Guest betina Anmeld indhold Skrevet February 10, 2005 Hej. Er der nogen der har prøvet at stå i lignende situation som os og ved hvad man kan gøre, eller er der bare nogen som har et godt råd? Min kæreste og jeg har en datter på snart 4 måneder. Han har boet i Danmark i næsten 7 år, men da der blev lavet nye udlændingeregler kunne han ikke få forlænget sin opholdstilladelse og lige siden har han sloges med hhv. Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet. Da jeg blev gravid lovede Flygtningenævnet at tage hans sag op påny (for i øvrigt et år siden). Vi ønsker selvfølgelig begge at han i stedet kan søge om opholdstilladelse her (jeg tror under ingen omstændigheder på at han får opholdstilladelse i Danmark når hans sag er færdigbehandlet da både min datter og jeg bor og har adresse i Sverige), men da vi henvendte os på Den Svenske Ambassade i Danmark og forklarede vores situation, sagde de at han var nødt til at rejse til Kosovo for at søge om opholdstilladelse dér. Men er han først tvunget til at rejse dertil mister han sit job og da jeg ikke kan klare huslejen alene mister vi dermed lejligheden som så videre fører til at han alligevel ikke får opholdstilladelse i Sverige da vi så ikke længere har en lejlighed. Jeg ved det lyder rodet, men sådan føles det også. Ethvert svar modtages med stor taknemlighed. Min e-mail er Mentor-Betina@jubii.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest betina Anmeld indhold Besvaret February 10, 2005 Hej. Er der nogen der har prøvet at stå i lignende situation som os og ved hvad man kan gøre, eller er der bare nogen som har et godt råd? Min kæreste og jeg har en datter på snart 4 måneder. Han har boet i Danmark i næsten 7 år, men da der blev lavet nye udlændingeregler kunne han ikke få forlænget sin opholdstilladelse og lige siden har han sloges med hhv. Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet. Da jeg blev gravid lovede Flygtningenævnet at tage hans sag op påny (for i øvrigt et år siden). Vi ønsker selvfølgelig begge at han i stedet kan søge om opholdstilladelse her (jeg tror under ingen omstændigheder på at han får opholdstilladelse i Danmark når hans sag er færdigbehandlet da både min datter og jeg bor og har adresse i Sverige), men da vi henvendte os på Den Svenske Ambassade i Danmark og forklarede vores situation, sagde de at han var nødt til at rejse til Kosovo for at søge om opholdstilladelse dér. Men er han først tvunget til at rejse dertil mister han sit job og da jeg ikke kan klare huslejen alene mister vi dermed lejligheden som så videre fører til at han alligevel ikke får opholdstilladelse i Sverige da vi så ikke længere har en lejlighed. Jeg ved det lyder rodet, men sådan føles det også. Ethvert svar modtages med stor taknemlighed. Min e-mail er Mentor-Betina@jubii.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2005 Gift jer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest betina Anmeld indhold Besvaret February 10, 2005 Det kan vi ikke. I Danmark må vi ikke, for jeg er ikke fyldt 24 og da han ikke har nogen papirer fra Kosovo (navneattest o.l.l) kan vi vist ikke engang blive gift her i Sverige. Og selv om vi BLEV gift skal han jo stadig søge om opholdstilladelse, altså = tilbage til Kosovo. Men tak alligevel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thore Anmeld indhold Besvaret February 10, 2005 Jeg kender godt dem der er blevet gift i Sverige alligevel om den ene part er flygting uden papirer. Som gifte vil din kommende mand nemt få opholdstilladelse i Sverige ved brug af EU-reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed. Læs mere på www.aegteskabudengraenser.dk og det tilhørende forum. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thore Anmeld indhold Besvaret February 10, 2005 Og han behøver ikke at søge fra Kosovo. Det er bare at møde op på Migrationsverket. (Hvis i opfylder EU-kravene) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest betina Anmeld indhold Besvaret February 10, 2005 Det forstår jeg ikke helt, for da vi var på Migrationsverket (jeg har både prøvet at sende et brev og møde op personligt) sagde de begge gange at vi skulle henvende os på den svenske ambassade i Danmark, som jo altså viste sig ikke at kunne hjælpe. Men måske forholder det sig anderledes hvis først man er gift? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Hvor længe har i boet sammen ?? Hvis I har boet mere end 1½ år sammen, så sidestilles i med ægtefolk. Vi har fået opholdstilladelse på denne måde, selvom vi ikke er gift. Han behøver ikke søge fra Kosovo, men via en ambassade/konsulent i et andet land end sverige...hvilket i princippet vil sige, at han kan søge i dk. Iøvrigt kan i sagtens gifte jer i dk, selvom du ikke er 24. I får dog ikke opholdstilladelsen, men i kan sagtens blive gift, også uden hans papirer hvis han er flygtning Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest betina Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Vi har boet sammen 4 år, men da det var en 1- værelses med delekøkken-og bad sagde kommunen at jeg ikke måtte have adresse der og jeg var så dum at tro på det. Et par måneder før jeg flyttede til Sverige (på det tidspunkt vidste vi endnu ikke at vi ville få en lejlighed) kontaktede jeg en advokat og hørte om det egentlig kunne være rigtigt og det viste sig at jeg faktisk MÅTTE have min adresse der, så jeg nåede lige at have den der i 14 dage, da vi så fik tilbudt en lejlighed hér. Ambassaden sagde til os at de i princippet ikke kan nægte ham at søge men at han også vidste hvad svaret på ansøgningen ville blive: 99,9 % sikkert et nej. Ydermere sagde han at vi ville komme til at spilde 3-6 måneder og at vi ikke engang ville blive kaldt til interview. Jeg spurgte Søren Langballe i Udlændingestyrelsen om vi ikke måtte gifte os, selv om jeg naturligvis vidste at det ikke ville medføre opholdstilladelse og at det bare var for at "få det på papir" og han svarede at da min kæreste ikke havde opholdstilladelse i Danmark længere måtte vi IKKE få lov til at gifte os... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 så kan i gifte jer i sverige... eller, ta' til kosovo på ferie, og bliv gift der... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest betina Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Jeg ved det her er et dumt spørgsmål, men da jeg kun har været ude at rejse et par gange i mit liv er jeg desværre ret uvidende på området: Hvis vi tager til Kosovo, risikerer vi så ikke at han ikke kan komme tilbage til Skandinavien når han ikke har noget pas? Udlændingestyrelsen har jo inddraget det. Vi har nemlig selv overvejet at køre derned, men jeg ved ikke hvor meget og hvor lidt de tjekker. Vil Sverige acceptere at vi bliver gift her når det eneste legitimation han har er et dansk kørekort samt sygesikringsbevis? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Altså, de danske myndigheder kan jo ikke inddrage hans pas, hvis de samtidig nægter ham opholdstilladelse ? Hvis der ikke er nogen fare for hans liv og helbred, ved at vende tilbage til Kosovo, så tager I derned og gifter jer. Husk samtlige papirer, svenskerne er gode til at udlevere de forkerte papirer (taler af erfaring). Snak med migrationsverket, de ved hvad der skal bruges. Desuden skal i være sikre på, at din kærestes papirer også er iorden, men det skal jo ordnes i Kosovo. Når I er gift, er det en formssag at få opholdstilladelse i Sverige. Dog skal din mand ha' visum for igen at kunne komme til Sverige. Søg turistvisum inden i tager afsted, og sørg for at det er gyldigt når i vender tilbage. Der kan være tale om, at han bliver nød til at blive i Kosovo i 3 måneder, men hvis jeres ægteskab ikke kan holde til det, så kan det vist også være ligemeget med at blive gift, ikk ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest betina Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Men nu er vi jo tilbage hvor vi startede! Alt det du skriver der er jeg godt klar over at vi kan gøre, men det er jo netop det jeg vil undgå. Lejligheden er ikke vores egen, så jeg kan ikke fremleje den i den periode han skal være i Kosovo og jeg kan ikke betale for den selv, hvilket gør at vi mister den og han mister sit arbejde (hvis det er rigtigt må han ikke arbejde i Danmark længere, men Flygtningenævnet har sagt at de har tænkt sig at se gennem fingre med det så længe hans sag stadig kører). Har vi først ingen lejlighed har, har vi heller ikke mulighed for at komme til Sverige. Desuden kan vi ikke søge efter de almindelige EU-regler, men har tænkt os at søge efter Sveriges regler da jeg kun er på SU og dermed ikke opfylder EU-betingelserne for at kunne forsørge ham, og med en lille datter på knap 4 måneder har jeg altså ikke rigtig nogen mulighed for at tage fritidsarbejde. Jeg skrev jo netop for at høre om der ikke var andre løsninger. Det ku` jo være der var nogen der lige kendte til et smuthul i loven, men sådant ét eksisterer vist ikke. Thore, tak fordi du foreslog "ægteskab uden grænser" og det tilhørende forum. Jeg var faktisk ikke klar over at det var blevet åbnet igen. Og til Palle: med de ting vores forhold allerede har været udsat for er der intet der kan - eller skal- skille os :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Kære Betina N! Det lyder sandelig som om, I er i en forfædelig situation. Jeg håber, det lykkes for jer, at få det til at gå op. Mange hilsener Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest betina Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Hej Judith. Tusind tak for de søde ord. Det varmer i en "kold" tid :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest pia Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Hvad med at flytte til Kosovo? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest betina Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Det har også været på tale, men det skal være den absolut sidste udvej, for at rejse til Kosovo er at rejse til et liv i fattigdom. Der er jo en grund til at så mange albanere vil til Skandinavien...men tak for forslaget :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thore Anmeld indhold Besvaret February 11, 2005 Hvis i er blevet gift er der ikke noget der forhindrer at i møder op på Migrationsverket. Formelt er der et krav om at han skal have visum men Migrationsverkets praksis er at behandle en ansøgning i stil med jeres. Tro mig, det er der mange andre der har gjort. Men der kræver at du er "folkbokførd" i Sverige. Eu reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed er nok den helt klart hurtigeste og nemmeste måde, men sørg nu for at blive gift først, og søg så direkte gennem Migrationsverket i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret February 12, 2005 Betina; du ved godt, at hvis din mand får opholdstilladelse i Sverige, så kan han alligevel ikke arbejde i DK ??? Opholds- og arbejdstilladesen er svensk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest betina Anmeld indhold Besvaret February 12, 2005 Det forstår jeg ikke. Hans ven der kom til Sverige (og tidligere havde boet i Danmark), giftede sig med en svensk statsborger og fik et Øresundsskattekort (e.l.l.) og han arbejder nu lovligt i Danmark. Han har samme statsborgerskab som min kæreste (og jeg ved at han ikke har fået arbejdstilladelse gennem udlændingestyrelsen). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacob_h 0 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2005 Forskellen er at du ikke er svensk statsborger. I jeres tilfælde ville I benytte EU-reglen. Jacob - ÄUG.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret February 12, 2005 Vi har ikke benyttet EU modellen, men familiesammenføring (hvilket gør at opholdstilladelsen skal fornyes en gang om året, de første 2 år, og derefter hvert 5. år). Men, det ændre ingenting... min kæreste kan ikke arbejde i DK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guma 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Hejsa. Jeg flytter til Malmö, fordi jeg gerne vil sammenføresmed min mor. Jeg har kontaktet Dansk Racediskriminations center (jeg har aldrig tænkt på, at en dag er jeg nødt til at henvende mig dertil). Og de har sagt, at jeg sagtens kan få FS med min mor, hvis jeg flytter til Sverige eller til Flendsborg. Altså scenario'en er det samme, som for ægteskabet. Eller næsten det samme. Men problemet er hos mig følgende: - Min mor kommer til Danmark 27.12.2005. Hun fik turistvisum, om måblive i landet i 3 måneder. Ikke længere! Altså hun skal rejse senest 26.03.2005. - Jeg regner med at flytte til Malmö under vinterferien (uge 7 eller 8 i år 2006). Så har jeg kun 1 måned tilbage sammen med min mor. Nu kommer det allermest spændende ting. Da jeg er alene med 2 børn, så ville det være oplagt (for mig selvfølgelig), hvis min mor blev i Sverige og vi søgte FS i Sverige (mens hun er i Sverige rent fysisk, jeg kommer jo til at pendle). Spørgsmålet er: er det muligt, hvis vi tager i betragning, at hun kommer fra et eks-sovjetisk land - Aserbajdjan, at søge FS, mens hun er i Sverige sammen med mig? Eller skal hun rejse tilbage til Aserbajdjan og henvende sig til svenske ambassade i Rusland? (Vi har ikke entet svensk eller dansk ambassade i Aserbajan, men har tilgengæld norsk). P.S. Jeg har sendt mail til migrationsverket i Sverige, men har ikke fået noget svar fra dem endnu. :( Derfor ville jeg høre, om der er nogen, som har erfaring med det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Michael Rasmussen 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Jeg kender ikke reglerne på området, men har lidt info der måske kan give jer lidt inputs. Jeg selv er gift med en Russisk pige i Danmark mens hun var der på turistvisum. Hun fik opholdstilladelse i Dk. uden de store problemer for en 2 årig periode. dvs at hun stadig har tilladelsen. Vi flyttede til Sverige for ca. 3 mdr. siden pga mit arbejde. Efter at jeg var folkbogført her i Sverige fik hun opholdstilladelse i løbet af ca. 14 dage. Det er jo nemt og smertefrit under EU reglerne, det kan selvfølgelig også spille ind at hun allerede havde en tilladelse i Dk. Men nu har hun i stedet for to år i Dk fået fem år her i Sverige. I vores Svenske omgangskreds har vi hørt om et begreb der hedder Sambo, hvad der menes med dette aner jeg ikke nøjagtigt, men det er da værd at undersøge! Der er en Nordmand som er Sambo med en Russisk pige, som alene på dette grundlag har fået opholdstilladelse for 5 år. To svenskere der er Sambo med henholdsvis en Thailænder og en Philpiner. Disse to har også opnået opholdstilladelse for en 5 årig periode. Men ellers er der rigtigt mange informationer på dette forum, som jeg ville ønske at jeg havde kendt til inden vi flyttede hertil. Det ville have sparet os for mange timers arbejde. Så hvis der er nogle der kender regler vedr. sambo eller hvis i kan finde yderligere oplysninger herom, måske fra migrationsverket, så var det måske en idé at dele dem ud her og på ægteskab uden grænser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guma 10 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2005 Hej Michael. Tak for informationen. Jeg venter stadig på svaret fra Migrationsverket. Det ville være dejligt, at min mor ikke skulle flyve tilbage til Baku, men i stedet for ville være sammen med mig og børnene. Передавайте привет Вашей жене. (Hils din kone). :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites