Jump to content
Guest jan

Autostole

Recommended Posts

Thomas, Det kunne jo være at manden mente i Sverige, da billige barnestole bliver "mobbet" ud af af NTF herovre og er derfor svære at finde. Jan, Hvilken aldersgruppe skal du bruge til ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jan

Nemlig rigtig. Jeg vil prøve at finde nogen i Sverige, da de vist er lidt billigere. Jeg har brug for 2 stk til mine tvillinger på snart 9 måneder. De beste skulle viste være nogle fra BABYSAFE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok ikke regne med at de er biligere i Sverige. I Danmark ser man prisbillige barnestole allevegne, hvilket presser priserne, men i Sverige bliver disse billige stole "mobbet" ud af NTF, fordi de ikke vil have at andre end faghandelen sælger barnestole. Du er ved at skulle op i gruppe 0+, som er en forholdsvis dyr gruppe, hvis du skal følge anbefalingen om at vende børnene baglæns. De ligger omkring 2500-3000 SEK i faghandelen. Jeg ved at Silvan (Lund) sælger en af vores der er billigere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest bjarne

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med HVIS stolene skal vende bagud Steen ? Rent sikkerhedsmæssigt kan jeg ikke indskærpe nok: VEND ALTID BØRN UNDER 3ÅR BAGUD !!!!! Det er et grimt syn hvis (forhåbentlig ikke) man kører galt med små børn der vender fremad !!!! Jeg gentager : ALTID BAGUD !!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bjarne, læg lige mærke til at jeg ikke anbefalede noget som helst andet, selvom langt størstedelen af stolene der sælges i Europa til gruppe 0+ er beregnet til at montere i kørselsretningen. Jeg brugte udelukkende ordet "hvis" fordi det ikke er lovkrav og at en ECE godkendelse ikke kræver det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest bjarne

Ok....undskyld Steen....det er bare rent professionelt en af min kæpheste. Ser stadigvæk mange køre rundt med deres unger "løst" på bagsædet. Rent egoistisk syntes jeg bare ikke det er særlig skægt at samle børn op der har været involveret i et færdselsuheld, når de ikke har været (eller forkert) spændt fast. Det er det samme med quinder : STOL ALDRIG PÅ EN HØJRESVINGENDE LASTBIL !!! ALDRIG!!! 90% af dødsulykker ved højresving er kvindlige cyklister !! 90 % !! Det er sur r.. ! happy.gif Sry hvis jeg lød sur happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også mit indtryk udfra annoncer at stolene er en del billigere i DK end i Sverige. Kender du en der har FDm abonnement, kan de fås med en del rabat ude i FDM butikken. Købte selv en Römer King til 1200 i stedet for 1500 Dkr. (den er dog ikke bagudvendt, men absolut godkendt).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jan

Tak for svarene. Har lige bestilt 2 Römer i Tyskland for 330 euro. Prisen herjemme er 1700 stk. De er begge fremadvendt, og er blevet testet bedst i test.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremadvendte barnestole er ses jo i stor stil i Danmark til billige priser (399,-), men i Sverige ser man dem ikke af den grund som Bjarne nævner.Selv om de er fuldt lovlige. Jan, af ren nysgerrighed , hvordan kan det være du alligevel valgte en fremadvendt ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige at jeg ikke helt deler NTF's sort/hvide holdning til barnestole. Bagudvendte er mere sikre ? Fair nok. Volvo er mere sikker end de fleste andre biler.Skal vi så forbyde alle biler med lavere sikkerhed ? Der sker også mange uheld pga dårlige cyker. Skal vi så forbyde at sælge billige cykler ? Mit firma sælger i Danmark flere barnestole (begge typer) end der fødes børn i Danmark, hvilket får mig til at tro at barnestole bliver brugt steder hvor man måske ellers ville have sprunget over. Eksempelvis kan bedsteforældrene købe en barnestol til når de skal hente børnebørnene ved toget. Man kan have en ekstra stol til firmabilen, hvis man lige skal have lille Emil med til bageren når den anden bil er optaget. Så er det trods alt bedre at have en mindre sikker stol end ingen stol.Til en pris på 3000 køber man ikke en stol med mindre man slet ikke kan undvære den.Jeg købte selv en til når min søsters børn kom på besøg og jeg tror den blev brugt 3 gange. Bagudvendte stole er også sværere at montere og så er en korrekkt monteret fremadvendt trods alt bedre end en forkert monteret bagudvendt. Tingene er ikke altid sort/hvid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest bjarne

Du har til dels ret Steen. Hellere en knap så sikker end slet ikke. Jeg siger bare rent principielt at der også sker ulykker på små korte ture og bedstefar kan altså også blive påkørt selvom han har 30 års erfaring. Nu er det også bare mig (som tidligere skrevet) der er farvet af mit erhverv. Så jeg vil have lov at holde fast i mit udsagn: ALTID BAGUDVENDTE AUTOSTOLE TIL BØRN UNDER 3 ÅR. Ja undskyld men jeg ville ihvertfald ikke selv gå på kompromis med lige den udgiftspost. Just my 5 cents happy.gif Peace man happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jan

Jeg ved ikke om det er at gå på kompromis at købe fremadvendte stole. Disse Römer er blevet testet som de bedste stole på markedet (fremadvendte). Desuden kender jeg mine to tvillinge drenge godt nok til at vide, at de overhovedet ikke gider at sidde og kigge ind i et sæde når vi kører.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ppp

Jeg fatter slet ikke hvorfor det absolut skal være bagudvendte stole. JO hvis man kører frontalt ind i en anden bil eller lign. Så er det ikke godt for et baby/barnehoved...MEN MEN MEN....Statistisk set sker der 10 gange flere biluheld hvor man bliver ramt bagfra og så er sagen lige omvendt!!!!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

PPP du har jo lige selv svaret på hvorfor !!!!! Ja heldigvis er der en minimal chance for det MEN den er der. Folk ¨å jo selv om hvad de gør, men vi går bare ikke på kompromis hvad sikkerheden angår, og jeg kunne aldrig finde på at købe en autostol til 399, godt være den er god nok, men man kan altså også købe tingene for billigt, og fordi Bjarne svarer som han gør er det fordi han har set små babyer fastklemt i færdselsuheld, som ikke var forsvarligt fastspændt, han kører ambulance, så tænk jer om, babyen er da ligeglad med hvad de skal glo på bagsædet eller forsædet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest bjarne

Jeg kan da lige supplere med at påkørsler bagfra oftest er lav-energi ulykker, mens frontal (og sideværts-) ulykker oftest er høj-energi ulykker. Min pointe er bare: JEG har set begge stole involveret i ulykker, og de fremadvendte ser ikke for godt ud (med katastrofale følger) og kun ét uheld har jeg set hvor bagudvendt var grimt (men det havde været ligemeget uanset hvad). Jeg har ikke noget videnskabligt at hænge det op på.....det er bare min erfaring jeg prøver at give videre. Men alle har jo ret til selv at bestemme......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Statistisk set sker der 10 gange flere biluheld hvor man bliver ramt bagfra" Hvordan er det lige at det kan lade sig gøre ? Der må jo være nogen der kører ind i dem der bliver påkørt bagfra? Eller bakker man sammen ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun sige, at jeg ville nødig køre med et lille barn/baby siddende bagvendt i en stol på bagsædet. Man kan jo overhovedet ikke holde øje med barnet, med mindre man selvfølgelig får påmonteret et ekstra spejl bagi bilen, så man kan holde øje med barnet. Og hvis barnet taber sutten, hvad gør man så??? Så skal føreren lange om og give sut eller lignende, og BANG, så kører hun/han op i den forankørende. Nej, jeg kan ikke se det praktiske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites