Jump to content
Guest betina

Gode råd søges (ang. udlændingeregler)

Recommended Posts

Guest carspar

Sambolagen er en lov der nästen sidestiller ägtepar med samboende. Den er ganske interessant og den betyder generelt at hvis 2 der bor sammen skal skilles så vil det blive den svageste part der får lov til at blive boende. Den bör nok läses af alle der er samboende uden at väre gift. Her er den http://www.alden.se/Sambolagen.htm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkomne er jeg sambo med min Polske kæreste. Jeg ændrede min adresse hertil Sverige, og så gik jeg med hende ned på migrationsverket. Der fik hun en opholdstilladelse på 2 år, inden for 2 timer. Vi skulle sådan set bare udfylde de papirer vi fik af dem, og viser et stykke papir fra skatteverket om at jeg ikke allerede var gift.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...

Det kan godt lade sig gøre at søge FS, selvom din mor kun har turistvisum. Da vi i sin tid var på den svenske ambassade i Bangkok, fik vi verdens dårligste behandling, og fik fortalt at min kæreste KUN kunne søge FS hvis hun søgte fra BKK. Det tager i gennemsnit 8 måneder. Det var en svensker der fortalte os det. Vi viste det var forkert, da jeg stort set kan reglerne udenad. Den søde thailandske kontorpige hviskede til os (da svenskeren var gået) at vi bare kunne søge når min kæreste var kommet ind i landet på turistvisum. Altså, hun bekræftede hvad vi allerede vidste. Det samme gælder naturligvis for dig. En svensker kan ikke gøre det, men det kan du som borger fra et andet EU land.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyde som om at man ikke rigtig kan stole på de svenske ambassader/ konsulater. Da min kæreste undersøgte det i Polen, fik hun også at vide at hun skulle søge igennem dem, og at der var en ventetid på omkring et halvt år. Da hun så går ud af døren, møder hun en gammel skoleveninde der arbejder der. Og hun fortælle at hun da bare kan tage til Sverige som EU borger, og søge der. Der er der ikke noget til hindre for. Man skal vist ikke tage alt for gode vare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...

Som EU borger er der jo slet ingen problemer, det er kun for borgere fra 3. lande. De svenske ambassader/konsulater kender ikke EU reglerne, og det er der forvirringen opstår. Jeg kender regler 99.9%, og vidste at min kæreste i princippet "bare" skulle ha' en opholdstilladelse, men det vidste den svensker jeg snakkede med ikke. En svensker kan ikke gøre som vi har gjort, med mindre han bosætter sig i DK ! Da vi kom til sverige fik min kæreste naturligvis opholdstilladelsen, det tog mindre end 20 minutter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen. I dag har jeg ringet til Migrationsverket i Malmö på telefon +46 (0) 40 284000. Jeg har oplyst, at jeg har dansk statsborgerskab, fast arbejde, flytter til Malmö, og har min mor på besøg. Har spurgt, at jeg kan benytte mig af EU regler om arbejdskræftensfrie bevægelighed. Jeg blev spurgt om hvilket statsborgerskab min mor har og hvem skal forsørge hende. Efterfølgende sagde søde svenske dame, at det er OK, hvis hendes visum er udløbet, at hun flytter sammen med mig til Malmö og søger FS med mig ved Migrationsverket. Dvs. at hun ikke skal flyve tilbage til Aserbajdjan. Men jeg skulle have følgende dokumentationer: - mit fødseldsattets eller anden dokumentation om hun i virkeligheden er min mor) - mit og hendes pass - mine lønsedler for sidste 3 måneder - min ansættelseskontrakt Mange tak til alle om informationen. Jeg håber, min information er til nytte til nogen, som besøger sunddebatten. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hej alle sammen. I dag har jeg ringet til Migrationsverket i Malmö på telefon +46 (0) 40 284000. Jeg har oplyst, at jeg har dansk statsborgerskab, fast arbejde, flytter til Malmö, og har min mor på besøg. Har spurgt, at jeg kan benytte mig af EU regler om arbejdskræftensfrie bevægelighed. Jeg blev spurgt om hvilket statsborgerskab min mor har og hvem skal forsørge hende. Efterfølgende sagde søde svenske dame, at det er OK, hvis hendes visum er udløbet, at hun flytter sammen med mig til Malmö og søger FS med mig ved Migrationsverket. Dvs. at hun ikke skal flyve tilbage til Aserbajdjan. Men jeg skulle have følgende dokumentationer: - mit fødseldsattets eller anden dokumentation om hun i virkeligheden er min mor) - mit og hendes pass - mine lønsedler for sidste 3 måneder - min ansættelseskontrakt Mange tak til alle om informationen. Jeg håber, min information er til nytte til nogen, som besøger sunddebatten. :)
Det lyder super, held og lykke med projektet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
:laugh: Ja det er heldigt at man bor i et civiliceret land som Sverige og ikke i et U-land som Danmark!!!!!!!
Du tager fejl. Det går bestemt ikke så let for en svensker. Medmindre de flytter til DK. Husk, vi benytter EU reglerne, og ikke lokale svenske regler

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke tankevækkende at danske statsborger er nød til at flytte til sverige fordi de ikke må bo i DK med deres ægtefælle? I Sv eller hvilket som helst andet EU-land kan de jo godt bo sammen, men bare ikke i deres eget hjemland. Og for at gøre det hele helt omvendt så må man helt pludslig godt når man som dansker er blevet svensk statsborger! Det er da første gang jeg har hørt om et land i vesten som diskriminerer sine egne statsborgere! Der er da noget som er helt galt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Men er det ikke tankevækkende at danske statsborger er nød til at flytte til sverige fordi de ikke må bo i DK med deres ægtefælle? I Sv eller hvilket som helst andet EU-land kan de jo godt bo sammen' date=' men bare ikke i deres eget hjemland. Og for at gøre det hele helt omvendt så må man helt pludslig godt når man som dansker er blevet svensk statsborger! Det er da første gang jeg har hørt om et land i vesten som diskriminerer sine egne statsborgere! Der er da noget som er helt galt.[/quote'] Du tager også fejl... En svensker kan ikke umiddelbart få kæreste/kone/mand med til sverige. Det er EU reglerne det handler om. Derimod kan en svensker flytte til Danmark, på samme måde som vi flytter til Sverige. Dog har sverige ikke en 24-års regl

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hej Palle det er ok det var en morsomhed, jeg ved ikke meget om disse regler. Jeg er bare glad for selv at bo her i Sverige. Men jeg ved at der er nogle det bor her mere af nödvendighed fordi Danmark ikke vil have Danskere der har fundet kärligheden uden for Danmark. Men se bort fra min dumme kommentar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Yessss, yes, yes, yeeeeeeeeees!!!! Min mor fik opholdstillædelse i Sverige i 5 (!) års tid! Så er mit projekt er lykkelig sluttet. Er der nogen her på debatten kender, hvrdan vi kan ordne hendes papir? Vi fik bare et brev fra Migrationsværket om hun har fået opholds og arbejdstillædelse i 5 år og at hun ikke må være økonomisk afhængig af svenske stat, men kun af mig. Nu ved jeg ikke, hvor jeg skal gå hen. Vi skal ordne hendes personnummer og hun skal nemlig til lægen! Hun har diabetes og højt blodtryk. Så det er vigtigt for mig, at jeg ordner hendes "sygdom" kort og hun skal ses af lægen. Er der en sød sjæl her, som kan give mig et råd, hvilket skridt jeg skal foretage som næste?:o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Yessss, yes, yes, yeeeeeeeeees!!!! Min mor fik opholdstillædelse i Sverige i 5 (!) års tid! Så er mit projekt er lykkelig sluttet.
Pas, men tillykke:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest NFA

hej Guma og tillykke med at din mor har fået opholdstilladelse i sverige :-) du skal nu til skatteverket og ansøge om et personnummer til din mor sånhun kan blive folkbokfört i sverige. Normalt plejer der at gå en uges tid (eller to) inden man så modtager det med posten. Herefter skal du kontakte den Vårdcentral som tilhører jer, og få hende registreret der. en Vårdcentral er en slags klinik, og der er således et sådant tilknyttet de forskellige områder i malmö. Hvis du ikke ved hvilket der tilhører dig kan du ringe ud til et hvilket som helst her i malmø og de vil herefter hjælpe dig med det. Du kan sagtens få en tid til din mor med det samme, og så udfylde registreringspapirerne når du kommer derover. Du skal være opmærksom på at det koster 150 kr. for hvert lægebesøg man kommer til inden man har betalt ialt 900 kr, herefter er det gratis. (Ved ikke om det gælder for et år af gangen?)

Yessss, yes, yes, yeeeeeeeeees!!!! Min mor fik opholdstillædelse i Sverige i 5 (!) års tid! Så er mit projekt er lykkelig sluttet. Er der nogen her på debatten kender, hvrdan vi kan ordne hendes papir? Vi fik bare et brev fra Migrationsværket om hun har fået opholds og arbejdstillædelse i 5 år og at hun ikke må være økonomisk afhængig af svenske stat, men kun af mig. Nu ved jeg ikke, hvor jeg skal gå hen. Vi skal ordne hendes personnummer og hun skal nemlig til lægen! Hun har diabetes og højt blodtryk. Så det er vigtigt for mig, at jeg ordner hendes "sygdom" kort og hun skal ses af lægen. Er der en sød sjæl her, som kan give mig et råd, hvilket skridt jeg skal foretage som næste?:o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak skal du have, NFA!!! Vi har desuden fået et plastikkort med hendes navn og fødselsdag, hvor der står, at hun har fået opholdstillædelse til næste 5 år. Så nu gælder det bare at finde tid og komme forbi Skatteværket. Jeg vil også gerne skrive hende til svensk, så føler hun sig ikke udenfor, når vi snakker dansk/svensk med bekendte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites