Jump to content
Guest linea

Ny i Sverige

Recommended Posts

Guest linea

Hej Alle, Så flytter vi også til Sverige, Malmø. Det sker d. 27. nov. og selvom vi glæder os (vi=kæreste, delebarn 5 1/2, lille ny på 3 mdr. og jeg) så er vi også nervøse og stressede.... Der er jo vildt meget at tænke på og få ordnet! Og så er det bare så dejligt at se denne side og alle I andre som er flyttet hinsidans. Håber I kan hjælpe med diverse og glæder mig til at "tale" med jer ;o) Hilsner fra Linea

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest linea

Hej Alle, Så flytter vi også til Sverige, Malmø. Det sker d. 27. nov. og selvom vi glæder os (vi=kæreste, delebarn 5 1/2, lille ny på 3 mdr. og jeg) så er vi også nervøse og stressede.... Der er jo vildt meget at tænke på og få ordnet! Og så er det bare så dejligt at se denne side og alle I andre som er flyttet hinsidans. Håber I kan hjælpe med diverse og glæder mig til at "tale" med jer ;o) Hilsner fra Linea

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Velkommen til, Linea & co. Håber i falder på plads herovre...og husk: der er stadig pladser til sunddebattens julefrokost i januar! happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

Hej Velkommen til Sverige. Ingen grund til panik - Tingene løser sig. Har I skrevet børnene op til institutioner ? Jeg spørger ikke for at stresse Jer endnu mere, men der er p.t. ret lang ventetid (Malmø). Man kan godt skrive dem op inden i flytter ! Hilsen Henning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest linea

Hej igen, Og tak for velkomsten ;-D Ja, jeg har set/læst at I arrangere julefrokost. Men - hvem er I ;o)) Aldersmæssigt, typer o.lign.? Vi tager over og underskriver kontrakt, og skal en tur på skattemyndigheterne. Kan man samtidig skrive den lille op til dag-mamma? Den store skal fortsætte i DK. Hvad skal vi have med udover alle de papirer som skal udfyldes fra toldskat? Er der nogen "faldgruber"? Tak - og rigtig go´dag til jer! Linea

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest sanni

Puha - hvem er vi? Vi er vist både høj og lav, tyk og tynd. For mig at se er det umuligt at generalisere - man kan ikke engang sige, at vi alle bor i SE. Der er mange nye ansigter (i hvert fald for mit vedkommende) ved årets julefrokost, så det skal blive spændende at møde folk. Nogle er 24 og læser (mig, sagde hunden), andre er 34 og arbejder i DK. Nogle arbejder i SE, og andre arbejder nok slet ikke. Vi er meget forskellige - I kan roligt dukke op, I vil ikke falde udenfor, det er jeg næsten sikker på. Vi spænder vidt og har måske ikke meget til fælles. Vi, der dukker op, har dog nok det til fælles, at vi gerne vil møde nye mennesker. God dag!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Hvem er vi!? Hø...det var dælme et af de bedre spørgsmål. Jeg tror vi er nemmere at opleve end at beskrive. Men en broget forsamling i alder lige fra 20´erne til ...til...errmm....hvem er den ældste der er med til julefrokosten indtil videre, egentlig? *g*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Ja tak, Gio ... den ER fanget :o) Linea, vi er vidt forskellige ... En broget flok af akademikere, selvstændige, lånmodtagere, SU-slaver, arbejdsmænd, teknikere, computergeeks osv osv .... Hvis i vil møde en masse nye mennekser, så er det bare med at komme ud af busken. Det er jo altid rart at kende nogle, når/hvis man har brug for en hjælpene hånd... både med det ene og det andet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at have læst, at et par af deltagerne var i midten af 40'erne, men jeg kan ikke huske under hvilken tråd, jeg har læst det. Det var vist nok nogle af "de nye". Selv er jeg ældre, men jeg deltager ikke. Ikke fordi jeg ikke kunne have lyst, det lyder rigtig hyggeligt, men det er lige det med at "opgive sin anonymitet". ;o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

ja, Ulmus, det ville da være forfærdeligt hvis nogle genkendte dig, og ligefrem hilste på dig hvis I mødtes, hva ???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, ikke lige det, men jeg vil da ikke skældes ud, hvis jeg så møder nogle, jeg herinde har trådt over tæerne, vel? ;o) Men det er nu ikke kun det, jeg føler ikke rigtigt, at jeg "falder i hak" med jer unge mennesker - det såmænd mest derfor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

HEY.... det bemærkede I lige, ikk ?? jeg er hermed officielt blevet kaldt "ung"... Ulmus, det holder jeg dig op på... tak for det :o) Altså, hvis nogle skulle finde på at skælde hinanden ud, for indlæg der er skrevet herinde, så er det vel i bund og grund deres problem. Heldigvis kan vi da alle acceptere forskelligheder og dermed også hinanden. Det er jo ikke det samme som vi skal sidde og klappe hinanden på ryggen, og være åh så enige, vel ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Jeg kan kun give Gammel-smølf ret (Palle, red.) ;o) Hvis ikke vi kan diskutere på et fornuftigt plan, så ...ja...så...al´så. Fordi vi er rygende u-enige herinde, så behøver det jo ikke betyde vi ikke kan snakke sammen face-to-face om så mange andre ting. Og måske endda være enige om ditte eller hint. Mvh. Gio...som også er LÅN-modtager *gg*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest desværre

Ja dere er jag ikke enig. Der ikke mange af dem herinde der kommentere ofte der kan tåle at blive modsagt. Eller for den sags skyld akceptere at andre har en anden mening! Mange tråde herine viser dette fakt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

Hej Linea Trådene har det med at skifte emne. Jeg tror ikke der blev svaret på om du kunne skrive dit barn op til "dagmamma". Det kan du hvis I har en adresse, hvilket jeg formoder, så kan du. Barnet skrives blot op med et fiktivt personnummer. I skal have en ansøgningsblanket fra den lokale förskola, eller I kan finde den på www.malmo.se . Et fif er at ringe til den förskola der administrerer pladserne i det område hvor barnet er skrevet op, med jævne mellemrum. Det plejer at give hurtigere plads. Vi fik at vide, at vi skulle vente 8-10 måneder, men fik plads efter 2½ måned. Da vi flyttede herover for knap 1 år siden skulle vi ikke udfylde en masse papirer. Hvad er det, I skal udfylde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

Hej igen Linea Faldgruber ? Få styr på sygesikringen til Jeres børn, specielt hvis I er ude at rejse. Børnene kan ikke, efter reglerne modtage behandling i DK, men kun i Sverige hvis du og din mand jobbar i DK. Men skal I ud at rejse kan I få et blåt sygesikringskort fra DK der dækker børnene, som Sverige ikke sygesikrer i udlandet - Kryptisk, men sådan er det. Vi har selv lavet en aftale med vores danske læge, at vi kan få behandlet vores søn på mit CPR-nummer. Hvis I ikke allerede har opdaget det, så kan man ikke ret meget i SE, uden et personnummer. Det er det vigtigste redskab når I skal etablere Jer herovre. I kan stort set finde svar på alle Jeres spørgsmål her eller på øresunddirekt. Jeg deltager ikke i en julefrokost med folk der har svært ved at holde sig til emnet ;-) Nej egentlig ville vi gerne, men vi er for generte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Kære anonyme... Lad mig gætte... du er en af dem der endnu ikke har været med til nogle arrangementer ? Så ville du opleve at folk hygger sig, og at denne debat (sund(?)debat) stort set er helt glemt. Altså, ikke er et emne for diskussion. Snakken går om alt muligt andet. Jeg er da sikkert en af dem du mener, som ikke kan tåle at blive sagt imod. Det er nu helt galt, det har jeg intet imod. Jeg bryder mig ikke om når folk bliver personlige, barnlige eller angriber i flæng... Desuden bryder jeg mig heller ikke om at blive svinet til af personer der udgiver sig for at være en anden (du ved hvad jeg mener)... altså, ingen uenig - ingen debat... men, det er langt fra det samme som man ikke kan hygge sig i hinandens selskab, vel ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest linea

Hej Henning (og I andre ;o) Tak for dine gode svar mht. pasning, sygesikring og personnummer. Vi skal udfylde en masse fra Told&Skat da vi nu bliver grænsegængere.... skulle I ikke det? På mandag tager vi over og kontakter skattemyndighederne - er det her vi også taler om pasning eller skal vi henvende os direkte til den dag-mamma (eller förskole) som vi ønsker? Og förskola, er det ikke det samme som børnehave? Det er jo lidt svært at vide hvilken vi ønsker eller høre til, når vi ikke kender en disse til området...! Vi starter i Västra Hamnen, men søger hus fra Bunkeflostrand og ned mod Höllviken - nogen der kan anbefale en god dag-mamma her omkring? Trevlig helg til alle ;-D Linea

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Hvad er det i skal udfylde? Vi starter i Västra Hamnen, men søger hus fra Bunkeflostrand og ned mod Höllviken.. Hvad menes der lige med det???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest linea

En masse papirer vi har fået fra Hvidovre kommune mht. indkomst o.lign. til og med den dato vi flytter til Sverige. Hvad jeg mener - joeee... vi flytter til Västra Hamnen men søger hus andet sted - og hvis der er nogen som kender til og/eller kan anbefale en dag-mamma i disse områder, vil jeg gerne vide det!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest sisse

Hej Alle, Nu er det nu. Min kæreste og jeg får nøglen til vores bostadsrätt om en uge (15/11-04). Beliggenhed Bulltofta. Jeg har den seneste måneds tid fulgt jeres indlæg her på debatten og jeg må sige at jeg har fundet det meget nyttigt at søge information herinde. I har stort set svar på alle de spørgsmål der dukker op i forbindelse med at flytte fra Danmark til Sverige. Tak for det! Mange hilsner Sisse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest sanni

Velkommen til! Min kæreste og jeg bor (omend kun et par mdr. endnu)5 min fra Bulltofta-området - det kan være, vi ses!? Hej så længe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest sisse

Hej Sanni. Tak for din besked. Ja, det kunne være vi løb ind i hinanden. Du kan da altid give mig din mail-adresse, hvis du er interesseret? Hilsen Sisse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites