Jump to content
Miriam

Modersmål undervisning

Recommended Posts

Guest mig

käre Miriam : ja, det er en eks. på det tolerante Sverige og svenskere, i modsättning til det kedelige, racistiske Danmark og en del af danskere.I Danmark som udländing får man advarsel i börnehave og skole, at man ikke må snakke sit eget sprog med sine börn. skriv ind dit barn så kan det snakke sit eget modesmål Vänliga hälsningar

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ThomasO og Michaelbo Nu måste ni faktisk guida mig lite. Varför är "Mig" en nar. Varför klassar ni det som det mest oseriösa i år? Det som Mig skriver är ju något som många människor menar (speciellt i Sverige). Varför reagerar ni så kraftigt???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest lars

Ja for eksempel svarer "Mig" jo slet på Miriams indlæg. Jeg kender meget lidt konkret til de danske forhold for udlændinge - så det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men med hensyn til modersmål undervisningen er det vel interessant at vide hvor meget og hvad det omfatter her i Sverige. Børn er så dejlig nemme... De tilpasser sig hvor de er. Og kan man give dem den gave at være flydende på to sprog fra små - så ser jeg slet ingen grund til at man ikke skulle gøre det - dansk lærer man af sine danske forældre - og svensk af kammerater og i skolen. Jeg har ikke børn. Men må sige at havde jeg børn og ønskede at de skulle modtage dansk undervisning mens jeg bor i Sverige, var det egentlig ikke en ydelse som jeg forventede at kunne modtage fra samfundet kvit og frit. Jeg har jo selv valgt at bosætte mig herovre - vel vidende at det var i Sverige og ikke Danmark. Således forventer jeg heller ikke at finde danske skoler til mine eventuelle børn, men svenske. Det har intet med racisme at gøre, men blot at jeg forventer egentlig at tilpasse mig det samfund og det land jeg flytter til - fremt for at forvente at det land jeg flytter til tilpasser sig mig. Og ellers kunne jeg jo bare blive hjemme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op !! Det som jeg troede var et simpelt spørgsmål...Som jeg iøvrigt ikke fik meget hjælp til :-) Til Mig, Jeg kan godt se dit synspunkt, og er selv meget delt i det spørgsmål, på den ene side mener jeg det er ok som en overgang at man taler sit modersmål, men på den anden side mener jeg også det er ens pligt at blive så godt integreret som muligt, og det gør man ikke ved at tingene fungere på ens eget sprog. I forhold til svenk vs dansk, mener jeg iøvrigt ikke at der er den store forskel, slet ikke for vores børn, som jo på meget kort tid skelner fuldstændigt mellem de 2 sprog. Selv om jeg endnu ikke ved hvor meget det omfatter, så er mit svar nok alligvel nej, det skal han ikke. Til GB..Jeg tror at hvis du læser nogle af Mig's tidligere indslag (hvis de ikke er slette) Så vil du se hvad de andre mener !!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Hej Miriam og andre: Adskellige studier viser at modtager børn/elever undervisning på og i deres modersmål når de meget længere i undervisningen end ved blot at undervise i det pågældende lands sprog. (Dermed mindskes sandsynligheden også for kriminalitet, hvis man følger den almindlig kendte tese at bedre udannelse er lig med mindre kriminalitet.) Føl efter på jer selv, hvis nu i selv skulle modtage undervisning men det hele foregik på et nyt sprog.. Ikke alene skulle man kæmpe med at lære det nye sprog, man skal også kæmpe med at lære det stof der undervises i!? Det er ikke sådan at eleven _kun_ modtager undervisning på modersmål, det er en procentdel af undervisningen der foregår på og i modersmålet. Det har også den fordel at det sprog der læres af forældre, oftest ikke er det korrekte alligevel. Det bliver rettet til, så de dermed også har et bedre modersmål. (der er vel ingen der er ude på at slette deres sande oprindelse, vel?) Lærer i foreksempel jeres børn så godt et dansk at de ikke behøver at modtage undervisning i det? Miriam, føler du at du er i stand til at lære dit barn et sprogligt korrekt dansk? Afsluttende: Det har noget at gøre med respekt for individet. Identitet sidder bare så meget i sproget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvem er det så der lære mit barn det danske sprog, jeg tvivler da på at de har danskere ansat på alle skole hvor der går danske børn, og ja så vil jeg da mene at jeg kan klare det ligeså godt som en svensker kan...Min søn taler allerede svensk, så det er ikke et spørgsmål om at han skal lære et nyt sprog. Er der ikke nogle herinde der har skole børn, som kan dele deres erfaringer ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Miriam, danskere er den 4. eller 5. største gruppe af indvandrere i sverige. Så jeg tror nu nok at du kan regne med at det enten er en dansker eller en dansk kyndig der underviser dine poder. Men er du ikke lidt forudindtaget allerede ved at sige at du er bedre end de svensk ansatte lærer? Hvis din søn allerede taler svensk, og du kan lære ham dansk bedre end en lærer, hvad skal han så snart i skole for:-

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jesper nu er sprog jo ikke det eneste man lære i skolen vel ! Hele mit spørgsmål har gået på om vi snakker 2 timer om ugen, eller om det er flere fag der bliver undervist på dansk. Den sidste variant er jeg ikke interesseret i, men hvorfor lader du ikke dem svare (hvis der er nogle) som har børn i skolen og som ved hvor meget det drejer sig om? I stedet for at gætte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Hej Miriam Ikke at jeg har børn eller noget så umiddelbart ved jeg ikke en s..men for at bidrage til konstruktivt til debattenhappy.gif Jeg fik på et tidspunkt en bog for tilflyttere til Sverige hvor der står alle mulige praktiske ting. Muligvis også omkring modersmålsundervisning (hvilket ville være nærliggende for en indvandrerer..) Har du selv fået den eller skal jeg lige checke når jeg kommer hjem i aften om der står noget brugbart?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Kære Miriam, jeg gætter ikke og jeg svarede i et åbent forum som alle vel har lov til? Det er et samarbejde mellem forældre og skole hvormeget barnet skal have. Sure løg. Kontakt skolen er mit råd, det er alt andet lige dem der skal arbejde med og undervise dit barn. De erfaringer folk måtte have herinde er meget subjektive, og ikke uafhængige af skole/lærer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er noget jeg ikke er så er det et surt løg :-) Og som jeg også selv skriver ved jeg godt at skole ville være det mest nærliggende at høre, men igen ville det være rart at høre fra andre. Der er ingen tvilv om at man kan svare på alle de ting som man mener man kan bidrage til, jeg syntes bare af og til at der er nogle som bare svare for at få sit navn vist :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mig

Til Gøta hej At få undervisning tilbud i modersmål er en stor gave til børn, tænk hvor meget resurser man skal yde for at få undervisning i gang, TAK SVERIGE,det sæter vi en stor pris på og føler os en del af det svenske samhællet,det er den rigtig integretion måde,og ikke kun det, udlændinger får en stor respekt og venlig behandling i sverige ( ikke særlig behandling, taket været den svenske indvandrer politik ) , i modsætning til Danamrk hvor man sorterer os som en slags dyr, tyver, kriminelle osv. og på den måde Sverige får vores hjerte at slå til Sverige og elsker det her land. Kære Gøta en del af danskere akcepetere ikke det som andre mener og udtaler sig om,så pas på de ikke vil have at udlændinger skal komme med kritik mod systemet i DK, du skal gør som det vil , ellers er du usersiøs eller nar eller jeg ved ikke hvad, du blir kaldt forskelligt, sådan reagerer de kraftigt( jeg genereliserer ikke), de er ikke vandt til kritik,sådan blir de opdraget, og det akceptere heller ikke kritiken fra indvandrere ( slave politik, du må ikke protestere mod din herre).tro mig om udlændinger har så meget mulighet at rejse fra DK som jeg har gjordt , så vil de pakke kuffertene og rejse fra det danske helvede imorgen.forstill dig livet i et land hvor du er stemplet for alt som er umennskeligt.( mange veluddannede indvandrere som har forladt DK en gang for altid) Angående modersmål undervisning, danskere i Sverige skal være glade for det, ta imod, I blir godt behandlet i det skønte Sevrige.Lade jeres gamle (danske tankegang !) blir altid i Danmark , I har ikke brug for den i Sverige Gøta svenske indvandrere er langt bedre integrerede i det svenske samhællet end det danske slave indvandrere. Jeg er taknemlig for Sverige, LÆNGE LEVE SBVERIGE. Jeg skal skrive på svenska til dig og på dit web. VENLIG HILSEN

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomaso.

Citat: "svenske indvandrere er langt bedre integrerede i det svenske samhællet end det danske slave indvandrere. Jeg er taknemlig for Sverige, LÆNGE LEVE SBVERIGE. Jeg skal skrive på svenska til dig og på dit web." *************** Hvadeh hvis du så inderligt hader det Danmark du er "undsluppet" slaveriet fra, hvorfor har du så "flygtet ondskabens land" med et keyboard og en PC opsætning med danske Æ & Ø ? Hold da op en klaphat mand.... kan du ikke finde et andet forum et sted, hvor du bliver taget seriøst? Skal vi vædde med der gemmer sig en politisk forvirret student, der stemmer provo-rødt bag den profil... Nøj hvor ville jeg ønske der var en moderator der bare høvlede sådan noget væk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mig

Til Thomas Citat (Hvadeh hvis du så inderligt hader det Danmark du er "undsluppet" slaveriet fra, hvorfor har du så "flygtet ondskabens land" med et keyboard og en PC opsætning med danske Æ & Ø ? ) Det er livelig eks. på en dansk primitiv og tynd tankemåde,. en monotyp dansker som ikke kan se længere end sin egen næse, hold da helt kæ....man, man kan skrive på forskellige sprog fra det samme testaure, viste du ikke ( din moderne viking) Hvis du vil ved mere om mig. så bor jeg og arbejder i Sverig siden 2001. Til din orientering jeg hader ikke Danmark, heller ikke danskere( på mit arbejds plats i Sverige finns 2 daskere, som flyttet til Sverige i 1990, mine beste venner, snakker altid dansk med dem, og de er mere kristiske over dansk indvandrere politik en jeg er) Jeg besøger mine venner der, handler en gang imellem i dansk netto, går til tyrkisk eller indisk restaurant på nørrebro, men jeg siger og skriver det som tusindvis indvandrere i Danmark oplever, om du ikke enig med mig, så er det dit problem, så bland dig lidt mere i dansk indvandrere politik, skift dit namn, religion, og snakk dansk med akcent, så ved du hvordan det føles, men du har ikke en andelse hvordan indvandrere lider i det danske samfundet. jeg lover dig næste gang skriver jeg kun svensk Til Miriam: Det var ikke mening at jeg skal diskutere dansk indvandrere politik her, beklager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Ikke for at afbryde denne enormt konstruktive debat under tråden "Modersmålsundervisning"!!!!!!!!! men..... \Miriam. Der stod ikke andet end en lang svabe om at den svenske kommune har pligt til at tilbyde modersmålsundervisning (hvis det ikke er for dyrt...) til børn der taler et andet sprog hjemme. Ikke noget om omfang eller lign.. Den hedder iøvrigt "Sverige - en Pocketguide"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Sakset fra "Nytt från Öresund": 05-02-21 KL. 12:37 Malmö kan få danska skolklasser Behovet att kunna erbjuda undervisning på danska ökar på den svenska sidan av Öresund. Vid två skolor i Malmö planeras för att starta undervisning på danska. Det är efter påtryckningar från föräldrar som bland annat Geijerskolan vill etablera en tvåspråkig klass 2006, skriver Jyllands-Posten. Det är många danska familjer som flyttat till Malmö och det är deras barns behov som nu ska tillgodoses. Förutsättningen är att de aktuella skolorna får stöd från kommunen. (NFÖ)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites