Guest homer Anmeld indhold Besvaret February 17, 2004 Cam> Det afhænger af om du på fødetidspunktet er tilknyttet det danske eller svenske system. Hvis du står til at "ryge ud" efter din elevplads, ryger du i det svenske A-kasse system med det samme - altså skal du følge de svenske regler. Spørg evt. hos Försäkringskassan, de ved det hele... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest morac Anmeld indhold Besvaret April 13, 2004 Hej alle samme Er der nogen der ved noget om reglerne for barsel for ledig dagpengemodtagere. min kone er på dagpenge, men når vi skal flytte til jer, så er hun på forældrerorlov, jeg fik at vide at hun må godt tage sin barsel med. hvad sker der når barsel er færdig hun kan ikke får dagpenge fra DK, er hun så berettiget til at får den fra Sverige? Er der nogen der har været gennem det samme, vil jeg meget gerne høre fra. mvh Morac Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest pernille Anmeld indhold Besvaret January 21, 2005 Dansk/skensk barsel ?? Hejsan Hejsan Nogen der ved sådan HELT konkret hvordan det går til når man skal mixe svensk barsel med dansk ?? Jeg arbejder selv i SE og går derfor efter de svenske regler men min mand arbejder stadig i Dk og går efter de danske - hvodden kan man mixe de to? Nogen der har prøvet det eller ved noget om det ? Pernille Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jenny Anmeld indhold Besvaret February 5, 2005 Hej Pernille, jeg undrer det samme. Min mand arbejder i DK og jeg i S, siden vi flyttede hertil for 4 mdr siden. Vi har en søn på 2 år som går i institution herovre, og er så småt begyndt at diskutere barn nummer 2. Men jeg tør ikke blive gravid før jeg har styr på reglerne. Jeg vil prøve at få fat i Försäkringskassan i Malmö kommune og aftale et møde, og høre om de kan oplyse os om reglerne. (I Vellinge kommune kalder de alle gravide ind til et møde ang. barselsregler, har jeg hørt.) Det må jo være andre end os der har været i denne situation. MVH Jenny Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2005 Du er sgu også så klog rie, jeg har haft store prob. mht barsel og arbejdet hvilket er resulteret i at jeg nu skal gå i 3mdr uden penge. Miriam fik du hjælp de sidste mdr. fra sverige af økonomisk så ?? Vi fik af vide at vi bare skulle klare os for min mands løn, flot nok....den kan jo ikke engang betale alle udgifterne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest katrine Anmeld indhold Besvaret February 6, 2005 Hej Jenny og Pernille Jeg arbejder selv i Sverige mens min mand arbejder i DK. Vi har en pige på 3 år og jeg arbejder nu på at få svensk barsel på hende. (Jenny arbejder du i SE eller DK?)Når man arbejder i SE er medlem af svensk arbejdsløshedskasse mm, får man barsel efter de svenske regler. Man skal dog have arbejdet i SE i 6 mdr før man har ret til barsel. Pernille: du burde have ret til fuld svensk barsel, men holder din mand barsel betalt i DK bliver disse dage trukket fra de dage du har ret til at holde, mon ikke det er det der menes med at mixe reglerne? På forsäkringskassans hjemmeside www.fk.se kan man læse de eksakte regler for antal dage mm, men generelt er det bedre at være på barsel i SE end i DK. Det kan desuden være rart at vide at hvis man har barsel/forældreorlov tilgode i DK og nu har arbejdet i SE i min 6 mdr har man ret til at få dette overført til svensk barsel på et barn som ikke er født i SE. Det er dette jeg arbejder i nu og håber snart at modtage den første udbetaling fra forsäkringskassan!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2005 Hej Nulla Jeg kan ikke forstå hvorfor du skal gå uden penge ???? Jeg fik fra min a-kasse i DK, men ikke helt uden problemer, og var nød til at tage 1 times arbejde om ugen, hvor de så supplerede op til den fulde sats. Men fik afvide at jeg havde muligheden for at flytte min ancinitet over til en svensk a-kasse som så ville hjælpe mig, det virkede bare så dumt, da det drejede sig om så kort tid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2005 Nej det kan jeg sgu heller ikke forstå, men dk siger de ikke kan hjælpe mig for jeg bor jo i sverige, og svenskerne siger min mand tjener så han skal forsørge mig. Måske jeg skulle hive fat i min a-kasse igen, bare jeg viste hvad man egentlig har ret til. må man da godt arbejde 1 time når man er på barsel ?? Jeg fatter efterhånden nada af de regler, for a-kassen sagde man skulle søge kontanthjælp, og det skulle være i sverige :-( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 6, 2005 Hej Nulla Du skal være velkommen til at ringe til mig, jeg ved ikke om jeg kan gøre dig meget klogere, men det er lidt lettere at snakke. Jeg er på 040154102. Så kan du da høre hvad jeg har gjort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steina 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2007 Svenske barselsregler Hej! Jeg er forvirret og håber i kan hjælpe.. Jeg planlægger og blive gravid, men vil gerne ha lidt styr på reglerne.. Jeg bor i sverige og arb. i helsingør og kan forstå at så vil det være de danske barselsregler jeg skal gå efter, men nu er det sådan at der efterhånden er mange der har fortalt mig at de svenske barselsregler er meget bedre, samt længere.... er det korrekt og hvordan?Så kan det måske bedre betale sig arb i sverige?.Der siges også at du slet ikke kan aflevere dit barn i dagpleje/ vuggestue/ dagis eller hvad det hedder, når barnet er et år gammel og så er det jo lidt svært at arb i dk , når du kun har et års barsel... hvor lang tid ville jeg ha barsel hvis jeg arb i sverige..? ville jeg få fuld løn det første halve år eller et helt år eller hvordan? HjÆÆÆÆLP´!!! Og er der i øvrigt nogen der ved hvad en social og sunhedshjælper hedder på svensk og hvor meget ville man få i løn i det fag i sverige?... OOkayy tusind spørgsmål til professorene.. På forhånd tusind tak for hjælpen... Kristina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2007 Hej! I sverige har man 480 dagars föräldrapenning. 60 dagar är direkt avsedda för mamman och 60 dagar för pappan. resten kan delas upp hur man vill. Av de 460 dagarna är 90 dagar, de med lägst betalt, 60 eller 120 kr/dag, kommer ej ihåg riktigt. resten av dagarna räknas på din inkomst ( ca 80 %)du haft de senaste månaderna. Dagarna måste tas ut innan barnet fyller 8 år, så man behöver ej ta ut alla dagar direkt när de är små. Yrket du söker är nog undersköterska?? Lycka till ! Jenny mamma till en kille på 5 månader och en tjej på 5 år Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2007 Når du arbejder i DK går du ind under de danske regler. Der hvor det kan være svært, er at barnet først kan komme i pleje 1år efter fødlsen. Så enten skal du tage 1års barsel, eller sørge for at du har nogle som kan tage sig af den lille baby mens du jobber. I Sverige går man til en barnmoska som er navnet på sundhedsplejen. Som man kan læse ud af det Jenny skriver, er barsel i S bedre. Manden har jo kun 14 i DK, med mindre han tager mere selvfølgelig. Men jeg er næsten sikker på at det ikke kan betale sig at gå fra et job i DK for at få svensk barsel. Dertil følger jo resten med bla. svensk løn. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steina 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2007 Hej! I sverige har man 480 dagars föräldrapenning. 60 dagar är direkt avsedda för mamman och 60 dagar för pappan. resten kan delas upp hur man vill. Av de 460 dagarna är 90 dagar, de med lägst betalt, 60 eller 120 kr/dag, kommer ej ihåg riktigt. resten av dagarna räknas på din inkomst ( ca 80 %)du haft de senaste månaderna. Dagarna måste tas ut innan barnet fyller 8 år, så man behöver ej ta ut alla dagar direkt när de är små. Yrket du söker är nog undersköterska?? Lycka till ! Jenny mamma till en kille på 5 månader och en tjej på 5 år Tak for hjælpen Jenny.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steina 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2007 Når du arbejder i DK går du ind under de danske regler. Der hvor det kan være svært, er at barnet først kan komme i pleje 1år efter fødlsen. Så enten skal du tage 1års barsel, eller sørge for at du har nogle som kan tage sig af den lille baby mens du jobber. I Sverige går man til en barnmoska som er navnet på sundhedsplejen. Som man kan læse ud af det Jenny skriver, er barsel i S bedre. Manden har jo kun 14 i DK, med mindre han tager mere selvfølgelig. Men jeg er næsten sikker på at det ikke kan betale sig at gå fra et job i DK for at få svensk barsel. Dertil følger jo resten med bla. svensk løn. Nej tror heller ikke at det umiddelbart kan betale sig at få job i S, men på den anden side så bruger jeg 3000 dk om måneden på at få bilen med båden og så kommer benzin oven i hatten, + tiden jeg bruger på det, bor i angelholm, så har alligevel et stykke vej.. men får selvfølgelig også et stort fradrag... så jeg ved sgu snart ikke.. En barnmoska er det ikke en jordmor? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2007 En barnmoska er det ikke en jordmor? Jo det er der. Det er personen man opsøger når man finder ud af man er gravid. Derefter går du til tjek hos hende resten af tiden. Det er der igennem at der bliver bestilt tid til scanning på hospitalet. Bemærk at Sverige ikke tilbyder nakkefoldsscanning, så denne bliver du nød til at tage i dk. Men hvis du kun planlægger det, er der jo lidt tid endnu :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steina 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2007 Jo det er der. Det er personen man opsøger når man finder ud af man er gravid. Derefter går du til tjek hos hende resten af tiden. Det er der igennem at der bliver bestilt tid til scanning på hospitalet. Bemærk at Sverige ikke tilbyder nakkefoldsscanning, så denne bliver du nød til at tage i dk. Men hvis du kun planlægger det, er der jo lidt tid endnu :D Ja ved det godt, men det rart nok at ha lidt styr på tingene.. feks. hvis nu jeg vil ha barsel i sverige, så skal man jo ha jobbet i et halv år før man er berettiget og så blev jeg jo nød til at lige úndersøge sagerne.. Man ved jo aldrig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2007 Topic passer fint til mit spørgsmål :) Skal være far til sommer. Vi har en ret god ordning på jobbet omkring barsel med fuld løn. Hvordan holder försäkringskassen styr på hvad der bliver udbetalt fra Danmark ? Går de bare udfra man har de obligatoriske 14 dage ? Glemte at skrive min kone er svensk og arbejder i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2007 Topic passer fint til mit spørgsmål :) Skal være far til sommer. Vi har en ret god ordning på jobbet omkring barsel med fuld løn. Hvordan holder försäkringskassen styr på hvad der bliver udbetalt fra Danmark ? Går de bare udfra man har de obligatoriske 14 dage ? Glemte at skrive min kone er svensk og arbejder i Sverige. Hej Kasper, er i samme situation selv. Arbejder i DK, svensk kone der arbejder i Sverige. Blir far for første gang i juli. Jeg tror ganske enkelt jeg forteller danske myndigheder en ting ("nå, vi skal kun afholde 52 uger tilsammen, hvoraf jeg tager 10") og svenske myndigheder noget andet ("vi afholder de samlede 62 uger, hvoraf min mand tager 10"). Mit mål er at på forhånd kontakte begge myndigheder og få bekræftet at de godkender vor barselsplan. Husk også at jeg tror ikke I kan afholde barselpermision samtidig efter svenske regler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret February 20, 2007 Efter hvad jeg kan läse er 60 dage reserveret til faderen, så der er ingen problem. Men jeg får totalt 75 dage, derfor vil jeg gerne med lidt planlägning undgå at der bliver trukket yderligere fra moderen. (förste gang nogensinde jeg skal väre så lang tid borte fra arbejdsmarkedet) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest SBF Anmeld indhold Besvaret February 20, 2007 Barnmorskor=Jordemoder Når du arbejder i DK går du ind under de danske regler. Der hvor det kan være svært, er at barnet først kan komme i pleje 1år efter fødlsen. Så enten skal du tage 1års barsel, eller sørge for at du har nogle som kan tage sig af den lille baby mens du jobber. I Sverige går man til en barnmoska som er navnet på sundhedsplejen. Som man kan læse ud af det Jenny skriver, er barsel i S bedre. Manden har jo kun 14 i DK, med mindre han tager mere selvfølgelig. Men jeg er næsten sikker på at det ikke kan betale sig at gå fra et job i DK for at få svensk barsel. Dertil følger jo resten med bla. svensk løn. Hej Nif Jeg er snarlig ny-svensker, flytter til Trelleborg her i foråret og er stødt på denne debat ang. orlov osv. Bare en lille indskudt bemærkning; en Barnmorskor er en Jordemoder i SE, en sundhedsplejerske hedder en Barnarvårdssköterskor(som også går på hjemmebesøg som i DK) skoleshp. hedder en skolsköterskor. Nu lyder jeg sikkert temmelig krakilsk:O)....det er jeg slet ikke. Er bare selv Sygeplejerske og Sundhedsplejerske i DK og i fuld gang med at sætte mig ind i mine kommende arbejdsforhold i det Svenske. Så bare et lille pip hérfra :O) Ellers meget interessant debat! Hilsner SBF Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret February 27, 2007 Hej Nif Jeg er snarlig ny-svensker, flytter til Trelleborg her i foråret og er stødt på denne debat ang. orlov osv. Bare en lille indskudt bemærkning; en Barnmorskor er en Jordemoder i SE, en sundhedsplejerske hedder en Barnarvårdssköterskor(som også går på hjemmebesøg som i DK) skoleshp. hedder en skolsköterskor. Nu lyder jeg sikkert temmelig krakilsk:O)....det er jeg slet ikke. Er bare selv Sygeplejerske og Sundhedsplejerske i DK og i fuld gang med at sætte mig ind i mine kommende arbejdsforhold i det Svenske. Så bare et lille pip hérfra :O) Ellers meget interessant debat! Hilsner SBF Ja du har ret. Jeg tænkte bare at når der blev snakket forberedelse og planlægning er vi inde på en barnmorskor. Det er først når barnet er blevet født man overgår til Barnarvårdssköterskor. sorry hvis jeg har misinformeret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest SBF Anmeld indhold Besvaret February 28, 2007 Du behøver slet ikke undskylde:O). Uanset hvem af os der har skrevet/informeret om hvilke tilbud (til kommende forældre) der hedder hvad, så er det vigtigste om nogen har kunne bruge informationen, ik´. Så absolut ingen fag fornærmethed hérfra :O) SBF Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Lene, Trelleborg Anmeld indhold Besvaret March 11, 2007 For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål mht pasning når dansk barsel ophører. Min barsel sluttede 28. feb, men med 6 ugers ferie og en Påske kan jeg lige strække første arbejdsdag til 17. april. Det er meget heldigt, for min datter fylder 1 år den 12. april og kan da starte i förskole. Vi havde søgt om at hun kunne starte omkring 1. marts med den begrundelse, at min barsel sluttede der og vi hørte under danske barselsregler og alt det der. Det var de bare ligeglade med i Trelleborg kommune. Der var mange danskere der søgte om at få pladser før barnet blev 1 år - og det kunne de altså ikke give dispensation til. Øv bøv. Nu har vi så fået at vide, at den plads min datter har fået faktisk er ledig "allerede" 1. april, så vi håber hun kan starte der. I det mindste bare med indkøringen. Det afgør rektor for förskolan, men placeringsassistenten (det hedder det) lovede at gøre opmærksom på, at det altså begyndte at haste. Det skal lige siges, at der i Trelleborg pt. er mangel på pladser. De slår ud med armene hele tiden og er så glade for alle tilflyttere og babyboom - men glemmer vist lige, at det kræver flere förskolepladser. Men der skulle være planer om at bygge flere förskoler. Placeringsassistenten har lydt noget opgivende når jeg har ringet til hende - men altid været sød og hjælpsom. De garanterer jo plads, hvis man bare søger senest 4 mdr. inden barnet fylder 1 år. Så er det jo deres problem at opfylde garantien - og det har de arbejdet hårdt på. Jeg håber at jeg i næste uge får at vide hvornår min datter kan starte. Venlig hilsen Lene, Trelleborg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites