht sprog, legekammerater eller andet dernede. Og vi oplever da også at blive rettet i udtalen af diverse svenske glosser. Og det til trods for at vi kun har boet herovre siden 1. juli, og har haft dagis plads fra 1. august og 1. september. Næh børn lærer hurtigt .. også de 'sjove' ord *gg* Det syntes også som om der er mere overskud til børnene i det svenske institutioner, end i de danske (dem jeg har oplevet ihvertfald). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest astrid Anmeld indhold Besvaret January 17, 2004 Jeg er helt enig med Persson. Vi flyttede hertil da den yngste var 1 1/2 år og den store var lige knapt 3. Den store syntes det var spændende med et nyt sprog, selvom hun på et tidspunkt havde en periode på ca. 3 måneder hvor hun nægtede at tale svensk - og så pludselig en dag ville hun gerne igen og talte flydende svensk. Den mindste havde ikke ret meget sprog da vi flyttede, så hun har lært sig de to sprog sideløbende. Hun har ganske vist været lidt længere tid om at lære at tale, men det er normalt for børn der er to-sprogede på den måde. Der er ikke den store kultur-forskel, så det der med venner og institution bliver ikke et problem. Vores erfaringer med dagis (2 styks da den mindste ikke kunne få plads i den ældstes) er supergoe'. De svenske "frökener" er dygtige og de har en stor faglig stolthed som jeg desværre ikke har oplevet i samme grad i DK. Jeg synes man giver sine børn en gave ved at de får lov at lære to sprog. Held og lykke hvis I springer ud i det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites