Guest dig Anmeld indhold Besvaret February 22, 2005 Jeg kan kun give "Mig" ret. Dansker kan ikke forstå hvordan invandrene har det og går igennem når de ikke selv har prøvet det. Tro mig en lille indirekte bemærkning fra en dansker og jeg har forstået vedkommendes point. Jeg har boet i DK i 33år, er født i det racistiske land, men er flyttet til sverige for 2 år siden, og flytter ALDRIG tilbage. Lige meget hvor meget du integere dig så er du stadig en . Det står ikke stemplet på din pande hvor meget du har prøvet at integere dig, og selv om der gjorde så vil det aldrig være godt nok. Bare en lille eksempel jeg oplevede for 2 måneder siden da jeg var i DK, pga nogen vigtige papir, blev jeg stoppet af politiet, den rare søde betjent sagde hvordan jeg havde råd til sådan en bil, om jeg var en bande medlem der solgte narko, tak man stemplet kriminel selvom man aldrig nogensinde har haft et eneste plet på straffetesten, er en familie menneske med 2 børn. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret February 22, 2005 Dig: Det er altså ikke kun indvandrere der får sådanne spørgsmål. Spørg enhver der kører mc hvordan politiet opfører sig. MEN; skal vi ikke holde disse ting ude af denne tråd, og måske henvise til "Politik" ? Og, så længe "mig" skriver i et sprog som er så provokerende, så dumt, og så barnligt så vælger jeg at overse samtlige hans indlæg, og andre opfordres til det samme. Også selvom man evt. har samme mening (som jeg har langt hen ad vejen) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2005 Hej Miriam! Jeg har ganske vist ikke selv børn, der skal gå i svensk skole, men jeg er mormor til små børn og kunne godt tænke mig at give dig mit syn på sagen. Det er nok rigtigt, at sit modersmål (her dansk) lærer man hjemme, og svensk skal man lære i skolen. Men jeg tror, det er en nakdel, hvis man ikke lærer den danske grammatik på skoleniveau, men kun lærer den svenske. Og jeg tror ikke, at det er nok at vide, hvad det hedder, men også hvorfor. Et eksempel: Jeg ville for en del år siden lære italiensk, hvilket viste sig at være nærmest umuligt, fordi jeg ikke kan den danske grammatik. Jeg er 100% dansk, vokset op i Danmark, men som 12 årig flyttede jeg til en anden kommune, hvor børnene i klassen allerede havde haft dansk grammatik. Derfor lærte jeg det aldrig. Jeg har overhovedet ingen problemer med at skrive å sånt, men HVORFOR tingene hedder/skrives, som de gør, det har jeg ingen anelse om, og det hæmmer selvfølgelig, når man skal lære et fremmed sprog. Hvor vil jeg hen med dette? Jo, selvom jeg egentlig hele tiden har været imod modersmålundervisning, må jeg nok idag sige, at jeg tror, det er en god idé. Vel at mærke, hvis det bliver sproget dansk, dine børn lærer fra grunden. Ellers ville jeg foretrække alle andre fag på svensk, da der er der, de skal vokse op. Jeg synes, det er en stor gave at give sine børn, at de behersker et andet sprog. Og min kæphest har altid været, at vi i Skandinavien BØR kunne forstå hinanden, uden at skulle tale engelsk sammen. Håber, du kan bruge mine tanker til noget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jørn Anmeld indhold Besvaret February 22, 2005 Undskyld Palle for ikke at skrive i rette tråd, men jeg må lige af med det. Det er et hvilken som helst lands ret, at vurdere behovet for at have krimenelle spadsere vandrende ind og ud af ens land, hvor de iøvrigt platter sig til hvad som helst, nasser på samfundet, begår æresdrab på uskyldige kvinder, tvinger dem i ægteskab med ukendte mænd, omskærer dem, danner kliker og tæver alt og alle på gader og stræder når de ikke er inde og brumme den for alt det andet lort de render og laver. Heldigvis begynder vores integrationspolitik at virke så tilførelsen af disse elementer er dalende og på dine inteligente udsagn, kan jeg forstå at de værste af slagsen også nu begynder at flytte ud af landet. Til Sverige. HURRA - kan du ikke tage alle dine venner med dig. Og når i så er herovre allesammen, kan jeg flytte hjem igen, få min skatteprocent sat 20 % ned, fordi staten ikke skal betale for alle de ressourcer du og dine trækker ud, betale mindre i forsikring fordi vi får færre "Bimmere" på gaden, og mit barn kan lære dansk i en klasse bestående af 95 % danskere i stedet for 95 invandrere hvis forældre nægter deres piger at gå i skole og uddanne sig. Aaaaaaahhhhh, det var dejligt. Ha en skøn dejlig DANSK vinderdag med snefnug, røde kinder og en pølse med det hele. En SVINEkøds pølse vel at mærke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret February 22, 2005 Jørn: Det er synd for dig, du sidder der med alle dine frustrationer indestængt. Der er ingen der rigtig kan lide dig. Du er sikkert alt for tyk, fik aldrig rigtig taget 8 klasse i folkeskolen færdig. Arbejder ude i lufthavnen med baggagehåndtering på 6. år. De 2 piger du har været sammen med, som du ikke betalte for, skred ret hurtigt efter du slog dem. Men ok, det er også svært at have et normalt syn på livet, når din mor skred efter at din far tævede hende da hun opdagede at din far misbrugte dig og din søster og hunden. Jeg tror du får mere ørenlyd hos dine jeg-stemmer-også-på-dansk-folkeparti-imaginære-venner end herinde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2005 Godt skrevet Jesper :-) Sidder her og klukker lidt. Til Ulmus, jeg giver dig ret i at det er sund for ham at få det grundligende ind fra starten. Jeg har nu lige talt med skolen, og vi snakker 1 time om ugen, og kun hvis der er min. 5 børn, derudeover kan man ikke været sikker på at de er på samme alder eller om det er på den skole han kommer til at gå. Det er noget man vil bliver tilbudt hvert år, så jeg tilmelder ham nok nu, så kan man jo hurtigt se om det er noget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret February 22, 2005 Jesper vs Jørn: 1 - 0 hahaha ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2005 Miriam -> Undskyld att jag fick denna tråd till något helt annat än ditt spörgsmål! Jag hoppas du fått bra svar ändå. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2005 GB - Det er helt ok :-) Du kunne jo ikke vide hvad det ville ende med ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sören F 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2009 Hej sverigedanskere, Over i København prøver jeg m fl. danmarkssvenskere at skubbe igang modersmålsundervisning i svensk. Det findes ikke endnu. Der skal grundlæggende være 12 børn af samme årgang til det. En årsag kan også være at i hvert fald nogle svenske familier ikke engang har fået informationen om tilbudet. Formen bliver nok lørdagsskole. Hvis der bliver brug for argumentation kring behov, tilfredshed e.l., er der så muligvis erfaringer hos jer? Første spørgsmål bliver selvfølgelig: foregår der hemspråksundervisning i dansk? Anden bliver, i givet tilfælde: hvordan er det kørt, er der voksende interesse, er der støtte at hente :-) ? Venligst, Sören Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sören F 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2009 Fra idag kan enhver her følge hvordan det går herover. Den der kender svenskere i København må gerne give dem den lænk, tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sören F 10 Anmeld indhold Besvaret June 9, 2009 Og nu er vi i mål. Modersmålsundervisning i svensk starter kommende skoleår! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ohm 10 Anmeld indhold Besvaret August 31, 2009 Hej Miriam Jeg ville anbefale dig at tage imod undervisningen. Det kan kun gavne din søn, at lære begge sprog bedre. Og hvis det ikke er tilfredsstillende, kan du altid melde ham fra. Jeg har som pædagog altid rådet tosprogede forældre, at tale deres eget sprog med deres børn. :o) Personligt har jeg ikke stiftet bekendskab med skolesytemet endnu, da min datter kun er 3 år, men regner med at bede om modersmålsundervisning til hende, når tiden kommer. VH Anna Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret August 31, 2009 Hej Miriam Jeg ville anbefale dig at tage imod undervisningen. Det kan kun gavne din søn, at lære begge sprog bedre. Og hvis det ikke er tilfredsstillende, kan du altid melde ham fra. Jeg har som pædagog altid rådet tosprogede forældre, at tale deres eget sprog med deres børn. :o) Personligt har jeg ikke stiftet bekendskab med skolesytemet endnu, da min datter kun er 3 år, men regner med at bede om modersmålsundervisning til hende, når tiden kommer. VH Anna Hej Anna Kan jo ikke andet end sige tak for at du svare på min indlæg fra 2005 :) kan dog være andre får noget ud af dit synspunkt, men kan samtidigt meddele at vi har fravalgt det hvert år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret September 1, 2009 Hej smukke. Her i svedala kommune har de fra Jasmin var 4 år tilbudt hende dansk i børnehaven, hun har haft en time om ugen, og været rigtig glad for det. Ved ikke rigtigt hvad hun for af tilbud til næste år når hun starter i skolen, men fint de gør det, det er jo super godt og sjovt for ungerne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2009 Hej smukke. Her i svedala kommune har de fra Jasmin var 4 år tilbudt hende dansk i børnehaven, hun har haft en time om ugen, og været rigtig glad for det. Ved ikke rigtigt hvad hun for af tilbud til næste år når hun starter i skolen, men fint de gør det, det er jo super godt og sjovt for ungerne Kan man få to ekstra sprog hvis forældrene har to forskellige modersmål som ikke er svensk? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret September 13, 2009 Kan man få to ekstra sprog hvis forældrene har to forskellige modersmål som ikke er svensk? Det tvivler jeg på, men på blanketten for tilmelding til modersmålsundervisning defineres modersmål, som "det sprog der tales i hjemmet", så hvis der tales to sprog ligemeget i hjemmet kan det da godt være at den går, men det vil formentlig være noget der skal afgøres af din hjembys modersmålsrektor (ja sådan en findes der rent faktisk ) Personligt ville jeg nok føle at jeg udnyttede systemet lidt mere end jeg kunne tillade mig hvis jeg bad om dobbelt modersmålsundervisning, men det er så bare min holdning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
annaogmichael 10 Anmeld indhold Besvaret September 14, 2009 Modermålsundervisning i to sprog Hvis man feks. har en dansk mor og fransk far, så får man tilbud om modermålsundervisning i både dansk og franks. Kender et par her hvor vi bor der har to piger der går til modermåls undervisning i Dansk. De blev spurgt af skolen hvorfor de ikke også havde valgt Hollandsk, da deres far er Hollænder. Det tvivler jeg på, men på blanketten for tilmelding til modersmålsundervisning defineres modersmål, som "det sprog der tales i hjemmet", så hvis der tales to sprog ligemeget i hjemmet kan det da godt være at den går, men det vil formentlig være noget der skal afgøres af din hjembys modersmålsrektor (ja sådan en findes der rent faktisk ) Personligt ville jeg nok føle at jeg udnyttede systemet lidt mere end jeg kunne tillade mig hvis jeg bad om dobbelt modersmålsundervisning, men det er så bare min holdning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret September 14, 2009 Hvis man feks. har en dansk mor og fransk far' date=' så får man tilbud om modermålsundervisning i både dansk og franks. Kender et par her hvor vi bor der har to piger der går til modermåls undervisning i Dansk. De blev spurgt af skolen hvorfor de ikke også havde valgt Hollandsk, da deres far er Hollænder.[/quote'] Ok det må jeg nok sige, det er sørme service. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret September 14, 2009 Dette link finder jeg ganske intersant - information fra svenske Skoleverket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites