Jump to content
Guest daniel

Hjælp, barn i dansk eller svensk skole

Recommended Posts

Guest daniel

Hej. Jeg håber nogen kan hjælpe mig problemet ikke så let for mig. Fortæller det lige kort. Eks-konen og jeg har et barn sammen på snart 6 år. han har altid gået i dansk børnehave. Nu kommer problemet da jeg bor i malmø og har fået forældre myndighed SKAL barnet så i svensk skole??? Kan han fortsætte der hvor han går nu, da han skal se sin mor hver 14 dag osv. eks siger at hun tager sagen op igen hvis han ikke må fortsætte i dansk skole. Håber nogen kan hjælpe. P.S. Hvis han kan fortsætte i dansk skole er det så en privatskole eller skal han så gå i en privatskole? På forhåd tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest daniel

Hej. Jeg håber nogen kan hjælpe mig problemet ikke så let for mig. Fortæller det lige kort. Eks-konen og jeg har et barn sammen på snart 6 år. han har altid gået i dansk børnehave. Nu kommer problemet da jeg bor i malmø og har fået forældre myndighed SKAL barnet så i svensk skole??? Kan han fortsætte der hvor han går nu, da han skal se sin mor hver 14 dag osv. eks siger at hun tager sagen op igen hvis han ikke må fortsætte i dansk skole. Håber nogen kan hjælpe. P.S. Hvis han kan fortsætte i dansk skole er det så en privatskole eller skal han så gå i en privatskole? På forhåd tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hej Daniel, Nej din søn SKAL ikke automatisk i svensk skole. Hvis du kan finde en dansk skole der vil lade ham gå der, vil dette blive accepteret af de svenske myndigheder. Privat skole er den letteste løsning (der er desværre ventelister på de fleste af dem), men jeg mener afhængig af fraflytter kommunen - at der kan laves løsninger hvor din søn kan få lov til at gå på en skole der. Alternativt er der en international skole i Malmö - hvor der godt nok ikke bliver undervist i dansk, men på engelsk. Nu kan jeg ikke lige læse hvori din eks' paranoia opstår ? Om det er tanken om at hendes barn kommer til at snakke svensk, eller tanken om at barnet ikke kan snakke/skrive dansk ? Desuden tror jeg ikke din eks vil få synderligt meget ud af at tage sagen op igen. Jeg har svært ved at se en domstol der vil mene at det er imod barnets tarv at få lov til at gå i skole, der hvor det bor - således at det kan få bygget et social netværk op. Men tag en snak med skolevæsenet der hvor han går nu. Jeg vil tro at de er til at tale med, og med mindre de har store plads problemer burde det ikke være et problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

TILLYKKE Daniel. Fandme dejligt at høre om en far der har vundet i lotteriet og fået forældremyndighed. Jeg har selv en søn som jeg ikke har forældremyndigheden over, men princippet må være det samme. Han har adresse hos sin mor (som jo altså så også har forældremyndigheden så måske ligger der en forskel her) selvom han er hos mig 10 dage og 4 hos hende. Derfor går han så i dansk skole i dragør, lige på den anden side af broen (hvor hans mor bor) og det volder slet ingen problemer. Lærere og andre ved godt han bor mest i sverige. Nogle andre danskere der bor i nærheden af os i Sverige har en datter i 8. klasse som de ikke ville flytte skole på. Her betaler vores svenske kommune til Ishøj kommune for at hun kan forsætte der til og med 9. klasse. Så der er heller ingen problemer. For min egen søns vedkommende vil jeg dog sige at hvis ens barn (modsat min søn som er enspænder) godt kan li at have kammerater med hjemme er det sgu ikke helt så nemt. Og de svenske kammerater kommer jo ikke ind af naturens vej - der skal arbejdes lidt på det eller køres en del til DK for at have dem der eller gå til sport der. Min søn er 8 år. Håber det kunne give lidt inspiration.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

HJÆLP sad.gif Nu ryger jeg desværre ud i en forældremyndighedssag, da min søn's mor har fundet på at flytte til Fyn sad.gif Jeg vil helst ikke komme om detaljer om sagen før den er afsluttet. Men jeg har brug for information omkring mulighed for at fortsætte i dansk daginstitution. Send gerne mail, hvis i ikke ønsker at svare herinde. Håber i kan hjælpe en fantastisk ulykkelig far.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites