Jump to content
Guest peter

Netværk af børnefamillier

Recommended Posts

Hej Mira Den er jeg med på, er selv lige flyttet over. Har en søn på 4 og en datter på 4 måneder, så i forhold til dig passer det jo fint, vi bor i Limhamn, så bare sig til. Hvad har du iøvrigt gjort med din store søn, jeg har lidt problemer med en institutions plads.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mira

Hej Miriam. Jamen så sender jeg en melding om møde ud når jeg kommer over - ca 1 juli :-) - Men sig det endelig videre hvis du snakker med andre Dk mødre. Mht förskola til børnene så fik Casper allerede en mdr efter opskrivning besked om plads pr 1 august i en förskola i Malmø hus (kan ikke lige huske navnet). Christoffer (9 mdr) er skrevet op men kommer først rigtig ind i systemet når han fylder 1 år. Vi har derfor en dansk au-pair med da min barsels orlov slutter midt august. Da jeg skrev dem op spurgte jeg til den regel/lov der er i DK om at børnehavebørn skal have en ny plads indenfor 3 mdr og det lader til at de har en tilsvarende i Sverige - selvom hende jeg snakkede med ikke var helt sikker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen Hvem er det du har talt med om den regle i Se. Jeg har nemlig fået afvide at jeg først kan få plads der hvor vi bor, når der er nogle der flytter eller lign. Jeg kan godt ligge hus til mødet, hvis der er vi har masser af plads.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mira

Hej igen. Tja hvem talte jeg med - faktisk har jeg ingen ide. Jeg er hvergang jeg har ringet til Malmø kommune blevet stillet om et utal af gange - på trods af at jeg har brugt de numre jeg har fundet på bla Øresund direkt - og ja jeg troede også i starten at det var mig der var gal, men ... Men skal han gå i børnehave i Limhamn eller må det også være i Malmø centrum?? Der hvor Casper skal gå er der 2 andre danske børn og en dansktalende pædagog så det giver jo unægtelig en blød overgang. Jeg skal skrive til dig hvad det er förskolan hedder. Lige så snart jeg har fået fod på mand, børn, au-pair, flyttekasser og møbler i vores nye lejlighed (tager vel et par dage :-))sender jeg mail ud om møde. Det kan også sagtens være hos mig - og min Malmø geografi taget i betragtning er det måske en meget god ide :-) Jeg ved der er en Mette i Limhamn som jeg prøver at få fat i og der kommer muligvis en Marion til Malmø også - så vi kan da blive et par stykker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Jeg synes det er en fin ide med en mødre gruppe, er selv enlig far, og vi flytter til Malmö i efteråret. Sønnen er lige fyldt 10. På sidens første indlæg, og på flere har jeg prøvet at skabe lidt kontakt med danske børne famillier, og hvis nogen sidder med samme tanke, kønnet er ligegyldigt, og har børn på nogenlunde samme alder 7 til 12 ca. Så må I meget gerne komme frem, uden at vi skal lave en fædre gruppe. Hvor i Malmö bor der mange danske børn i den skole dygtige alder.?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mira, jeg ser jo helst at det er i Limhamn, det vil jo gøre det lidt lettere, plus at de venner han får vil bo i området. Men det lyder da interessant med en dandk pædagog. Jeg forstår ikke helt hvordan du ved hvor han skal gå, har du flyttet hans adresse ? Jeg fik afvide at Patrick ikke kunne komme i kø før han havde et svensk person nr. ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mira

Hej Miriam. jeg ringede til det nummer Øresund direkt oplyser på nettet og blev så på ægte svensk maner stillet om et par hundrede gange. Endelig kom jeg frem til de rette og de sendte mig nogle opskrivningspapirer til begge børn samt en liste over de institutioner der er i det område vi skal bo. Begge børn er skrevet op på deres Danske cpr numre uden problemer. Og efter temmelig kort tid fik jeg et brev med besked om at Casper havde fået plads i Malmø hus - kan stadig ikke huske navnet, sorry. Det eneste jeg sagde var at jeg skulle starte arbejde og at der skulle være en plads til dem begge inden. Casper har fået med Christoffer mangler stadig hvorfor vi har en au-pair med til bla at passe ham til han får plads. Men vi flytter over om ca 2 uger og så skal jeg gennemrode vores flyttekasser og give dig et navn - er nemlig bange for at jeg allerede har pakket de papirer - jeg ser lige efter iaften. KH Mira

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mira

Hej Miriam. Caspers förskola hedder Mariehage förskola, og ligger på Kung Oscars väg 1, 21133 Malmø. Tlf 980330 Leder: Bengt Pregart. Det ser umiddelbart ud til at være et godt sted - lidt slidt, men deres holdninger virker gode. Jeg vender tilbage med invitaiton til mødregruppe kh Mira

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mira

Hej Miriam. Mht mødregruppe er vi efterhånden blevet et par stykker - Miriam, Marion, Mette og Mira - og så din veninde som vel for pokker ikke også hedder noget med M :-)Jeg mener det er jo efterhånden sådan lidt .... Mødregruppen i Malmø med M M M og M - haha :-) Jeg har tænkt mig at oprettte den på nettet sammen med andre DK mødregrupper i verden - sender link hertil. KH Mira

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mira Jeg så lige i et andet emne, at du skrev lidt om en aupair, ved du hvordan reglerne er herover for det ? Vi har nemlig talt meget om det, og har en Philipinsk en på hånden, hvis søster arb. hos vores advokat i Dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest julie

Hej Tøser Jeg passer jo nok ikke helt ind i en mødre gruppe, men min kæreste har en pige på snart 5 år som vi har engang i mellem, og både hun og os savner at være sammen med nogle andre børn når hun nu er hos os, (væk fra hende normale netværk) Så jeg kunne da godt tænke mig at være med på at mødes også proud.gif) Mvh Julie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mira

Hej Julie. Det er fjong - jeg sender et link og en invitaiton ud - så bare meld tilbage på den :-) KH Mira

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mira

Hej Miriam. Au-pair - tjo reglerne er nogenlunde de samme. "Lommepengene" er udover kost og logi 2800 dk kr (i DK er det 2500). De kommer ind i landet på lige fod med studerende dvs der ikke skal betales skat af deres lommepenge. De må arbejde 30 timer pr uge med babysitning og let rengørning, lidt madlavning osv. Vi har fundet vores au-pair på denne side:www.aupairenessite.com Her er et par links med regler osv: www.udlst.dk, www.um.dk, www.ung-pige-i-huset.dk. Ellers spørg bare løs - jeg har jo ligesom været igennem hele rumlen med at finde en au-pair på det sidste :-) Vi lander i Malmø om 1 uge - jubii :-) KH Mira

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ole

Hej, Først engang tak for et godt forum og netværk, det er dejligt at kunne lære af andres erfaringer, og se, at man hjælpes ad! Det er vores udfordring, at vi har behov for pasning af vores dejlige søn Oskar Emil på 9 måneder fra medio august og 4-6 måneder frem, indtil vi bliver tilbudt en ordinær institutionsplads i Sverige. Vi bor i Klagshamn, men hvor pasningen foregår er mindre vigtig. • Er der nogen der har lignende pasningsudfordring – skal vi gå sammen om en barnepasser? • Er der nogen der mangler et barn til en barnepasser? • Hvilke muligheder er der for pasning indtil ordinær institution i Sverige? • Hvilke muligheder er der for pasning indtil ordinær institution i Danmark udover ”Opslagstavlen” på København Kommunes hjemmeside? • Er der nogen der har ”ledig pasningskapacitet” i form af babysittere, barnepasser, au pair eller lign..? • Er der nogen der selv holder orlov, der har lyst til at tjene penge ved pasningen af Oskar? Mvh/Ole

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ole Sidder selv lidt i samme situation, jeg har en dreng på 4 år, som i dag bliver kørt til DK for at gå i inst. Jeg har dog den fordel at jeg er på barsel, vores datter er 5 måneder, jeg kunne måske godt være med på en deler til vores datter, vi overvejer lidt en au pair, men føler lidt at det er mange penge at gi for at få passet vores barn når jeg nu er hjemme, jg er selvstændig og vil gerne igang med at arbejde, mere end jeg har tid til nu. Jeg er nok stadigvæk på orlov i den periode hvor i har jeres problem, så det kunne da være vi kunne løse det på en eller anden måde, ring til mig på 04015 4102, eller min mobil +45 2618 6200, hvis i kunne være interesseret. Miriam

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest lise

Hej Mira Jeg vil også meget gerne deltage i en mødregruppe. Jeg har ingen børn endnu men vi forventer ankomst medio januar. Min email er lisepeders@hotmail.com Jeg har snakket med Mette og hun har vist fortalt dig om at hun har mødt mig. Håber at høre fra dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest swingkid

Min kone og jeg overvejer at flytte til Sverige. Min kone er gravid og forventes at føde til januar 2004. Vi er har begge job i DK - og forventer også at have det de næste 2 år. Iflg. Øresund direkt, kan man kun modtage orlovsydelse i Sverige, hvis man har haft arbejde i 12 måneder i Sverige. Er det så den danske arbejdsgiver der skal betale orlovsydelse i hele perioden ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites