Jump to content
Guest jens

CPR-nr. til nyfødt grænsegænger

Recommended Posts

Guest jens

Hej Jeg har lige haft (endnu) en sær oplevelse med myndighederne i Danmark. For 2 uger siden fik min kærreste og jeg en lille pige (YES ;o) og hun blev født på UMAS her i Malmö. I dag ringede jeg til et større antal danske offentlige instanser for at få registreret hende i DK og for at få et dansk CPR-nr (hun fik automatisk et svensk personnummer). En dansk cpr-nr giver mening if. til fremtidig brug af læger, hospitaler, evt. daginstitutioner, banker og forsikringsselskaber osv. i Danmark. I tillæg til det praktiske vil vi gerne at hun er registreret i Danmark da hun jo er dansk statsborger (og oven i købet en rigtig køn lille en ;o). Jeg endte med at køre ind på folkeregistret hvor beskeden var at hun ikke kan få et dansk cpr-nr. Det fås kun ved fødsel på dansk sygehus eller ved permanent tilflytning til Danmark. De ville imidlertid gerne udstede et EU-sygesikringskort med et generelt nummer svarende til det som alle vi grænsegængere har på papir-sygesikringskortet. Det vil sikre hende lægehjælp i Danmark omend kun if. med ferier og rejser i Danmark (og altså på lige fod med en hvilken som helst svensk statsborger på ferie i DK). I hvert enkelt tilfælde skal lægen/hospitalet så oprette et fiktiv sag mhb. på afregning til det offentlige i Danmark. Erfaringsmæssigt ved vi at det er en meget tung og til tider umulig opgave hvis det bare drejer sig om f.eks. en lægekonsultation. If. til børnefamilieydelse kan hun heller ikke få et cpr-nr men bliver i stedet "afregnet" på et fiktivt sagsnummer. Der er mange ting som bliver væsentligt vanskeligere når hun ikke har et cpr-nr - f.eks. kan jeg ikke tilmelde hende på min sygeforsikring hos "Danmark" så vi kan ikke få de ekstra tilskud til medicin osv. som vi er berettiget til iflg. min forsikringspolice. Jeg havde egentlig forståelsen af at vores datter var ligeligt stillet med os forældre og grænsegængere if. til sociale tjenester i Danmark men det er hun tilsyneladende ikke - hun har ikke det frie dansk/svenske lægevalg og som jeg tolker de informationer jeg har fået ville det også være problematisk hvis vi ønsker at sætte hende i en dansk daginstitution. Er der nogle af jer derude som har lignende eller andre erfaringer med de danske myndigheder mht. svensk-fødte danske børn? I øvrigt vil jeg lige tilføje at vores oplevelse med det svenske sygehusvæsen på UMAS omkring selve fødslen og de første dage derefter - og nu også sundhedsplejesken er positive ud over al forventning. Vi har aldrig oplevet noget så imødekommende, positivt og velorganiseret noget andet sted. UMAS og barnhälsavården her i Malmö er helt fantastiske så vi er ovenud glade for at vi valgte dem. Hilsen Jens

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jens

Hej Jeg har lige haft (endnu) en sær oplevelse med myndighederne i Danmark. For 2 uger siden fik min kærreste og jeg en lille pige (YES ;o) og hun blev født på UMAS her i Malmö. I dag ringede jeg til et større antal danske offentlige instanser for at få registreret hende i DK og for at få et dansk CPR-nr (hun fik automatisk et svensk personnummer). En dansk cpr-nr giver mening if. til fremtidig brug af læger, hospitaler, evt. daginstitutioner, banker og forsikringsselskaber osv. i Danmark. I tillæg til det praktiske vil vi gerne at hun er registreret i Danmark da hun jo er dansk statsborger (og oven i købet en rigtig køn lille en ;o). Jeg endte med at køre ind på folkeregistret hvor beskeden var at hun ikke kan få et dansk cpr-nr. Det fås kun ved fødsel på dansk sygehus eller ved permanent tilflytning til Danmark. De ville imidlertid gerne udstede et EU-sygesikringskort med et generelt nummer svarende til det som alle vi grænsegængere har på papir-sygesikringskortet. Det vil sikre hende lægehjælp i Danmark omend kun if. med ferier og rejser i Danmark (og altså på lige fod med en hvilken som helst svensk statsborger på ferie i DK). I hvert enkelt tilfælde skal lægen/hospitalet så oprette et fiktiv sag mhb. på afregning til det offentlige i Danmark. Erfaringsmæssigt ved vi at det er en meget tung og til tider umulig opgave hvis det bare drejer sig om f.eks. en lægekonsultation. If. til børnefamilieydelse kan hun heller ikke få et cpr-nr men bliver i stedet "afregnet" på et fiktivt sagsnummer. Der er mange ting som bliver væsentligt vanskeligere når hun ikke har et cpr-nr - f.eks. kan jeg ikke tilmelde hende på min sygeforsikring hos "Danmark" så vi kan ikke få de ekstra tilskud til medicin osv. som vi er berettiget til iflg. min forsikringspolice. Jeg havde egentlig forståelsen af at vores datter var ligeligt stillet med os forældre og grænsegængere if. til sociale tjenester i Danmark men det er hun tilsyneladende ikke - hun har ikke det frie dansk/svenske lægevalg og som jeg tolker de informationer jeg har fået ville det også være problematisk hvis vi ønsker at sætte hende i en dansk daginstitution. Er der nogle af jer derude som har lignende eller andre erfaringer med de danske myndigheder mht. svensk-fødte danske børn? I øvrigt vil jeg lige tilføje at vores oplevelse med det svenske sygehusvæsen på UMAS omkring selve fødslen og de første dage derefter - og nu også sundhedsplejesken er positive ud over al forventning. Vi har aldrig oplevet noget så imødekommende, positivt og velorganiseret noget andet sted. UMAS og barnhälsavården her i Malmö er helt fantastiske så vi er ovenud glade for at vi valgte dem. Hilsen Jens

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til læger er det samme setup med en fiktiv sag når du går til lægen som voksen, min læge her i Gentofte fik sendt regningerne tilbage efter konsultationerne indtil jeg fik ordnet det 4000000065 personnummer de skal registrere det på. Hvorfor de nægter en Dansk statsborger et CPRnummer ved jeg dog ikke, kan det virkeligt være lovligt? Når du snakkede med folkeregistret var det så grænsegænger centeret eller bare et tilfældigt? Selv har vi ingen småfolk i huset men vi snakker da om det så det vile da være rart at vide hvad reglerne er selv om Sussie er Svensk så det bliver sikkert ikke nogen lille Dansk baby vi får. /Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til læge, så er det beskrevet i en anden tråd. Det er alene de grænsegængene personer der har ret til lægehjælp. Jeres barn hører alene til i Sverige, men kan få akut lægehjælp som alle andre turister når de er i DK. Og jeg er nu også sikker på at det er "lovligt":-) ikke at udstede et cpr-nr. til en som ikke bor i DK og derfor ikke skal bruge danske ydelser. Børnefamilieydelsen er jo en ydelse til forældrene og ikke til barnet, hvor Cpr-nr. her jo er ligegyldigt. Men jeg forstår 100 % jeres følelse af ikke at have jeres danske barn og statsborger "registreret" med et cpr-nr. og er nu endnu mere glad for at vi fødte i DK. Det gør vi også næste gang efter de oplevelser i har haft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest homer

Der er forskel på statsborgerskab og indfødsret. Er du født i Sverige af danske forældre har du som UDGANGSPUNKT svensk statsborgerskab og dansk indfødsret. Det betyder at du inden du bliver 21 skal vælge om du vil beholde det svenske statsborgerskab eller vil skifte til dansk. Barnet behøver ikke noget dansk CPR-nr. for at blive optaget i forældrenes danske pas!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis barnet ikke er Dansk statsborger kan man vel ikke kræve et CPR. nummer men hvis hun er så er CPR. nummer vel en integreret del af et statsborgerskab i Danmark som man ifølge forskellige konventioner som Danmark har ratificeret ikke kan fratage folk. Derfor ikke lovligt at nægte hvis barnet er Dansk og ikke Svensk. /Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jens

Det er sandsynligvis rigtigt at pas og cpr-nr ikke hænger sammen men, lad os nu se hvordan det spænder af. Når vores datter er blevet døbt skal hun påtegnes i vores danske pas. Jeg vender tilbage med vores erfaringer til den tid. Thomas og Homer. I har misforstået det med statsborgerskab. Vores datter har dansk og kun dansk statsborgerskab. Reglerne er, at barnet får svensk statsborgerskab hvis 1) moderen er svensk statsborger - uanset fødested eller, 2) hvis faderen er svensk og barnet er født i Sverige eller 3) hvis faderen er svensk og gift med en udenlands kvinde - uanset fødested. Dette if. Skatteverket og reglerne gælder analogt i Danmark så, da vi begge er danske er vores svensk-fødte datter også dansk. Dette betyder også at hun aldrig vinder ret til et svensk statsborgerskab men, må søge om det hvis/når hun en gang ønsker det. Og hvad er så fordelen ved at være dansk? ...godt spørgsmål Ib. Al den stund vi taler statsborgerskab og valget er mellem et dansk og svensk så er der næppe nogle fordele ved det ene frem for det andet. Det er nok mere en spørgsmål om følelser og personlig identitet. Jeg vil næppe nogensinde give afkald på mit danske statsborgerskab men, jeg kan ikke se hvorfor min datter når hun bliver stor (og er vokset op her) skulle lægge specielle værdier i et dansk statsborgerskab. Nu var det egentlig ikke en diskussion om statsborgerskab jeg startede i denne tråd men om dansk CPR-nr for en svensk-født. Der er klare fordele af den mere praktiske slags, ved at have et dansk cpr-nr. De fleste af os har vel mødt ansatte i den offentlige og private sektor som ikke lige vidste hvordan de skulle håndtere os grænsegængere - forestil jer så ydermere at I heller ikke har et CPR-nr f.eks. til banken eller forsikringsselskabet. Det skal nok byde på udfordringer i fremtiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest bjarne

Jeg kan lige fortælle at Rigspolitichefen i øjeblikket undersøger problemet med hensyn til danske pas til børn. Problemet er de børn som er født af danske forælde i udlandet (Jow, de er danske) ikke kan få et pas uden et CPR. nummer - men CPRnummer kontoret vil ikke oprette et CPR nummer med den begrundelse at man skal bruge et pas. Og da Danmark pr. 1. oktober 2004 har gjort det umuligt at få børn indskrevet i forældrenes pas har man et lille problem. ;) Jeg vil foreslå at man i god tid tager kontakt til Københavns politi og spørger om de snart har en løsning på problemet... :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henning

Jeg har hørt et rygte om, at hvis barnet fødes i Sverige med en fader med dansk statsborgerskab og en ikke EU-borger, så er barnet svensk - Eller hur ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jens

Henning. Barnet får ikke svensk statsborgerskab blot fordi det fødes i Sverige. Det får moderens statsborgerskab hvis forældrene ikke er gift og har yderligere ret til faderens hvis de er gift.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thore

Hvis du er gift med en ikke EU-borger er det en kæmpe ulempe at være dansker i forhold til svensker. 1-Du er landsforvist fra DK hvis kun en af jeg ikke er fyldt 24 år (Ægtefællen kan ikke få opholdstilladelse i DK) 2-Man skal stille en bankgaranti på 53000 i 7 år 3-Man skal leve i frygt for at man mister sit arbejde i de næste 7 år. (Hvis man ikke tjener over et beløb bliver ægtefællen smidt ud af landet.) Dette er hvordan vi her i DK behandler danske statsborgere! Det er, måske den største, grund til der de sidste år er flyttet så mange danskere til Sverige. Migrationsverket i Malmø siger at der ca. er 80 dansk/udenlandske par om måneden som søger EU-opholdstilladelse netop fordi de ikke kan bo sammen i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites