Jump to content
Guest peter

Netværk af børnefamillier

Recommended Posts

Guest peter

Vi står med det ene ben i Malmø, skal lige finde lejligheden. Jeg er alene med min søn på 10 år. Han fortsætter sin skolegang i Danmark. Han ( og jeg ) er lidt bekymrede for en isoleret tilværelse uden legekammerater når vi flytter, efter sommerferien. Er der et netværk af børnefamillier, er der nogen mere børnevenlige/rige områder end andre, er der andre børn på min søns alder der tager til København (Lyngby) eller lign. for at gå i skole. Det er faktisk de største overvejelser pt. er der nogen der kan være behjælpelige??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Vi står med det ene ben i Malmø, skal lige finde lejligheden. Jeg er alene med min søn på 10 år. Han fortsætter sin skolegang i Danmark. Han ( og jeg ) er lidt bekymrede for en isoleret tilværelse uden legekammerater når vi flytter, efter sommerferien. Er der et netværk af børnefamillier, er der nogen mere børnevenlige/rige områder end andre, er der andre børn på min søns alder der tager til København (Lyngby) eller lign. for at gå i skole. Det er faktisk de største overvejelser pt. er der nogen der kan være behjælpelige??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest dansken

Hvorfor lader du ham ikke gå i skole i SE? Jeg tror at det vil være bedre for ham i længden. Så skal han nok hurtigt finde nye kammerater. Svenskere er faktisk ikke så slemme. ;-) Jeg kan ikke rigtigt se nogen grund til at en 10-årig dreng skal pendle mellem Malmö og Lyngby hver dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må give "Dansken" ret - den bedste og hurtigste måde at opbygge et netværk, er ved at lade drengen gå i skole/SFO i nærheden af jeres nye hjem, så han får kammerater, hvorved deres forældre kan give jer den support, som især i starten vil være nødvendig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Hvis ikke du er den første til at skabe social kontakt, så skal de små nok gøre det. Inden du ser dig om har du lært alle sønnens legekammeraters forældre at kende :-) Et sted som Vellinge er eftertragtet og der er mange børnefamilier. Kender en der bor derude, jeg må indrømme når jeg har boet her et par år mere ville jeg gerne bo derude med evt. børn. Har hørt fra en kollega at de svenske skolelærere er gode til at gribe et nyt barn, og lynlære svensk således man får en god skolestart. Dette emne er ikke beskrevet ret meget med debatttørernes egne erfaringer, mon ikke der er nogle flinke børnefamilier herinde der kan hjælpe lidt? Måske Øresund direkt på stortorget kan hjælpe med dette, de er der jo til at hjælpe os med sådanne spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Jeg arbejder rent faktisk meget tæt på Lyngby, og vil gerne ha' at min søn fortsætter i en fantastisk god skole netop der, i hvert fald som udgangspunkt. i et forsøg på at lave en blød landing for mion søn, ville det være en god infalds vinkel at lære andre børn at kende i nærområdet i Malmø, for en senere flytning. Selve flytningen er jo en voksen ting, et miljø skift hele vejen rundt for et barn noget ganske andet. Derfor dette spørgsmål, men er meget glad for svarene. Måske kunne der laves et netværk for tilflytter børn. Mine forældre flyttede meget rundt i verden, og der var altid et net der samlede børnene op når de ankom til nye steder, en kæmpe hjælp for børn og for forældre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mads

Det lyder som en god ide. Vi har to 'halvdanske' børn på hhv 4 år og 4 mdr., og kigger på at flytte til Malmø. Bor i øjeblikket i Singapore. Kunne være interesseret ! MVH Mads

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest julie

Jeg syntes det lyder som en god ide også med et netværk, vi har min kærestes datter hver anden weekend, og specielt fordi vi har hende så sjældent, er det ikke så nemt for hende at finde legekammerater. Hun er 4 år og vi bor i Oxie, men flytter snart til Kristineberg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Jeg har mailet Steen Elm, ham der er webmaster på dette site, og spurgt ham om ikke han kan oprette en debattråd, der hedder noget med "forældre/skole/Børn." Os med bilerne har jo også en tråd ikk? Det er jo et stort område med mange detaljer Håber at han gør det :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest leilani

Vi er lige flyttet til malmø på øen. Vi har to børn på 5 1/2, og 2 1/2 år. De skal så i børnehave, og vil så høre nogen om hvor længe man mon skal vente på en plads til forskolar eller dagis? Hvilken skole eller institutioner man skal vælge for sine børn? Det kunne være dejligt hvis nogen der har været i samme situation kunne dele det med os.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anna

Vi flytter til Oxie den 1.juli med tre børn på 8, 6 og 3 år. De store skal gå på Blanckebäcksskolan. Jeg synes det lyder som en fin ide med et netværk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej jeg er ny på siden, og syntes det med et netværk, er en kanon ide. Vi står med et ben i hver lejer, vi har vores hus over sommeren i Dk, men er halvt flyttet ind i vores lejl. i Limhamn. Som der er en der så pænt skriver længere nede så siden, så har vi også 2 terrorister, en dreng på snart 4 år og en pige på 3 mdr. Og har et problem men den stores institution, hvad har i andre gjort, der er jo ventetid her og han kan ikke have en plads i DK når han flytter til SE. Håber der er nogle der har nogle gode ideer ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Miriam! Velkommen til - jeg har ganske vist ikke små børn selv, men jeg mener at have hørt, at der nu er åbnet for, at børn kan blive i deres danske institution. Og da det jo kun er i en begrænset tid, ville jeg forsøge at tale med min fraflytningskommune og/eller institutionen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ulmus Dem har jeg talt med, og der findes ikke en sådan ordning mellem Dk og SE, men det ku være jeg skulle ringe igen , for det virke som om at hver gang man ringer får jeg et nyt svar, de har vist ikke selv helt styr på det. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anna

Hej Miriam Vi har fået at vide at ligsom i DK er den store udskiftning af børn i august, pga. skolestart, så der er stor sandsynlighed for at vi får plads til vores 3 årige i förskolan til august. Man kan skrive børnene op ligså snart man kender sin kommende adresse, og generelt er der 4 måneders pladsgaranti. Der er 2 måneders opsigelse af børnehavepladsen her i Danmark, så for os passer det meget godt med at han stopper 15. juli, og så forhåbentlig får en plads til august :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anna Skal de ikke have et svensk person nr. før jeg kan skrive ham op ? Jeg har talt med den inst. han skal gå i, og der havde de kun 5 pladser her 1 aug. og der skulle det jeg ikke regne med at få plads. Og til den tid er vi jo flyttet :-(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anna

Hej igen Jo det står godt nok på ansøgningen, men jeg udfyldte bare hans fødselsdato og undlod de sidste fire cifre, men vedlagde dog et notat om at vi først flytter den 1.juli og jeg derefter vil henvende mig med personnumrene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anna

Hej igen Jeg har lige læst dette på www.malmo.se under nyheter (hvor hele artiklen ligger), måske er der håb forude :-) Kortare tid för barn till arbetssökande och föräldralediga ger fler barn plats i förskolan För att ge fler barn i Malmö möjlighet att få plats i förskolan föreslås att rätten till förskoleplats för barn till föräldralediga och aktivt arbetssökande ändras från 30 till 15 timmar per vecka, helt i enlighet med maxtaxereformen. Förslaget har behandlats i kommunstyrelsen och går nu ut på remiss till berörda instanser. Förändringen föreslås gälla från 1 september i år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Jeg har talt med min danske hjem kommune om muligheden for at danske børn kan fortsætte med at gå i dansk skole, efter flytning til Sverige. Min kommune oplyste at der skal indgåes en aftale mellem den danske kommune og den svenske. I vores tilfælde har man bedt om en ansøgning, og vil så sende denne ansøgning videre til Malmö. Malmö skal så udligne skole penge og institutionsplads med vores danske kommune, men man var meget samarbejdsvillig i vores danske kommune, så muligheden foreligger for at fortsætte i det danske skolesystem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mira

Mødregruppe I Malmø. Da jeg står for at flytte til Malmø den 1 juli ville jeg lige sende en forespørgsel ud :-) Jeg flytter over med min mand og to drenge på henholdsvis 4 år og 9 mdr. Da vi jo kommer som nye og ikke kender andre tænkte jeg det kunne være hyggeligt med en mødregruppe. Hvis en sådan ikke findes vil jeg gerne starte den hvis der altså er andre interesserede. Jeg mener ikke at børnenes alder, antal eller ventede ankomstdato har betydning for gruppen, tværtimod syntes jeg det kunne være sjovt med en "god blanding". Børnene ville uden tvivl kunne have gavn og glæde af hinanden og vi andre kunne sikkert også få gavn af at høre lidt dansk engang imellem (udover arbejde :-)) Mira

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites